سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / شادی دشمن‌سوزِ مردم زیر پرچم غدیر

شادی دشمن‌سوزِ مردم زیر پرچم غدیر

برپایی چنین مراسم باشکوهی در عید ولایت، نمونه بارزی از صدای ملت ایران است که همگان جز گوش‌های ناشنوا یا کسانی که خود را به ناشنوایی زده‌اند‌، آن را به خوبی شنیده و پیام آن را فهم خواهند کرد.

شامگاه جمعه 16 تیرماه‌، منحصربه‌فردترین جشن عید غدیر تاریخ برای ملت ایران رقم خورد. مهمانی بزرگی که خمیرمایه آن محبت مردم به اهل بیت عصمت و طهارت (علیه‌السلام) بود و البته لبریز از شور و نشاط. در تهران‌، مردم با جمعیتی متراکم فاصله 10 کیلومتری میدان امام حسین‌(ع) تا میدان آزادی را پر کردند و پیر و جوان و کودک و زن و مرد ساعت‌ها را به شادی و لبخند گذراندند. این مهمانی در 24 مرکز استان و ۷۰ شهرستان نیز برگزار شد.

این جشن منحصربه‌فرد، پیام‌های زیادی داشت و واکنش‌های مختلفی را از سوی جریان‌ها و شخصیت‌های گوناگون برانگیخت. برای برخی مایه غرور و مباهات شد و برای برخی دیگر اسباب خشم و عصبانیت را فراهم آورد.

خط بطلان بر ادعای کاهش دینداری مردم

سالهاست که دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، در دستگاه‌های عظیم تبلیغاتی خود به دنبال القای این مطلب هستند که گرایش مردم به دین و شعائر مذهبی کمرنگ شده و در حال از بین رفتن است. این گزاره که بعضا در برخی رسانه‌های داخلی و از سوی برخی افراد به مدعی دلسوزی نیز تکرار می‌شود، عمدتا بر این تحلیل استوار است که پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی و پیوند دین با سیاست، مردم پس از مشاهده ناکارآمدی‌ها در دستگاه سیاسی، آنها را به حساب دین می‌نویسند و در نتیجه از دین و مذهب دلزده می‌شوند.

این تحلیل جدای از آنکه مقدمات غلطی دارد، برای نتیجه آن – یعنی دلزدگی مردم از دین – نیز هیچ گواه معتبری وجود ندارد و بالعکس شواهد زیادی بر ضد آن وجود دارد. اجتماعات عظیم و فراگیر مردم در مناسبت‌های مختلفی چون اربعین حسینی، شب‌های قدر، نیمه شعبان، بزرگداشت شخصیت‌های مذهبی و… یکی از مهم‌ترین دلایل عدم کاهش گرایش به دین و معنویت در مردم و به خصوص جوانان است و حتی با مقایسه حضور مردم در این رویدادها با دهه‌های گذشته می‌توان فهمید که گرایش به دین و معنویت در میان آحاد مردم روند صعودی داشته است. چنان‌که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی سال گذشته در حرم مطهر امام خمینی(ره) به آن تصریح کردند و فرمودند: «امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است.»

جشن بزرگ عید غدیر نیز از مواردی است که هرچند قرن‌هاست در میان ایرانیان پاس داشته می‌شود، در چندسال اخیر به سلسله اجتماعات مذهبی فراگیر اضافه شده و امسال نیز باشکوه‌تر از هر سال دیگر برگزار شد. تا جایی که فقط در تهران‌، برآوردهای اولیه حاکی از حضور بیش از 4 میلیون نفر در حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی است. با این وصف چگونه می‌توان از کاهش دین‌داری در میان مردم ایران سخن گفت؟!

نشاط اجتماعی در سایه دینداری

پیام دیگر جشن بزرگ غدیر، نفی ادعای افسردگی و دلمردگی مردم شریف ایران بود. شاید برای برخی باورش سخت باشد ملتی که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه اقتصادی قرار دارد و خطرناک‌تر از آن، زیر آتش جنگ روانی صدها رسانه ریز و درشت قرار گرفته است، چنین سطحی از نشاط اجتماعی را به نمایش بگذارد. اما حقیقت در برابر چشمان ماست. علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی توپخانه عظیم دشمنان در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای برای بزرگنمایی اخبار منفی، سانسور واقعیت‌های امیدوارکننده و هراس افکنی در دل مردم‌، شادی و نشاط همچنان از اعماق دل مردم می‌جوشد. نه تصنعی است‌، نه تزریقی و نه کاذب. و مهم‌تر اینکه این نشاط در سایه دینداری حاصل شده است.

