سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سندی بر بیش از دو دهه جنایات آمریکایی‌ها در خاورمیانه

سندی بر بیش از دو دهه جنایات آمریکایی‌ها در خاورمیانه

بر اساس مطالعات دانشگاه براون جنگ‌‌افروزی‌های ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر در عراق، افغانستان، سوریه، یمن و پاکستان منجر به مرگ حداقل ۴/۵ میلیون نفر و آواره شدن ۳۸ تا ۶۰ میلیون نفر شده است.

وقایع مربوط به ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ در آمریکا بهانه‌ی خوبی بود تا پای نظامیان این کشور را به خاورمیانه باز کند. جنگ‌افروزی ایالات متحده در این منطقه و جنایات این کشور به بهانه‌ی «اقدام علیه تروریسم» در افغانستان، عراق، پاکستان و … صدمات جبران‌ناپذیری به این کشورها وارد کرد و جان بیش از ۴/۵ میلیون نفر را گرفت. حال اما انستیتوی امور بین الملل دانشگاه براون در گزارشی مفصل و در ادامه تحقیقات خود تحت عنوان پروژه Costs of War ( هزینه های جنگ) از بخشی از جنایات واشنگتن علیه مردم کشورهای خاورمیانه پرده برداشته است. آن چه در ادامه می‌خوانید سندی بر بیش از دو دهه جنایت استکبار جهانی علیه مردم غرب آسیا آن هم به گواه محققین یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایلالت متحده است.

     

بر طبق این گزارش برافروختن آتش جنگ در عراق، افغانستان، سوریه، یمن و پاکستان توسط آمریکایی‌ها، به بهانه وقایع ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۱ حداقل ۴/۵ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. از این تعداد نزدیک یک میلیون نفر به طور مستقیم و در درگیری‌های نظامی جان باخته‌اند. در حالی که بین ۳/۶ تا ۳/۷ میلیون نفر به طور غیرمستقیم و در اثر بحران‌های اقتصادی و بهداشتی ناشی از جنگ مانند انواع بیماری، سوءتغذیه و تخریب زیرساخت‌ها و مراکز خدمات اجتماعی و درمانی جان خود را از دست داده‌اند. این گزارش همچنین به بررسی اثرات مخرب جنگ در دو کشور سومالی و لیبی نیز پرداخته است.

این گزارش با استناد به تحقیقات اخیر محققین، ادعا می‌کند در کشور‌های مورد مطالعه در این پژوهش، امروزه حدود ۷/۶ میلیون کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند. این بدین معنی است که آنان از غذای کافی برخوردار نیستند و به اصطلاح پوست به استخوان‌شان رسیده است و خطر مرگ بیش از همه تهدیدشان می‌کند. طبق آمار، نیمی از کودکان یمن و افغانستان و همچنین نزدیک به ۶۰ درصد کودکان سومالی از این مسئله رنج می‌برند. 

این گزارش در ادامه به مقاله پیشین دانشگاه براون حول پروژه هزینه جنگ که در سال ۲۰۲۱ انتشار یافته است اشاره می‌کند که در آن عنوان شده جنگ‌‌افروزی‌های پس از ۱۱ سپتامبر آمریکایی‌ها حداقل ۳۸ میلیون نفررا آواره و آن‌ها را مجبور به ترک کشورشان کرده است. رقمی بالاتر از همه‌ی جنگ‌هایی که از آغاز قرن بیستم رخ داده است.(به استثنای جنگ جهانی دوم) عجیب آن که این گزارش در ادامه رقم ۳۸ میلیون نفر را تخمین محافظه‌کارانه عنوان کرده و ادعا می‌کند مجموع آوارگان پس از جنگ‌های ۱۱ سپتامبر ایالات متحده می‌تواند نزدیک به ۴۹ تا ۶۰ میلیون نفر باشد که از این حیث با تعداد آوارگان ناشی از جنگ جهانی دوم رقابت می‌کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به عواقب دنباله‌دار این درگیری‌های خشونت‌آمیز و از بین رفتن غیر نظامیان عنوان می‌کند اگرچه ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد، اما همچنان افغان‌ها بیش از هر زمان دیگر از اثرات ناشی از جنگ رنج می‌برند. علاوه بر تلفات قابل توجه، میلیون‌ها غیرنظامی در اثر این جنگ‌ها مجروح شده و در رنج و سختی به سر می‌برند. برای مثال افرادی در اثر بیماری‌های ناشی از آب ناسالم بیمار شده و یا جان خود را از دست می‌دهند. چرا که جنگ دسترسی آنها به آب آشامیدنی سالم و تاسیسات تصفیه زباله را از بین برده است.

