سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / کشف تازه محققان رسوایی تازه‌ای برای سازندگان واکسن فایزر رقم زد!

کشف تازه محققان رسوایی تازه‌ای برای سازندگان واکسن فایزر رقم زد!

دانشمندان به تازگی شواهد عجیبی را کشف کرده و دریافته‌اند بخش قابل توجهی از واکسن‌های فایزر(Pfizer-BioNTech COVID-19) که در اروپا مورد استفاده قرار گرفته هیچ اثر دارویی نداشته و به اصطلاح دارونما بوده است. مسئله‌ای که تولیدکنندگان آلمانی بدان آگاه بوده و آن را تحت کنترل کیفیت قرار نداده‌اند.

رسانه بریتانیایی «The Daily sceptic» در مقاله‌ای از جدیدترین تحقیقات گروهی از دانشمندان آلمانی بر روی واکسن فایزر پرده برداشته است. طبق این گزارش، بخش قابل توجهی از این واکسن‌ها  عوارض جانبی قابل توجهی را به همراه داشته‌اند. در مقابل، آن گروه از این واکسن‌ها که بدون عوارض بوده‌اند در واقع محلول نمک بوده و هیچ اثر دارویی نداشته‌اند.

این مقاله در ابتدا اشاره می‌کند دانشمندان به تازگی شواهد عجیبی را کشف کرده و دریافته‌اند بخش قابل توجهی از واکسن‌های فایزر(Pfizer-BioNTech COVID-19) که در اروپا مورد استفاده قرار گرفته هیچ اثر دارویی نداشته و به اصطلاح دارونما بوده است. مسئله‌ای که تولیدکنندگان آلمانی بدان آگاه بوده و آن را تحت کنترل کیفیت قرار نداده‌اند. 

در ادامه این گزارش از دکتر «جرالد دایکر»، استاد شیمی آلی در دانشگاه «روهر بوخوم» و دکتر «یورگ ماتیسیک»، استاد شیمی تجزیه در دانشگاه «لایپزیگ» نام برده است که بخشی از گروه پنج نفره دانشمندان آلمانی هستند که در طول یک سال و نیم گذشته در خصوص کیفیت و ایمنی واکسن‌های BioNTech سوالاتی را مطرح کرده‌اند. نقطه آغازین تحقیقات آن‌ها، بر اساس یک پژوهش دانمارکی شکل گرفته است که طیف متنوعی از عوارض جانبی مرتبط با گونه‌های مختلف واکسن فایزر ( Pfizer-BioNTech) را نشان می‌دهد. شکل زیر از مطالعه دانمارکی این تنوع را نشان می دهد.

این شکل نشان می‌دهد که گونه‌های مورد استفاده در دانمارک، اساساً به سه گروه تقسیم می‌شوند. «دسته سبز» که با نقاط سبز در نمودار نشان داده شده‌اند دارای سطح متوسط یا بالایی از عوارض جانبی هستند. جرالد دایکر توضیح میدهد این نوع از واکسن بیش از انواع دیگر در دانمارک مورد استفاده قرار گرفته است و همانطور که از نمودار پیداست حدود ۸۰۰۰۰۰ دز از آن تجویز شده است که با حدود ۲۰۰۰ عارضه جانبی مشکوک همراه بوده است. این یعنی یک عارضه مشکوک در هر ۴۰۰ دز از این واکسن گزارش شده است. دایکر در ادامه اضافه می‌کند این مسئله کوچکی نیست خصوصا وقتی آن را با واکسن‌های مشابهی چون واکسن آنفولانزا مقایسه کنیم. 

گونه‌ی دیگر مربوط به واکسن‌هایی است که با نقاط آبی رنگ در نمودار نشان داده شده‌اند که مشخصا با سطح بسیار بالایی از عوارض جانبی همراه بوده است. دایکر اشاره می‌کند تنها کم‌تر از ۸۰۰۰۰  دز از این واکسن در دانمارک مورد استفاده قرار گرفته شده است. این امر نشان می‌دهد این گونه پر عارضه ممکن است بی سر و صدا توسط مقامات بهداشت عمومی از چرخه واکسیناسیون خارج شده باشد.

با این وجود این گونه از واکسن‌ها حدود ۸۰۰۰ عوارض مشکوک را همراه داشته است. این تعداد عارضه در میان ۸۰۰۰۰ دز واکسن بدین معنی است که نرخ عجیب یک عارضه مشکوک در هر ۱۰ دز از این نوع واکسن مشاهده شده است. البته دایکر عنوان میکند که بعضی از این گونه از واکسن‌ها نرخ یک عارضه در هر شش دز واکسن را نیز ثبت کرده است. طبق محاسبات دایکر واکسن‌‌های دسته آبی، حدود ۵ درصد واکسن‌های بررسی شده در این  پژوهش دانمارکی را تشکیل داده است. با این وجود مرگ و میر ناشی از واکسن‌های فایزر با تعداد ۵۷۹ مورد فوتی ثبت شده مربوط به این گونه بوده است.

در نهایت محاسبات دایکر معطوف به واکسن‌هایی است که با رنگ زرد در نمودار نشان داده شده است. این دسته ۳۰ درصد کل واکسن‌های مورد مطالعه را شامل می‌شود. دایکر اشاره می‌کند که این گونه شامل ۲۰۰۰۰ دز واکسن بوده است که هیچ عوارض جانبی را از خود به جا نگذاشته است. 

دایکر اضافه می‌کند با نگاه بدبینانه می‌توان این واکسن‌ها را به نوعی «دارونما» دانست که هیچ اثر دارویی نداشته است. البته به نظر می‌رسد این نگاه چندان دور از واقعیت نیست. چرا که او در تحقیقات خود به یک کشف مهم رسیده‌ است. بر خلاف واکسن‌های دیگر، تقریبا هیچ یک از این واکسن‌های بدون عوارض، مورد تست کنترل کیفیت قرار نگرفته‌اند.

این امر نشان می‌دهد آژانس نظارتی آلمان، مؤسسه Paul Ehrlich (PEI) به عنوان مسئول کنترل کیفیت تمام واکسن‌های Pfizer-BioNTech عرضه شده در اتحادیه اروپا، از قبل میدانسته که این دسته از واکسن‌ها بدون مشکل است و این مسئله به گفته دایکر شک اولیه را تقویت می‌کند که این واکسن‌ها احتمالا محلول نمک بوده‌اند. 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کشف ترجمه‌ای منحصر به‌فرد از قرآن پس از چند قرن

ژیلبر لازار، ایران‌شناس نامدار فرانسوی، پس از دیدن "قرآن قدس" آن را پرتو نور جدیدی به روی چگونگی شکل‌گیری زبان فارسی توصیف کرد.

کشف و معدوم سازی حدود ۷۰۰ تن مواد غذایی فاسد در طرح سلامت نوروزی

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.