سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / گزارش نیویورک‌تایمز از سلاح‌های فرسوده‌ای که غرب به زلنسکی غالب کرده است

گزارش نیویورک‌تایمز از سلاح‌های فرسوده‌ای که غرب به زلنسکی غالب کرده است

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی از ارسال سلاح‌های فرسوده و مستعمل کشورهای غربی به اوکراین خبر داد و نوشت: برخی از تسلیحات بسیار تبلیغاتی اهدایی متحدان به کیف به قدری فرسوده هستند که تنها به عنوان قطعات یدکی استفاده می‌شوند.
نزدیک به 16 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و طی این مدت مجموع کشورهای غربی بیش از 150 میلیارد دلار کمک تسلیحاتی روانه کیف کرده‌اند هرچند برخی گزارش‌ها آمارهای بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند به طوری که برخی از مقامات سابق دولت آمریکا گفته‌اند تنها خود آمریکا بیش از 200 میلیارد دلار تسلیحات نظامی از جیب مالیات‌دهندگان این کشور به اوکراین بذل و بخشش کرده است. بلومبرگ سه‌شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا آماده است یک بسته مالی ۵۰ میلیارد یورویی (۵۵ میلیارد دلار) دیگر برای کمک به اوکراین پیشنهاد بدهد. البته بلومبرگ نوشته است این بسته 50 میلیارد یورویی قرار است در قالب وام و کمک هزینه برای اجرای برخی پروژه‌های عمرانی ارائه شود. بانک جهانی تخمین زده است که باز‌سازی اوکراین به ۴۱۱ میلیارد دلار پول نیاز دارد.
بخش اعظم کمک‌های غرب به اوکراین در قالب تسلیحات ارائه می‌شود. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که غربی‌ها تصمیم گرفته‌اند خط تولید تسلیحات را در خود اوکراین راه‌اندازی کنند «سرگئی بوف» معاون وزیر توسعه صنایع استراتژیک اوکراین در این رابطه گفت که در حال مذاکره با شرکت‌های اروپایی برای ایجاد خط تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی کشورهای غربی در کیف هستیم. به گزارش ایرنا رویترز به نقل از «بوف» گفت: «ما در حال گفت‌و‌گوهای بسیار دقیق با تولیدکنندگان هستیم. ما مطمئن هستیم که قراردادهای را ظرف چند ماه امضا خواهیم کرد.» رویترز نوشت مقامات اوکراینی علاقه خاصی به انتقال فن‌آوری ساخت پهپاد، سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل در این زمینه را دارند و شرکت ترکیه بایکار قصد دارد تا دو سال دیگر کارخانه ساخت پهپاد را در اوکراین راه‌اندازی کند.
اما ارسال گسترده سلاح به اوکراین روی دیگر سکه‌ای هم دارد. گزارش‌های بسیاری طی ماه‌های گذشته منتشر شده است که یا این تسلیحات در بازار سیاه به دست تروریست‌ها می‌افتند، یا دزدیده می‌شوند، یا توسط خود مقامات فاسد ارتش اوکراین فروخته می‌شوند و یا به قدری کهنه و مستعمل هستند که به درد استفاده در میدان جنگ نمی‌خورند و به اصطلاح توسط غربی‌ها به کیف غالب شده‌اند. روزنامه نیویورک‌ تایمز در گزارشی در همین زمینه نوشته است:«اوکراین صدها میلیون دلار به پیمانکاران برای تسلیحاتی که تحویل داده نشده پرداخت کرده است، و برخی از تسلیحات بسیار تبلیغاتی اهدایی متحدانش به قدری فرسوده است که تنها به عنوان قطعات یدکی استفاده می‌شوند.» به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: «اسناد دولت اوکراین نشان می‌دهد که تا پایان سال گذشته، این کشور بیش از ۸۰۰ میلیون دلار از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲(24 