سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مکتب انسان‌سازی که مورد طمع دشمنان است

مکتب انسان‌سازی که مورد طمع دشمنان است

«محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری

سیدالشهدا- سلام‌الله‌علیه- است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛… این خون سیدالشهداست که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد و این دسته‌جات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می‌آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می‌کند. در این امر، سستی نباید کرد. البته باید مسائل روز گفته بشود.»  این بخشی از سخنان ماندگار امام خمینی(ره) در چهارم آبان 1360 و در جمع وعاظ و خطبا است که به رمز و راز مهمی از اهمیت عزاداری محرم و صفر ‌اشاره می‌کند، یعنی ماندگاری و زنده بودن اسلام به برکت خون مطهر و مجالس عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام.

رهبر معظم انقلاب هم به نقش عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام و برپایی هیئت‌ها در جوامع شیعه و مسلمان از گذشته تا عصر ما از جمله حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی در سال‌های دفاع مقدس ‌اشاره داشته‌اند.

در واقع هیئت‌ها و مراسمات با محوریت اهل‌بیت علیهم‌السلام از گذشته تاکنون علاوه ‌بر محملی برای نشر معارف اسلامی و اخلاقی؛ موتور محرک و پیش‌برنده در بزنگاه‌هایی مهم و خطیر همچون مبارزات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ تحمیلی بوده است و در ادامه و در مواقع مختلف دیگر این اجتماعات منظم و تشکل‌های ایجاد شده در بستر هیئت‌ها نقش ارزشمند خود در رفع مشکلات و باز شدن گره‌ها را نشان داده‌اند، از جمله در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده یا اعزام نیروهای مخلص و خدمتگزار از جوانان هیئتی به اردوهای جهادی مناطق محروم یا در کمک‌رسانی چشمگیر در ایام کرونا چه در قالب کمک به کادر درمان یا در ایجاد و اثربخشی بی‌نظیر رزمایش «همدلی و مواسات» با هدف کمک به آسیب‌دیدگان از صدمات جانبی کرونا و نمونه‌های مختلف دیگر.

از سوی دیگر در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی که خود نتیجه الگو گرفتن از آزادی‌خواهی سالار شهیدان و قیام علیه ظلم و ستم بود، گویا در سطحی فراتر از کشورمان ایمان به اثربخش بودن تبعیت از الگوی عاشورا و تمرین درس آزادگی و مبارزه با ظلم و تأسی از فرهنگ شهادت این میراث ارزشمند سید و سالار شهیدان، رشدی مضاعف و شاید غیرقابل تصور پیدا کرده است؛ از تغییر در مسیر و توفیقات مبارزه مردم و گروه‌های جهادی فلسطین در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی (بارها این الگو گرفتن از امام حسین علیه‌السلام در کلام فرماندهان جهادی فلسطین بیان شده است)، یا ایجاد حزب‌الله قهرمان در لبنان که با گرد هم آمدن جوانان شیعه پیرو و عاشق قیام و راه اباعبدالله علیه‌السلام ورق را در مبارزه با اسرائیل غاصب برگرداندند و طومار این رژیم جعلی را پیچیده‌اند. الگو گرفتن جوانان مقاوم، صبور و شیعه در یمن که همچون امام خود از عده و توان دشمنشان نترسیدند و پای دفاع از میهن و عقیده خود رشادت‌ها کردند و دشمنشان را پس از چندین سال به زانو درآوردند هم نمونه دیگری از اثر بخشی مکتب عاشوراست.

مبارزه با داعش، این گروه پلید تروریستی دست‌پرورده آمریکا و سران استکباری غرب که برای از بین بردن محور و جبهه مقاومت و در نهایت ضربه کاری به جمهوری اسلامی سر برآورد و از انواع حمایت‌ها و تامین منابع و تجهیزات هم برخوردار بود، جز با تأسی از مکتب عاشورا و ایستادگی تا پای جان برای حفظ اسلام و جمهوری اسلامی میسر نبود. خداوند بر درجات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز، این علمدار سپاه اسلام بیفزاید که یکی از تربیت‌شدگان همین روضه‌ها و هیئت‌ها و شاگرد ممتاز دانشگاه حسین و عباس بود و با الگو گرفتن از راه آن بزرگواران و همراه با پاک‌ترین و مظلوم‌ترین جوانان عاشورایی نه‌تنها اجازه دست‌درازی داعش به این کشور پایگاه اهل بیت علیهم‌السلام و رسیدن دشمنان این سرزمین به اهداف شومشان را نداد بلکه عراق و سوریه را از لوث این یزیدیان بی‌رحم زمان پاک کرد تا جایی که مردم این دو کشور خود را مدیون سردار سلیمانی و همرزمانش می‌دانند.

نترسیدن از تحریم و خباثت دشمن و عقب ننشستن از راهی که به حقانیت آن ایمان داریم و تلاش جهادی برای خنثی کردن این توطئه‌ها که منجر به گام‌های موفقیت‌آمیز متعددی شده است یکی دیگر از نتایج الگو گرفتن از مکتب عاشوراست.

این اثرات معجزه‌گون مکتب نورانی امام حسین (ع) و اثرات تربیتی و بی‌نظیر اخلاقی و معرفتی هیئت‌ها و مجالس اهل بیت علیه‌السلام و نقل معارف و ارزش‌های اسلامی و انسان‌ساز در این جلسات چیزی است که دشمن را به ستوه آورده است. تربیت جوانان پاک مکتبی و هیئتی در حالی است که جوانان در غرب با انواع بحران‌های اخلاقی دست به‌گریبان هستند. وقتی دشمن این مجالس و محافل نورانی و این راه و مکتب سازنده را سدی محکم و خنثی‌کننده نقشه‌ها و فراتر از آن منشأ ضربات متعدد بر پیکر خود می‌داند و می‌بیند، طبیعی است که از هر راه و روشی برای آسیب زدن به این منبع مهم و اثرگذار دریغ نکند.

