سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خروش جهان اسلام علیه قرآن‌سوزی در استکهلم سفارت سوئد در عراق به آتش کشیده شد

خروش جهان اسلام علیه قرآن‌سوزی در استکهلم سفارت سوئد در عراق به آتش کشیده شد

باز هم به اسمِ آزادی بیان، کامِ آزادگان جهان را تلخ کردند، پناهنده عراقی‌الاصلی که پیشتر به قرآن بی‌احترامی کرده بود باز هم در حمایت کامل پلیس و دولت سوئد، این اقدام را این بار مقابل سفارت عراق در استکهلم تکرار کرد تا موجی جدید از اعتراضات به راه بیفتد و جهان اسلام به خروش آید. برخی از عراقی‌های خشمگین در واکنش به این اهانت تاب نیاوردند و سفارت سوئد را به آتش کشیدند.

باز هم خبری دردآور و البته تأمل‌برانگیز: «پناهنده عراقی‌الاصل 37 ساله‌ای که هشتم تیر ماه در مقابل مسجد استکهلم سوئد با اهانت به قرآن کریم، ‌آن را آتش زده بود، پنجشنبه (۲۹ تیر)، بار دیگر با حمایت مستقیم دولت و پلیس سوئد در مقابل سفارت عراق در استکهلم، با پاره کردن یک نسخه از قرآن کریم، پرچم عراق را نیز آتش زد.» همزمان با اعتراضات و جوش‌وخروشِ مسلمانان و غیرمسلمانان به همان اقدام اول، دولت سوئد سخن از تغییر قانون زده بود تا دیگر کسی در این کشور اجازه توهین به مقدسات را نداشته باشد؛ اما گویا تا اطلاع ثانوی هر سودازده‌ و بیمار روانی می‌تواند در لباسِ آزادیِ «بیان» به «عمل»‌هایی چون پاره کردن و آتش زدنِ مقدسات بپردازد و این کشور نیز متکفلِ حمایت از «نفرت‌پراکنان» خواهد بود. البته چند ساعت بعد از این جنایت، جمعی از مسلمانان خشمگین ساکن استکهلم نیز با تجمع مقابل سفارت عراق در این شهر، به این اقدام موهن اعتراض کردند و فریادهای «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» سر دادند. کشورهای دیگر نیز یک به یک وارد معرکه شده و نشان دادند، اجازه چنین گستاخی‌هایی را نخواهند داد.

حمله به سفارت سوئد در عراق

بسیاری از عراقی‌ها که می‌توان بینشان حامیان جریان صدر را نیز یافت، این بار دیگر خویشتن‌داری نکردند و سفارت کشور سوئد که دولتش حمایت‌کننده از فرد هتاک بود را در بغداد به آتش کشیدند. همچنین سفارت سوئد در بغداد از تعطیلی آن و تعلیق خدمات آن تا اطلاع ثانوی به دلیل تظاهرات در اطراف ساختمان خبر داد. دولت سوئد نیز همه کارکنان و دیپلمات‌های خود را منتقل کرده است. همچنین در خبرها آمده است که معترضان عراقی در میدان التحریر واقع در مرکز بغداد، با در دست داشتن نسخه‌های از کتاب آسمانی قرآن، و نیز با بلند کردن تصاویری از مراجع دینی شیعه و رهبر انقلاب و سرداران مقاومت، تجمع کردند تا اهانت به قرآن کریم و مجوز مسئولان سوئدی را برای جسارت مجدد به مقدسات قویا محکوم کنند.

اخراج سفیر سوئد از عراق

در پی این رویداد خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور دستور اخراج سفیر سوئد از خاک عراق را صادر کرده است. همچنین «شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق، از وزارت خارجه عراق خواست کاردار عراق را از سفارت این کشور در سوئد فرابخواند. نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین نشست فوق‌العاده‌ای را برای تعیین اقدامات تنبیهی عاملان آتش زدن سفارت سوئد برگزار کرد و همزمان استکهلم را تهدید کرد در صورت تکرار اهانت به قرآن، روابط دیپلماتیک خود را با آن قطع می‌کند، رهبر جریان صدر عراق نیز تاکید کرد که سوئد خطوط دیپلماتیک و سیاسی را زیر پا گذاشته است.

