سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / هزاران تن از نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی به مخالفان نتانیاهو پیوستند

هزاران تن از نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی به مخالفان نتانیاهو پیوستند

مخالفت نظاميان صهيونيستي با طرح نتانياهو ناشي از آن است كه بدنه ارتش رژيم نگران آن است كه اقدامات حريدي‌هاي تندرو باعث شود تا تل‌آويو به دامن يك جنگ ديگر بيفتد. طرح نتانياهو با حذف نظارت ديوان عالي مقدمه بسياري از طرح‌هاي ديگر خواهد بود. احتمالا پس از حذف ديوان عالي، تندروها به سمت اشغال كامل كرانه باختري حركت خواهند كرد و اين اقدام جرقه جنگ بزرگ فلسطين را خواهد زد.

جمعيت شهر تل‌آويو به‌عنوان مركز رژيم صهيونيستي كمتر از 450 هزار نفر است، اما شامگاه شنبه گذشته حدود 150 هزار نفر از ساكنان تل‌آويو، يعني حدود يك‌سوم از ساكنان اين شهر تا بامداد يكشنبه در خيابان‌ها ماندند و عليه نتانياهو و كابينه افراطي او شعار سردادند. معترضان بنرهایی در دست داشتند كه روي آن نوشته شده بود: «مهم‌ترین چیز این است که اصلاً نترسید» از دو روز قبل از اعتراضات شنبه، صهيونيست‌ها براي برگزاري تظاهرات در بيست‌وهفتمين هفته پپاپي خبررساني كرده بودند و روز قبل از آن نيز اعتراضات پراكنده‌اي در مناطق مختلف رژيم صهيونيستي جريان داشت. طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي و حذف نظارت ديوان عالي بر مصوبات كنست(پارلمان رژيم صهيونيستي) بلاي جان رژيم صهيونيستي شده و باعث ايجاد عميق‌ترين بحران اجتماعي در تاريخ شكل‌گيري رژيم صهيونيستي شده است.

موافقان و مخالفان اين طرح آن‌قدر با هم داراي اختلاف‌نظر هستند كه هيچ‌كدام حاضر به عقب‌نشيني و كوتاه آمدن در برابر ديگري نيست. موافقان طرح نتانياهو درواقع صهيونيست‌هاي مذهبي تندرو معروف به حريدي‌ها هستند كه از وضعيت سكولاريست جامعه صهيونيستي ناراضي هستند. حريدي‌ها از نظر جمعيتي كمتر از 15 درصد جمعيت جامعه صهيونيستي را تشكيل مي‌دهند، اما اكنون در ائتلاف با نتانياهو توانسته‌اند به قدرت مطلقه دست يابند. نتانياهو براي جلوگيري از فروپاشي كابينه خود حلقه به گوش تندروها شده و در حقيقت نتانياهو مجري اوامر صهيونيست‌هاي تندرو است.

از سوي ديگر، مخالفان نتانياهو و طرح جنجالي او جمعيت زيادي از ساكنان مناطق اشغالي هستند و معتقدند كه اگر نتانياهو طرح افراطي خود براي تغيير قوانين قضايي و حذف نظارت ديوان عالي بر كنست را اجرا كند، اين طرح نقطه پايان رژيم صهيونيستي خواهد بود. مخالفان مي‌گويند با اجراي طرح نتانياهو دستگاه قضايي تضعيف خواهد شد و حريدي‌ها با تصويب قوانين عجيب و غريب باعث فرار گسترده سرمايه از جامعه صهيونيستي خواهند شد. از هم‌اكنون هم زمزمه به‌هم‌ريختگي و آشفتگي در جامعه صهيونيستي شنيده مي‌شود.