همچنین این جشن باشکوه‌، تجلی عمل به آموزه‌های دین مبین اسلام در نگاه متعالی و معتدل به حزن و شادی بود. در کلام نورانی اهل بیت علیهم‌السلام داریم که یکی از نشانه‌های شیعیان، «یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» است. پیروان اهل بیت در ایام حزن این خاندان ‌اندوهگین‌اند و در ایام سرورشان‌، مسروراند. از این رو کسی نمی‌تواند مدعی شود اسلام و تشیع سراسر‌اندوه و ناراحتی است.

جشن ده‌کیلومتری غدیر

بهترین نعمت برای محرومان

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، برگزاری این مراسم باشکوه واکنش‌های مختلفی در پی داشت که برخی از آنها آمیخته با انتقاد بود. انتقادهایی که می‌توان از شیوه بیان آنها ماهیت مغرضانه بودن آنها را فهمید. در این میان یکی از انتقادهایی که از سوی برخی‌اشخاص تکرار شد، عدم توجه به فقرا و مستضعفین در عید غدیر بود.

انتقاد فوق البته ریشه در نوعی غفلت و عدم آگاهی دارد. چرا که جشن ده کیلومتری غدیر به موضوع رسیدگی به فقرا و یتیمان نیز توجه داشته است. به گفته معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران‌، پویش «به عشق علی» به منظور جذب حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین همزمان با دهه امامت و ولایت و به ویژه در روز عید سعید غدیر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر برگزار شد و پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ثبت‌نام خیران در طرح اکرام ایتام و محسنین برپا گشت.

محمد دهرویه در این باره گفت: در همین راستا هزار و 51 نفر از مردم نوع‌دوست حاضر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر با حضور در پایگاه‌های کمیته امداد نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام و به جمع خانواده حامیان اکرام ایتام و محسنین پیوستند.

وی عنوان کرد: این تعداد حامی حمایت از هزار و ۸۴۱ یتیم و فرزند محسنین را برعهده گرفتند. با این تعداد حامی جدید نیز هم اکنون ۹۸ هزار و ۱۳۰ حامی در قالب طرح اکرام ایتام و محسین با کمیته امداد استان تهران همکاری دارند.

این تنها یکی از دستاوردهای مهمانی ده کیلومتری است که البته میزان کمک‌های نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده توسط پایگاه‌های مختلف برای محرومین و یتیمان در نظر گرفته نشده است. یافتن بیش از هزار حامی برای بیش از هزار و 800 یتیم دستاوردی است که یقینا در قالبی غیر از تجمع میلیونی مردم در جشن امامت امام یتیمان به راحتی میسر نمی‌شود.

همچنین نباید فراموش کرد خوان گسترده نعمت در این مهمانی، چه بسا نیازمندان را بیشتر از دیگران و بهتر از هر زمانی بهره‌مند می‌کند. چرا که در این‌گونه مراسم‌ها، فقیر از غنی تشخیص داده نمی‌شود، کرامت و آبروی نیازمندان حفظ می‌شود و محدودیتی برای بهره‌مندی وجود ندارد.

شادی دشمن‌سوز ملت ایران

حماسه حضور پرنشاط مردم در عید امامت و ولایت، واکنش‌های مغرضانه و در عین حال مضحک نیز از سوی رسانه‌های بیگانه به همراه داشت که حاکی از خشم و عصبانیت آنان از شادی مومنانه مردم ایران بود.

رویداد عظیم مهمانی ده کیلومتری در پایتخت و مشابه آن در شهرستانها از سوی رسانه‌های بیگانه چون بی‌بی‌سی و اینترنشنال با سانسور شدید مواجه شد و تعداد معدودی مطلب در این باره منتشر شد که آن هم جهت‌دار و در راستای تحریف حقایق بود.

