سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / سه جریان اجتماعی به‌دنبال انقلاب اسلامی به‌وجود آمد/ در داخل یک نظام دموکراسی، در منطقه بیداری اسلامی و در سطح جهان شاهد مقاومت هستیم

سه جریان اجتماعی به‌دنبال انقلاب اسلامی به‌وجود آمد/ در داخل یک نظام دموکراسی، در منطقه بیداری اسلامی و در سطح جهان شاهد مقاومت هستیم

محمد جواد لاریجانی، معاون اسبق امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ بود، از این حادثه سه جریان اجتماعی به وجود آمد.

در داخل یک نظام دموکراسی، در سطح منطقه بیداری اسلامی و در سطح جهان هم شاهد مقاومت هستیم.

در مراسم رونمایی از کتاب «دیپلماسی با صدای بلند» محمد جواد لاریجانی، معاون اسبق امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، علی اکبر صالحی، وزیر سابق امور خارجه و علیرضا شیخ عطار، قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران به سخنرانی پرداختند.

در ابتدا لاریجانی درباره اهمیت این کتاب گفت: در ابتدای این کتاب روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل می‌شود و نکته مهم این است که مسلمان ولایی همیشه دغدغه مشروعیت دارد. این یک نوع بیداری سیاسی ایجاد می‌کند. نکته مهم دیگری که در این کتاب است که اهم فضایل و رذایل در زندگی جمعی پیدا می‌شود.

وی افزود: ما بعد از انقلاب جنبه‌هایی از اسلام را تازه متوجه می‌شویم. انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ بود، از این حادثه سه جریان اجتماعی به وجود آمد. یکی در داخل مرز، جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی یک تجمع عاملی است که بر اساس عقلانیت اسلامی و برگرفته از مکتب اهل بیت شکل گرفته است.

لاریجانی ادامه داد: نکته درونی آن دموکراسی است. غربی‌ها معتقد نیستند که به جز سکولاریسم، دموکراسی دیگری وجود دارد. جمهوری اسلامی تجربه‌ای است در حال شکل گیری. دستاورد انقلاب در حوزه علم بی‌نظیر بوده است، اما هیچ کدام به اندازه دستاورد مدنی نیست.

وی ادامه داد: محصول دیگر در جهان اسلام که بیداری اسلامی است، سومین محصول مقاومت است که در سطح جهانی قرار دارد. ما طرح‌های مختلفی داریم. در داخل یک نظام دموکراسی، در سطح منطقه بیداری اسلامی و در سطح جهان هم شاهد مقاومت هستیم. عدالت بین‌المللی بحث جدی است. ما باید منافع مشروع را دنبال کنیم.

لاریجانی افزود: این قبیل کتاب‌ها به تئوری و نقش‌های ما برای عمل خیلی کمک خواهد کرد.

این سیاستمدار گفت: جمهوری اسلامی حقیقتا در مجامع عمومی و بین‌المللی احساس استقلال دارد. باید به ماندگاری این احساس عمق داده شود. این کتاب برای تصویر وضعیتی که قرار داریم مناسب است.

در ادامه شیخ عطار نظرات خودش را پیرامون «کتاب دیپلماسی با صدای بلند» بیان کرد. وی گفت: تاریخ شفاهی تاثیرگذاری خودش را دارد.

در پنجاه سال اخیر تاریخ شفاهی‌های مختلفی درباره ایران نوشته شده است. این کتاب نیز از این جهت مهم است. آمریکایی‌ها انقدر این مفروض برایشان قوی بود که تنها خطر برای ایران کمونیسم است. اصلا باور نمی‌کردند که مذهبیون در ایران یک جریان باشند.

وی ادامه داد: امروزه روز، بزرگترین دشمنی‌ها بین ایران و آمریکا است. ایران و آمریکا هستند که این خصومت را دارند و در این کتاب هم ذکر شده است.