دشمنی که یک روز به دست نوکر مزدورش رضاخان حجاب و برپایی محافل عزاداری سیدالشهدا را ممنوع کرده بود و در نهایت سیلی سختی از این مردم اهل‌بیتی و انقلاب اسلامی خورد، اکنون ایجاد شبهات مختلف اعتقادی و پمپاژ پرحجم آن در شبکه‌های اجتماعی و مجازی، تلاش برای ایجاد جاذبه‌ها و سرگرمی‌های پوچ هم‌جنس‌بازی، سینمای بی‌محتوا، موسیقی‌های ناسالم و منتهی به انحراف، ترویج سبک زندگی غیراسلامی از جمله تبلیغ و ترویج پرحجم بی‌حجابی و برهنگی و… را برای دور کردن جوانان و نوجوانان ما از گرایش به مکتب عاشورا و محافل و مجالس مذهبی در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده است. از سوی دیگر تبلیغ اینکه جوانان در کشورمان نسبت به دین و ارزش‌های اسلامی بی‌اعتنا شده‌اند نیز بخش دیگی از پروپاگاندای غرب و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خدمت غرب است.

با همه اینها اما اگر تحت تاثیر این القائات و تبلیغ قرار نگیریم خواهیم دید در همین شب‌های ماه محرم انبوه جوانان و نوجوانان و زنان و دختران این سرزمین با ظواهر مختلف در اقصی نقاط این کشور با چه عشق و شوری در مجالس عزاداری محرم شرکت می‌کنند. بارها و بارها نمونه‌های مختلفی از تحول‌های مثبت اعتقادی در زمینه‌های مختلفی همچون حجاب و مسائل اخلاقی در این محافل نورانی رخ داده است. این حضور پر حجم و ارزشمند را در شب‌ها و محافل ماه رمضان امسال و سال‌های قبل و اعتکاف و زیارت اربعین یا در اماکن مقدسه و حرم‌های مطهر نیز مشاهده می‌کنیم.

حال سؤال این است که آیا وقتی دشمن خود را در بازداشتن جوانان و نوجوانان از حضور در مجالس مذهبی و اثرپذیری سازنده این محافل نورانی ناکام می‌بیند، از اقدامات خبیثانه خود دست می‌کشد؟ تجربه ثابت کرده است که چنین نیست.

راهی که دشمن در سال‌های گذشته به‌ویژه سال‌های اخیر برای

خنثی کردن اثرات این مجالس و محافل بر جوانان و نوجوانان برگزیده است، ایجاد تغییر شکلی و محتوایی و انحراف مسیر این جلسات و محافل است. موضوعی که بارها از سوی رهبر انقلاب و بزرگان مورد تذکر قرار گرفته است.

اینکه تلاش می‌شود در برخی محافل به جای عرضه معارف ناب و بیان راه و رسم انسان‌ساز مکتب اهل بیت علیهم‌السلام، یا به جای ترویج ‌اشعار پرمغز و حماسی و تربیتی، جوانان هیئتی به موسیقی و آهنگ و فلان سبکِ سبُک در مداحی و ‌اشعار سطحی کم محتوا و تصویرپردازی‌های آنچنانی و چشمگیر شبیه کنسرت سرگرم شوند یا اینکه در برخی محافل به جای بیان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بین‌المللی و منطقه‌ای یا پاسخ به شبهات اعتقادی پمپاژ شده، بیان این موضوعات و مسائل روز عیب شمرده شود و همه چیز منتهی به ظاهر عزاداری شود می‌تواند نشانه‌هایی نگران‌کننده از تلاش دشمن برای تغییر مسیر و ذائقه‌ها در هیئت‌ها و مجالس مذهبی باشد. موضوعی که هوشیاری خطبا، مداحان، شعرای آئینی و عزاداران را می‌طلبد.

رهبر انقلاب در خصوص تلاش برای به اصطلاح جدایی هیئت و سیاست تصریح می‌فرمایند: «هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هر کس علاقه‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین(ع) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است. البتّه معنای این حرف این نیست که هر حادثه‌ سیاسی در کشور اتّفاق می‌افتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّی- حالا یا این طرف، یا آن طرف- بیان کنیم و احیاناً با یک چیزهایی هم همراه باشد؛ نه، امّا فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکی که امام (رضوان الله علیه) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، اینها بایستی در مجموعه‌ها و مانند اینها حضور داشته باشد.»

تلاش برای حفظ میراث ماندگار و گنجینه ارزشمند این محافل ارزشمند و ترویج صحیح مکتب عاشورا و راه و رسم ائمه معصومین علیهم‌السلام و انتقال در امان مانده آن از تحریفات و تغییرات خطرناک به نسل‌های آینده وظیفه‌ای خطیر است که بر عهده همه عاشقان این مسیر نورانی سنگینی است.

 عباس شمسعلی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تأملات سیدحسن حسینی در حوزه «بیدل شناسی»

آثار منظوم و منثور بیدل به عنوان بزرگ‌ترین شاعر سبک هندی

جزئیات توطئه دشمنان برای قطع فیبر نوری

روزهای قبل از انتخابات با گودبرداری فیبرهای نوری را از زمین خارج و آنها را قطع کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.