واکنش ایران

در واکنش به هتک حرمت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در کشور سوئد، شامگاه امروز پنج‌شنبه، سفیر این کشور در تهران توسط سخنگوی وزارت خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به این اقدام موهن به وی ابلاغ شد. همچنین «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت. امیرعبداللهیان در نامه‌ به «آنتونیو گوترش» خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای عدم تکرار و جلوگیری از این پدیده موهن و درخواست از دولت‌های عضو‌ سازمان ملل برای برخورد شدید با آمران و‌ عاملان این اقدام شد. «احمد خاتمی»، خطیب جمعه تهران نیز در نماز جمعه از ملت و دولت عراق قدردانی کرد. او از دولت ابراهیم رئیسی به دلیل احضار سفیر سوئد در تهران تشکر کرد و گفت: «از دولت و مردم عراق هم که جانانه در مقابل این اهانت ایستادند و سفیر سوئد را به سفارت آمریکا فراری داد تشکر می‌کنیم.» تجمع معترضان ایرانی به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم نیز دیروز مقابل سفارت سوئد در تهران برگزار شد. همچنین تصاویری از راهپیمایی گسترده مردم کاشان، قزوین، قم و اهواز در محکومیت اهانت به ساحت قرآن در رسانه‌ها منتشر شد.

واکنش سید حسن نصرالله

«سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز، در سخنرانی خود در سومین شب عاشورا در ضاحیه جنوبی تأکید کرد: «ما از آنچه روز پنج‌شنبه در سوئد رخ داد، متأسف و ناراحتیم…ما در سوئد شاهد هتک حرمت قرآن کریم بودیم و آتش زدن پرچم عراق توهین به دولت و مردم است… آن‌چه شاهد آن بودیم تحریک احساسات مسلمانان بود و واضح است که هرکس قرآن کریم را آتش زده یا به آن هتک حرمت کرده با اجازه دولت سوئد این کار را انجام داده است…هتک حرمت قرآن لطمه به همه مسلمانان است و فقط یک گروه را ناراحت نمی‌کند، مردم حق دارند خشم خود را ابراز کنند… ما از مردم عرب و جهان اسلام می‌خواهیم تا از دولت‌هایشان بخواهند سفرای خود را از سوئد خارج و سفرای سوئد را از کشورهایشان اخراج کنند.»

سید نصرالله در ادامه افزود: «من فراخوان ویژه‌ای برای تحصن بعد از نماز جمعه داده‌ام و از دولت لبنان می‌خواهم در اعتراض به هتک حرمت مسلمانان، سفیر سوئد را اخراج کند.»

مردم لبنان نیز روز جمعه، در پی درخواست سید مقاومت تجمعات اعتراضی به پا کردند. آنها با در دست داشتن قرآن و عکس‌هایی از شهید قاسم سلیمانی انزجار خود را از عمل شنیع هتک حرمت قرآن اعلام کردند. مردم لبنان شعارهای در حمایت از اسلام و پیامبر (ص) سر دادند و همچنین در اعتراض به هتک حرمت اتفاق افتاده، پرچم سوئد را به آتش کشیدند.

دیگر واکنش‌ها

الازهر مصر هم اعلام کرد هرگونه سهل‌انگاری و بی‌توجهی به این اقدام توهین‌آمیز و خودداری از اتخاذ موضع جدی و قاطع در برابر آنچه که سوئد انجام می‌دهد به منزله حمایت از ارتکاب این‌گونه جرائم است. الازهر مصر خواستار تحریم کالاهای سوئدی شد. وزارت خارجه عربستان، شامگاه پنج‌شنبه ۲۹ تیر در بیانیه‌ای اعطای مجوز توسط مقامات سوئدی به برخی افراد تندرو برای توهین به «قرآن کریم» را به‌شدت محکوم کرد و آن را اقدامی برای تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان به‌شمار آورد. «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه هم در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با همتایان عرب خود در عراق، عربستان و مصر اهانت مجدد به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکهلم را بررسی کرد. وزارت خارجه قطر هم اعلام کرد، دوحه سفیر سوئد را احضار و یادداشت اعتراض خود را درباره این هتک حرمت به وی تحویل داد. در یمن هم محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت، اخراج سفیر سوئد در عراق کاری است که همه دولت‌ها باید آن را انجام دهند. «جاسم محمد البدیوی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس هم این هتاکی را محکوم کرد. سازمان همکاری اسلامی نیز با شدیدترین عبارت‌ها، اهانت به نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در سوئد را محکوم کرد. همچنین نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اهانت به قرآن در اروپا را «اقداماتی وحشیانه‌ با هدف توهین به احساسات مسلمانان» توصیف کرد.