نظاميان ارتش و نيروهاي نظامي از ديگر مخالفان طرح نتانياهو هستند كه به صف بزرگ مخالفان و معترضان ضد نتانياهو پيوسته‌اند. آنها روز شنبه همزمان با بيست‌وهفتمين تظاهرات سراسري در تل‌آويو با تجمع مقابل خانه وزیر جنگ این رژیم، از وی خواستند به اعتراضات بپیوندد. روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نيز در گزارشی با عنوان «راهپیمایی نیروهای ذخیره مقابل منزل گالانت به امید دخالت مجدد وی در موضوع لایحه تغییرات قضایی»، نوشت: هزاران نیروی ذخیره نظامي خواستار دخالت وزير جنگ براي توقف طرح جنجالي نتانياهو شدند. گفته‌شده تظاهرات اعتراضی نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در شهر «آمیکام» در شمال سرزمین‌های اشغالی ساعت ۱۰ شب شروع شد و تا ساعت ۳ بامداد روز یکشنبه ادامه یافت.

نظاميان در دوراهي فروپاشي يا كودتا؟

مخالفت نظاميان صهيونيستي با طرح نتانياهو به‌خاطر آن است كه بدنه ارتش رژيم صهيونيستي نگران است كه اقدامات حريدي‌ها باعث شود تا تل‌آويو به دامن يك جنگ ديگر بيفتد. طرح نتانياهو با حذف نظارت ديوان عالي مقدمه بسياري از طرح‌هاي ديگر خواهد بود. احتمالا پس از حذف ديوان عالي، تندروها به سمت اشغال كامل كرانه باختري حركت خواهند كرد. كرانه باختري هم‌اكنون هم بسيار پرتنش و آشفته است و نيروهاي ارتش توان كافي براي مقابله با مقاومت فلسطيني‌ها را ندارند. ارتش رژيم صهيونيستي هفته گذشته در يورش به جنين شكست خورد و در حالي كه قرار بود عمليات نظامي صهيونيست‌ها در اردوگاه جنين تا يك هفته ادامه داشته باشد، اما صهيونيست‌ها پس از 48 ساعت مجبور به عقب‌نشيني و خروج از اردوگاه جنين شدند. فرماندهان و نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي از عدم توان و استقامت خود براي وارد شدن به يك جنگ تمام‌عيار در منطقه آگاه هستند و مي‌دانند اگر مانع طرح نتانياهو و تندروها نشوند، هرج‌ومرج جامعه صهيونيستي را فرا خواهد گرفت.

از سوي ديگر، تندروهاي حريدي به‌دنبال اجراي قوانين سختگيرانه مذهبي خود در بدنه ارتش رژيم صهيونيستي هستند. اين قوانين به مذاق نظاميان خوش نمي‌آيد و آنها از هم‌اكنون نگران اعمال قوانين سختگيرانه مذهبي در بدنه ارتش هستند.

يك كارشناس عبري‌زبان در ‌هاآرتص گفته است كه نظاميان در برابر اصرار نتانياهو به اجراي طرح خود دو راه بيشتر ندارند: يا شاهد فروپاشي داخلي جامعه از طريق اجراي طرح نتانياهو باشند يا آنكه كودتاي نرم از طريق چهره‌هاي سياسي مخالف نتانياهو را براي سقوط كابينه او به پيش ببرند.

اما حتي با فرض سقوط كابينه نتانياهو و توقف طرح قضايي او، بحران بعدي چالش تشكيل كابينه خواهد بود، چون به جز نتانياهو و پنج حزب حريدي متحد او، ساير احزاب قادر به ائتلاف و كسب اكثريت لازم نيستند و اين ترس وجود دارد كه سه سال بي‌دولتي در تل‌آويو بار ديگر تكرار شود.

هفته سرنوشت‌ساز

روز دوشنبه يك روز سرنوشت‌ساز براي صهيونيست‌هاست. کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو» در اين روز قرار است تصويب طرح جنجالي خود در پارلمان را به پيش ببرد و با توجه به اعتراضات و مخالفت‌هاي گسترده در جامعه صهيونيستي، اگر اين طرح در روز دوشنبه تصويب شود، شرایط داخلی رژیم صهيونيستي ملتهب‌تر از پیش خواهد شد. روزنامه معاریو از برنامه 500 خلبان ذخیره نیروی هوایی رژیم صهیونیستی براي تجمع و اعتراض در اين روز خبر داده و به نقل از چند خلبان و کمک‌خلبان گفته است كه در تجمع دوشنبه قرار است بیانیه‌ای درخصوص توقف ادامه خدمت در ارتش قرائت شود. نيروي هوايي ستون فقرات ارتش رژيم صهيونيستي به‌شمار مي‌‎رود و کناره‌گیری صدها خلبان ذخیره، ارتش را با بحران بي‌سابقه مواجه خواهد كرد. اين بحران مي‌تواند قدرت و بازدارندگي را از ارتش رژيم صهيونيستي بگيرد. خلبانان معترض در بيانيه‌‎اي هشدار دادند كه اگر طرح نتانياهو در روز دوشنبه تصويب شود، همه ما روز سه‌شنبه برای دفاع از دموکراسی با قدرت قیام خواهیم کرد، قيامي كه مثل آن را تا امروز ندیده‌ايد.