صالحی: انقلاب اسلامی اسلامیسم را وارد عرصه بین‌المللی کرد

علی اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه هم در آیین رونمای از کتاب “دیپلماسی با صدای بلند” که عصر روز (سه‌شنبه) در دفتر روزنامه ایران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت:

نسل جوان ما نسل پرسشگر شده و به دنبال چرایی مسائل است و با دوران ما که بیشتر به دنبال چگونگی حل مسائل بودیم تفاوت پیدا کرده‌اند. الان دوران چگونگی‌ها گذشته و نسل جدید به دنیال چرایی‌ها است.

وی افزود: رهبر انقلاب در مراسم سالروز رحلت امام خمینی (ره) تاکید کردند که باید امام را مجددا به نسل امروز بازشناسی کنیم. من تفسیر آزادی از این حرف آقا دارم و معتقدم امام خمینی را می‌توان در 4 بُعد بازشناسی کرد.

صالحی تصریح کرد:  بُعد اول سیاست مدار بودن امام بود. اساسا تحقق انقلاب اسلامی به اعتبار همین بُعد سیاسی امام خمینی بود که موجب تحرک مردم و تاکید بر عدم سلطه پذیری بود. امام در مسائل فلسفی و معرفت شناسی تاکید نداشت و تاکید ایشان بر روی بُعد سیاسی بود.

از سوی دیگر بُعد معرفت شناسی امام موجب تثبیت انقلاب شد و همین عامل موجب شد تا ما در جنگ جهانی علیه کشورمان بایستیم. منظور از معرفت شناسی توجه به خدا و خداباوری است که توانست انقلاب را تثبیت کند.

وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان کرد: بُعد بعدی امام خمینی که ما از آن غافل هستیم بُعد فلسفی امام است که می‌تواند بر روی چرایی‌ها تمرکز کند و به آن پاسخ بدهد. چیزی که ما نیاز داریم شناخت بُعد فلسفی امام است که به بخشی از سوالات و چرایی جوانان ما است پاسخ بدهد.

وی افزود: همیشه بحثی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا حاکم است که منجر به پیشرفت سیستم می‌شود یا سیستم است که موجب پیشرفت می‌شود.

به اعتقاد من حاکم قطب نما است و راه را نشان می‌دهد در حالی که سیستم به شما سرعت و کیفیت برای رسیدن به هدف می‌دهد. در چنین شرایطی اگر در این مسیر قطب نما جهتش عوض شود شما هیچگاه به هدفی که به دنبال آن هستید نخواهید رسید.

صالحی ادامه داد: جهتی که در دوران رژیم گذشته داشتیم جهتی بود که شاید ما را به سعادتمندی معیشتی و روحی نمی‌رساند. یک نمونه اباهه گری‌هایی بود که از نظر اجتماعی وجود داشت البته از نظر صنعتی شدن و دانشگاه‌ها تحولاتی رخ داد ولی اینکه ما به چه سمتی می‌رفتیم را خدا می‌داند.

وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان کرد: اشتباه رایج در بین قدرت‌ها که در قبال ایران مرتکب شدند این بود که دین را به عنوان عامل محرک اجتماع نمی‌توانستند تلقی کنند و در آن زمان که ما دانشجو بودیم دین را به عنوان یک عامل معزول و ناکارآمد معرفی می‌کردند و هرکس می‌خواست حرف پیش‌برنده‌ای بزند باید درباره مارکس، مائو یا اسم‌های مختلف صحبت می‌کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی با قطب نمایی که امام گذاشتند اسلامیسم را وارد عرصه بین‌المللی به عنوان یک ایدئولوژی و قوه محرک جامعه معرفی کرد و الان ما در آن جهت در حال حرکت هستیم.

صالحی یادآور شد: از نظر من کتاب دیپلماسی با صدای بلند از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند به بخشی از پرسش‌هایی که جوانان نسل امروز درباره چرایی وقوع  انقلاب اسلامی در ایران مطرح می‌کنند  آنهم از زبان دیگران پاسخ دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقاومت، بینی صهیونیست‌ها را به خاک خواهد مالید

قرآن توانسته قله استقامت را در غزه به دنیا نشان دهد

فرصت استثنایی ماه رمضان

ويدئو/ ماه رمضان،ماه تقوا،رشد، عبودیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.