آزادی بیان بهانه‌ است برای حمله به مسلمانان

«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در یادداشتی درباره اهانت به قرآن کریم با حفاظت پلیس سوئد برای بار دوم در استکهلم و اقدامات دولت و ملت عراق در پاسخ به آن نوشت: «ما از هجوم و آتش زدن سفارتخانه‌ها حمایت نمی‌کنیم، چراکه این اقدام نقض کنوانسیون بین‌المللی وین است که به حفاظت از سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های فعال در آن اختصاص دارد؛ اما این مقامات حاکم سوئد و اقدامات تحریک‌آمیز آنها علیه دین اسلام هستند که بیشترین مسئولیت را در آتش زدن سفارت این کشور در عراق برعهده ‌دارند.» آن‌طور که ایسنا نوشته، او همچنین گفت که آزادی بیان این روزهای غربی‌ها، وسیله یا دستاویزی برای حمله به مسلمانان و تمسخر آداب و سنن آنها است و عده‌ای کینه‌توز یا کسانی که به دنبال اقامت یا پاسپورت هستند را برای کاشتن بذر اختلاف، و نفرت به خدمت می‌گیرند و این درحالی است که اعراب برخلاف گذشته به نظر می‌رسد از حرف و محکومیت در بیانیه به عمل رسیده‌اند و اقدامات دولت و ملت عراق مهر تأییدی بر این مسئله است.

اعلام همبستگی سازمان ملل با مسلمانان

خبر دیگر آن‌که گوترش در دیدار با گروه سفرای سازمان همکاری اسلامی همبستگی خود را با جامعه جهانی مسلمانان ابراز داشت. دیدار دبیرکل سازمان ملل با سفرای سازمان همکاری اسلامی پس از آن انجام شد که «سلوان مومیکا» با حفاظت پلیس برای بار دوم در استکهلم به قرآن اهانت کرد که با محکومیت شدید از سوی کشورهای اسلامی همراه شد. گوترش اقداماتی شامل عدم تحمل، خشونت و اسلام‌هراسی را که باعث افزایش جدی تنش و ‌اشاعه تبعیض و افراط‌گرایی می‌شود، محکوم کرد. وی همچنین عزم سازمان ملل را برای اجرای کامل قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد مقابله با نفرت مذهبی که باعث تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود، اعلام کرد.

نقش صهیونیست‌ها

«جبار المعموری»، رئیس ‌اتحادیه علمای مسلمان در دیالی عراق، تأکید کرد که صهیونیست‌ها در پشت پرده این اقدام قرار دارند و این مسئله را باید در راستای تلاش آنان برای تفرقه بین مسلمانان و مسیحیان دسته‌بندی کرد. وی با بیان این‌که صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد هرج‌ومرج هستند، تصریح کرد: «سه سازمان صهیونیستی صاحب نفوذ، از تحرکات سلوان که برای دومین بار در پایتخت سوئد، به قرآن کریم اهانت کرد، حمایت می‌کنند.» وی با بیان این‌که نهادهای یهودی، از برگزاری تظاهرات در اعتراض به همجنسگرایی ممانعت می‌کنند، خاطر نشان کرد: «سلوان [مومیکا، سوداییِ هتاک] فقط ابزاری در دست سازمان‌های یهودی با قدرت در جامعه سوئد است. وزارت خارجه [عراق] باید برای بازگرداندن وی تلاش کند؛ زیرا به خاطر ارتکاب جرایم متعددی، تحت تعقیب است.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل بدون صدور بیانیه یا قطعنامه علیه ایران پایان یافت

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شدند.

حافظ کل قرآن _کوثر عاصم آبادی

دختر ۱۱ ساله اهل قم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.