«عامی ایالون»؛ رئیس سابق سرویس‌های امنیت عمومی رژیم صهیونیستی موسوم به شاباک نيز به وضعيت بحراني در ارتش رژيم صهيونيستي اشاره كرده و هشدار داده است كه شکاف و چنددستگی عمیق‌تر از هر زمان ديگري است و کودتای قضایی ارتش ما را نابود خواهد کرد. همچنين سازمان‌دهندگان اعتراضات در تل‌آويو اعلام كرده‌اند كه اگر روز دوشنبه طرح نتانياهو تصويب شود، روز بعد را روز مقاومت در برابر نتانياهو اعلام خواهيم كرد.

همزمان خبرهايي از ترك پست توسط نظاميان منتشر شده است. وبگاه عبری‌زبان واللا در اين ارتباط گزارش داده است كه بیش از 420 تن از نیروهای ذخیره در یگان تکاور نیروی دریایی موسوم به يگان «شایطیت 13» اعلام كرده‌‎اند كه تا زمان توقف طرح نتانياهو، از انجام خدمت خودداري خواهند كرد.

همه آماده نافرماني

فقط خلبان‌ها نیستند که تهدید به ترك خدمت نظامي و تمرد از فرماندهان خود کرده‌اند. تقریبا نمایندگان تمامی بخش‌ها و انجمن‌ها و سازمان‌ها در اعتراضات و مخالفت‌ها عليه نتانياهو حضور دارند و حتی مقامات شبکه بهداشت و درمان گفته‌اند كه در صورت تصویب لایحه کابینه در کنست به‌شدت دچار مشکل خواهد شد. در این راستا دکتر «هگائی لیوین» در اعتراضات بزرگ اين هفته در تل‌آویو به نمایندگی از پزشکان حضور داشت و هشدار داد اگر لایحه به تصویب برسد، سیستم درمانی شاهد اعتصابات عظیم خواهد بود. علاوه‌بر این شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای «بیگ» نیز اعلام کرده است که در اعتراض به این طرح روز سه‌شنبه تعطیل خواهد بود. صدها مدرس دانشگاه نیز اعلام کرده‌اند که در همراهی با دانشجویان در اعتراضات شرکت خواهند کرد و در بیانیه‌ای گفته‌اند که با هدف «دفاع از مردم اسرائیل» به خیابان‌ها خواهند آمد.

حوادث بيخ گوش نتانياهو

به نظر مي‌رسد كه نتانياهو هم از شكنندگي و بحراني شدن اوضاع در مناطق اشغالي باخبر است و از همين‌رو او نيز به‌شدت در هراس به سر مي‌برد. روز يكشنبه منابع عبری گزارش دادند که نتانیاهو تنها چند دقیقه پس از آغاز نشست كابينه خود، این جلسه را ترک کرده است. اسرائیل‌هیوم در این‌باره گزارش داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به همراه گالانت وزیر جنگ و مشاور نظامی خود به دفتر خود رفته تا یک نشست امنیتی فوق‌العاده و غیرعادی را برگزار کند. جزئيات بيشتري درباره توقف ناگهاني كابينه رژيم صهيونيستي اعلام نشده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ارتش اسرائیل «حمله هدفمند» به رفح را آغاز کرد

۱.۵ میلیون نفر فلسطینی در شهر رفح واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه پناه گرفته‌اند

پوستر/ نگذارید مسئله‌ی مسجدالاقصی به دست فراموشی سپرده شود

مسجدالاقصی قبله اول و قدس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.