به عنوان مثال کانال تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی با‌اشاره به صفوف افراد برای گرفتن غذای نذری، آن را ناشی از فقیر و گرسنه بودن مردم دانست! و همچنین تلاش کرد مشکلات ناشی از ترافیک در برخی معابر تهران را که تا حدودی تحت تاثیر این مراسم بود، بزرگنمایی و مردم را ناراضی و خشمگین نشان دهد!

این رسانه مزدور حتی از حاشیه‌ای در حد آتش‌سوزی در یکی از غرفه‌های جشن در مشهد نیز نگذشت تا اصل حماسه حضور باشکوه مردم را کمرنگ سازد. غافل از اینکه با تمرکز بر سایه‌ای کوچک در روز روشن، نمی‌توان نور خورشید را کمرنگ کرد یا انکار نمود!

سانسور حماسه‌ای باشکوه

در رسانه‌های مدعی اصلاحات

اما به جز رسانه‌های بیگانه و مزدور‌، این رویداد کم نظیر در برخی رسانه‌ها و جراید داخلی وابسته به جریان مدعی اصلاحات نیز بازتاب کمی داشت و شاید تا حدی سانسور شد!

در میان روزنامه‌های حامی این جریان سیاسی، تنها روزنامه اعتماد بود که تیتر یک روز شنبه خود را به این موضوع اختصاص داد و روزنامه‌های شرق و جمهوری اسلامی هم در صفحه اول خود ‌اشاره‌ای کوچک به آن نمودند..

اما «سازندگی»، «هم میهن»،«مردم سالاری»، «ابتکار» و برخی دیگر از روزنامه‌های اصلاح‌طلب، این رویداد اجتماعی مهم را شایسته قرار گرفتن در صفحه اول خود ندانستند!

نکته جالب توجه این‌جاست که این جراید، در ایام اغتشاشات 1401، تجمعات محدود برخی مخالفین نظام را دال بر « انقلاب اجتماعی» دانسته و همچنان در تحلیل‌های خود به آن استناد می‌کنند. اما در تحلیل‌های اجتماعی آنان استنادی به چنین واقعیت‌های انکارناپذیری صورت نمی‌گیرد.

این جشن حکومتی نبود

یکی از هجمه‌های بی‌اساس و تا حد زیادی مغرضانه که به جشن ده کیلومتری غدیر صورت گرفت، با این محتوا بود که این جشن، نه خودجوش و مردمی بلکه حکومتی است و لذا فایده‌ای ندارد.

در این راستا یکی از فعالین سیاسی مدعی اصلاحات نوشت: « دین و مناسک دولتی با توزیع اقلام و از بودجه عمومی در کجای تاریخ تداوم داشته که این‌جا داشته باشد؟»

این سخن در حالی است که بودجه این مراسم توسط مردم و نهادهای مردمی تامین شده و نهادهای دولتی نقش تسهیل‌گری در برپایی این مراسم داشته‌اند. الگویی که از قضا بسیار مطلوب و کارآمد است.

شما صدای ملت را بشنوید

رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار بسیجیان در آذرماه 1401 در پاسخ به مدعیانی که می‌گویند: «صدای ملت را بشنوید!» فرمودند: «صدای رعدآسای ملت، امسال در ۱۳ آبان بلند شد؛ آیا آن را شنیدید؟ شما بشنوید صدای ملت را. آن جمعیت عظیم و بیش از ۱۰ میلیونی در تشییع شهید سلیمانی صدای ملت بود. امروز تشییع شهدا در شهرهای مختلف و شعارهای مردم علیه تروریسم و اغتشاشگر صدای ملت است. شما صدای ملت را نمی‌شنوید؟»

و اکنون باید توجه داشت که برپایی چنین مراسم باشکوهی در عید ولایت، نمونه بارزی از صدای ملت ایران است که همگان جز گوش‌های ناشنوا یا کسانی که خود را به ناشنوایی زده‌اند‌، آن را به خوبی شنیده و پیام آن را فهم خواهند کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دشمن احمق

ويدئو/

مردم‌آزاری و نابودی زندگی دیگران به بهانه شادی!

سازمان اورژانس کشور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.