سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خطر آمریکا برای امنیت جهانی از خطر تروریسم و بیماری‌های همه‌گیر بیشتر است

خطر آمریکا برای امنیت جهانی از خطر تروریسم و بیماری‌های همه‌گیر بیشتر است

«ریچارد ‌هاس» تحلیلگر مطرح آمریکایی و رئیس ‌اندیشکده مشهور آمریکایی که عمر زیادی را صرف مطالعات روابط بین‌الملل و امنیت جهانی کرده است، در تازه‌ترین اظهار نظر خود تاکید می‌کند که آمریکا و اقدامات این کشور بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت جهان است.

تحولات داخلی در آمریکا که توام با اقدامات نسنجیده و ثبات‌زدای حاکمان این کشور در سطح جهان شده، بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشته که واشنگتن و الگوی رفتاری آمریکا تبدیل به تهدید شماره یک صلح جهانی شده است. تصویر و القائات درونی آمریکا که به خارج از مرزها هم یقینا سرریز می‌کند، به خشونت و افراط‌گرایی و دو قطبی‌‌سازی گره خورده است. رفتارهای وحشیانه طرفداران دو حزب غالب در آمریکا از «پسران مغرور» دست راستی گرفته تا عناصر دست چپی «آنتیفا» و به هم پریدن‌شان حاکی از آن است قالب ذهنی یک رهبر آمریکا برپایه آشوب و درگیری شکل گرفته و اینکه با صلح جهانی منافات دارد. از سوی دیگر اقدامات آمریکا در خارج از مرزها بر خلاف آن چیزی که خودشان مدعی آن هستند که صلح‌آفرین است، درست در نقطه مقابل باعث نابودی پایه‌های آسایش و امنیت شده است.

حضور بی‌جهت و تنش‌زا در آبراه‌های مهم مثل خلیج‌فارس و دریای جنوبی چین از همین دست اقدامات خصومت‌زای آمریکایی‌هاست. همین واقعیت‌های میدانی در طول ده سال اخیر است که موجب شده، «ریچارد‌هاس» متفکر نام‌آشنای آمریکایی هم نسبت به رویه موجود لب به اعتراض بگشاید. رئیس ‌آمریکایی ‌اندیشکده «شورای روابط خارجی» در تازه‌‍‌ترین مصاحبه خود تصریح کرده که تعارض و نقش منفی آمریکا برای امنیت جهانی حتی از خطر تغییرات اقلیمی، تروریسم، ناامنی غذایی و بیماری‌های همه‌گیر هم بیشتر است.

مدیر ‌اندیشکده شورای روابط خارجی این را هم گفته که در حال حاضر تهدید داخلی در آمریکا از تهدیدات خارجی بیشتر است.‌ هاس خاطرنشان می‌کند: «واشنگتن به جای اینکه نقطه اتکای قابل ‌اعتماد در جهانی ناآرام باشد، به یک منبع بی‌ثباتی تبدیل شده و مردم‌سالاری در آن متزلزل است. این باعث می‌شود که دوستان آمریکا نتوانند روی واشنگتن حساب کنند». ریچارد ‌هاس به‌تازگی در کتاب خود که با نام «لایحه تعهدات: ۱۰ عادت شهروندان خوب» منتشر شده، توصیه‌هایی برای احیای جامعه آمریکا مطرح کرده است.‌ هاس در این کتاب به مسائلی مانند حفظ آگاهی، رفتار مدنی و در اولویت قرار دادن کشور پرداخته و ابراز امیدواری کرده که اگر آمریکا به این تعلیم مراجعه کند شاید بتواند از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کند.گفتنی است، ریچارد‌ هاس از طرفداران سنتی حزب جمهوری‌خواه بود اما در سال ۲۰۲۰ و به دلیل گرایش جمهوری‌خواهان به ترامپ، او ضمن هشدار درخصوص بروز پدیده ترامپیسم از حمایت خود نسبت به حزب جمهوری‌خواه دست کشید.‌ هاس حالا این برگ از تاریخ آمریکا را یکی از تاریک‌ترین و مهم‌ترین لحظات می‌داند؛ دوره‌ای که به باور او وخامتش شدیدتر از اختلافات دوره‌های سابق است.‌ هاس اگرچه مطالعات زیادی را صرف روابط بین‌الملل و تهدیدات جهانی کرده و عناصر متفاوتی از جمله گرسنگی، تروریسم و… را تهدیداتی علیه امنیت جهان عنوان می‌کند اما ظاهرا در نهایت اطمینان یافته که این سرزمین مادری اوست که بزرگ‌ترین تهدید علیه بشریت است.

استیضاح بایدن

همزمان با افشای جزئیات دیگر درخصوص فساد مالی بایدن و خانواه‌اش در اوکراین و همچنین زوال عقلی رئیس‌جمهور آمریکا و شرایط جسمانی بحرانی او، رسانه‌های منتسب به جمهوری‌خواهان در آمریکا در مطالب جداگانه‌ای از تلاش چهره‌های سرشناس این حزب برای آغاز فرآیند استیضاح بایدن خبر داده‌اند.

جمهوریخواهانی همچون نیکی هیلی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اصرار دارند که این حزب باید روند استیضاح بایدن را به دلیل اتهامات افشاگرانه مربوط به دخالت او در پرونده تحقیقات دولتی از پسرش‌ هانتر آغاز کند. اظهارات هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل در دوره ترامپ، در حالی مطرح شده که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، به دنبال سؤال از مقامات وزارت دادگستری و سازمان دولتی خدمات درآمد داخلی در مورد ادعاهایی مبنی بر دخالت رئیس‌جمهور در تحقیقات ‌هانتر بایدن هستند.

فاکس نیوز در خبری اعلام کرده که در حالی که هنوز یک «تحقیق استیضاح» رسمی نشده است، کمیته‌های تخصیص کنگره فرآیند فنی و مطالعات خود را در خصوص امکان‌سنجی استیضاح آغاز کرده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

روزی روزگاری در آمریکا

پاورقی

شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان

دانشگاه‌های لس آنجلس، تگزاس، پورتلند و نیوهمپشایر صحنه تحصن ها و اعتراضات مسالمت آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.