سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / شورش سیاسی در پاکستان استعفای دسته‌جمعی 57 عضو حزب عمران خان

شورش سیاسی در پاکستان استعفای دسته‌جمعی 57 عضو حزب عمران خان

ده‌ها تن از اعضای حزب سیاسی «تحریک انصاف» پاکستان متعلق به عمران‌خان در تصمیمی که ضربه بزرگی به این نخست‌وزیر سابق وارد می‌کند و رسانه‌ها از آن به «شورش سیاسی» تعبیر کرده‌اند جدایی از این حزب و تشکیل یک حزب جدید را اعلام کردند.

بحران سیاسی در پاکستان همچنان ادامه دارد.انتخابات سراسری در این کشور قرار است تا سه ماه دیگر برگزار شود اما هنوز وضعیت سیاسی این کشور در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دیروز رسانه‌ها از بروز زلزله سیاسی در حزب تحریک انصاف متعلق به عمران‌خان نخست‌وزیر سابق این کشور خبر دادند که بر اساس آن ده‌ها تن از اعضای مهم و تاثیرگذار از حزب کناره‌گیری کردند.

به گزارش فارس رسانه‌های پاکستان گزارش کردند، در یک اتفاق بی‌سابقه روز دوشنبه 57 نفر از اعضای حزب عمران‌خان عمدتا شامل قانون‌گذاران سابق و دیگر سیاست‌مداران شناخته شده، اعلام کردند از حزب تحریک انصاف جدا شده و حزب انشعابی جدیدی تحت عنوان «اعضای پارلمانی تحریک انصاف» را تشکیل می‌دهند. این گروه، عمران‌خان را به در پیش گرفتن «سیاست‌های مبتنی بر نفرت و رویارویی» در ناآرامی‌های خشونت بار ماه می (اردیبهشت) متهم کردند. اکثریت این اعضای جدا شده اهل نواحی شمال غرب پاکستان، منطقه‌ای سابقا قبیله‌نشین که هم‌مرز با افغانستان است، هستند. این منطقه نیز همچون استان پنجاب و شهر لاهور یکی از کانون‌های حامیان این نخست‌وزیر پاکستان به حساب می‌آید. برجسته‌ترین چهره این گروه، پرویز ختک، وزیر دفاع دولت عمران‌خان، است. «ختک» در سخنرانی خطاب به گروهی از سیاست‌مداران و قانون‌گذاران سابق پاکستان در شهر پیشاور وعده داد، در انتخابات سراسری بعدی پاکستان که احتمالا در ماه اکتبر یا نوامبر (مهر یا آبان) برگزار شود، کار را برای او دشوار خواهند کرد.حزب تحریک انصاف این اعضای جدا شده را «علف‌های هرز» خواند. رسانه‌های پاکستان گزارش کردند عمران‌خان قرار است بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاق منتشر کند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، این تحول که رسانه‌های پاکستانی از آن به عنوان «شورش سیاسی» در حزب تحریک انصاف یاد کرده‌اند، دو ماه بعد از اعتراضات خشونت‌آمیز طرفداران عمران‌خان در واکنش به بازداشت او اتفاق می‌افتد. حامیان عمران‌خان پس از دستگیری وی به اتهام اختلاس در ۹ می (19 اردیبهشت)، به تاسیسات ارتش پاکستان حمله کردند. عمران‌خان ۷۰ ساله قهرمان سابق بین‌المللی ورزش کریکت که بعدا سیاستمدار شد، از زمانی که در سال گذشته میلادی با رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شد، با پرونده‌های متعددی رو‌به‌رو شده است. در ماه می، هزاران نفر از هوادارانش به تاسیسات نظامی در سراسر کشور حمله و آنها را تخریب کردند، از جمله یک پایگاه هوایی، چند پادگان نظامی، خانه یک ژنرال و مقر ارتش. بیش از ۵۰۰۰ نفر از آنها دستگیر شدند، اما بیشتر آنها بعدا آزاد شدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر /ای جوانان عجم جان من و جان شما

ويدئو/ شاعر فارسی‌ زبان علامه اقبال لاهوری

جمیله علم الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور در دانشگاه اقتصاد لاهور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.