این مقاله تاکید بسیاری بر پیامد‌های طولانی‌مدت و ناشناخته جنگ در این مناطق و تاثیر آن بر سلامت غیرنظامیان و بویژه زنان و کودکان دارد و بر این مسئله تاکید می‌کند که چگونه جنگ‌‌افروزی‌های پس از ۱۱ سپتامبر باعث ایجاد مشکلات اقتصادی گسترده برای مردم مناطق جنگ‌زده شده است. ناامنی غذایی و سوءتغذیه ناشی از فقر گسترده در این مناطق منجر به بروز بیماری‌های متعدد و مرگ و میر به ویژه در میان کودکان زیر پنج سال شده است. 

در ادامه این گزارش عنوان می‌کند در غالب جنگ‌ها، مرگ‌های غیر مستقیم بخش اعظم تلفات آن را تعیین می‌کند. به عنوان مثال محققان دانشگاه براون ثابت کرده‌اند در مناطق درگیری، احتمال مرگ کودکان در اثر بیماری‌های گوارشی ۲۰ برابر بیشتر از مرگ مستقیم آنان در اثر درگیری است. 

آسیب به زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که این گزارش بر آن تاکید دارد. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و تجهیزات پزشکی، سیستم‌های آب و فاضلاب، تاسیسات برق، جاده‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی، زیرساخت‌های کشاورزی و حمل و نقل کالاها و بسیاری موارد دیگر در خلال جنگ در این مناطق آسیب دیده و مختل شده‌اند که پیامدهای ناگواری برای سلامت مردم داشته است.

همچنین مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ در این مناطق نیز از نگاه محققان پنهان نمانده است. طبق ادعای این گزارش، مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر ویرانگر بوده است. دو دهه اشغال نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان یک بحران اقتصادی عظیم را در این کشور به جا گذاشته است. بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در فقر مطلق هستند و با درآمد کمتر از ۱/۹ دلار در روز زندگی می کنند. همچنین ۹۵ درصد افغان‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند. در یمن، بیش از ۱۷/۴ میلیون نفر در ناامنی غذایی به سر می‌برند و حدود ۸۵۰۰۰ کودک زیر ۵ سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند. 

حتی در کشورهایی که حضور نظامیان آمریکایی کم‌تعداد بوده است نیز جنگ‌افروزی آمریکاییان جان بسیاری از غیرنظامیان را گرفته است. حملات پهپادهای آمریکا در یمن و سومالی تأثیر قابل توجهی بر منابع معیشتی مردم، کشتن کارگران، تخریب مزارع و مشاغل و ورشکستگی خانواده‌ها داشته است. این گزارش تاکید می‌کند تاثیر چنین ضربه‌های اقتصادی بر جمعیتی که برای بقای خود به منابع زمینی وابسته هستند قابل چشم‌پوشی نیست. این گزارش همچنین به قوانین به ظاهر ضد تروریسم واشینگتن در سومالی اشاره کرده است که کمک‌های بشردوستانه را مختل کرده و باعث قحطی شدید شده که مرگ صدها هزار کودک را به دنبال داشته است.

 

در پایان باید اشاره کرد مطالعات دانشگاه براون تنها بخشی از تحقیقات گسترده‌ای است که آمار تلفات جنگ های پس از ۱۱ سپتامبر ایالات متحده را مستند می‌کنند. برای نمونه می‌توان به مقاله‌ای که توسط یک گروه بین‌المللی از پزشکان برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۱۵ انتشار یافت اشاره کرد که نشان داد ۱۳ سال جنگ موسوم به «جنگ علیه ترور» در مجموع باعث کشته شدن ۱/۳ میلیون نفر شده است که از این تعداد یک میلیون نفر در عراق، ۲۲۰ هزار نفر در افغانستان و ۸۰ هزار نفر در پاکستان جان باخته‌اند. همچنین آن‌ها در همان سال هشدار دادند این رقم تنها یک تخمین محافظه‌کارانه است و مرگ و میر در سه کشو مذکور در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲ میلیون نفر بوده است.

انتهای پیام /

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

رفتار آمریکا در قبال دانشجویان حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد

رفتار خشونت‌آمیز آمریکا با«اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوری اسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریکا دانستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.