اسفند 1400) برای قراردادهایی که به طور کامل یا تا حدی محقق شده، به تامین‌کنندگان تسلیحات پرداخت کرده است. دو نفر که در خرید تسلیحات از اوکراین دخیل بودند گفتند که برخی از سلاح‌های مفقود در نهایت تحویل داده شد و در موارد دیگر، دلالان پول را پس دادند. یکی از این افراد گفت، اما از اوایل بهار امسال، صدها میلیون دلار- از جمله به شرکت‌های دولتی- برای تسلیحات پرداخت شده که هرگز چیزی بابت آنها تحویل داده نشده است.» این گزارش می‌افزاید: «اوکراین میلیاردها دلار در بازار خصوصی تسلیحات هزینه کرده است. بسیاری از نقل و انتقالات از سوی متحدان غربی شامل تسلیحات مدرنی مانند سیستم‌های دفاع هوایی ایالات متحده است که در برابر پهپادها و موشک‌های روسیه بسیار موثر بوده است. اما در موارد دیگر، متحدان تجهیزات انباشته شده‌ای را فراهم کرده‌اند که در بهترین حالت نیاز به تعمیرات اساسی داشت. به گفته کارشناسان دفاعی، ۳۰ درصد از زرادخانه اوکراین در هر لحظه در حال تعمیر است- این نرخ بالا برای ارتشی است که برای حمله متقابل خود به هر سلاحی نیاز دارد. تحویل اخیر ۳۳ هویتزر خودکششی که توسط دولت ایتالیا اهدا شده است، نمونه‌ای از این موضوع است. ویدئوها نشان می‌دهد که دود از موتور یکی و مایع خنک‌کننده موتور از دیگری نشت می‌کند.وزارت دفاع ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این خودروها سال‌ها پیش از رده خارج شده‌اند، اما به هر حال اوکراین درخواست کرده است که با توجه به نیاز فوری به ابزار برای مقابله با تجاوز روسیه، تعمیرات اساسی و عملیاتی شوند.
کاهش ذخایر تسلیحاتی ناتو
همزمان با انتشار این گزارش جنجالی از سوی نیویورک تایمز دبیرکل ناتو نیز از خالی شدن انبار تسلیحات دولت‌های عضو این ائتلاف نظامی خبر داد.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در «روز صنعت» که توسط فدراسیون صنایع آلمان برگزار شد، با‌ اشاره به کاهش ذخایر تسلیحاتی ناتو بیان کرد: ناتو به صنعتی مقاوم‌تر نیاز دارد تا ذخایر تسلیحاتی خود را که طی یک سال به کیف ارسال کرده، جبران کند. وی با تاکید بر آنکه «ناتو باید به حمایت از اوکراین ادامه دهد همان‌طور که از سال ۲۰۱۴ این کار را انجام داده است»، عنوان داشت: «ما همچنین به صنعت دفاعی مقاوم‌تری نیازی داریم. تسلیحات و مهمات ما در انبارها خالی شده است و ما باید جای آنها را پر کنیم. البته این اقدام را نه فقط در آلمان بلکه در سرتاسر کشورهای عضو ناتو باید انجام دهیم.» استولتنبرگ همچنین با ‌اشاره به درگیری مداوم روسیه- اوکراین مجددا ادعا کرد: تنها پیروزی اوکراین در میدان نبرد می‌تواند به صلحی بادوام و عادلانه منجر شود. مجله «در‌اشپیگل» نیز با استناد به اسناد محرمانه وزارت دفاع آلمان که برای متقاعد کردن کمیته بودجه در مورد لزوم انجام خریدهای نظامی فوری تهیه شده بود، گزارش داد که نیروهای مسلح آلمان تنها حدود ۲۰ هزار گلوله توپخانه با انفجار بالا در اختیار دارد. به گزارش ایسنا، «دراشپیگل» نوشت: ارتش آلمان باید تا سال ۲۰۳۱ میلادی حدود ۲۳۰ هزار گلوله توپ تولید کند تا با اهداف ناتو همراه شده و همچنین بتواند برای مقاومت طی ۳۰ روز درگیری فشرده، میزان کافی مهمات را در اختیار داشته باشد. این گزارش می‌افزاید وزارت دفاع آلمان قصد دارد ۹ قرارداد برای خرید سریع توپخانه و مهمات‌ تانک در ماه‌های آینده به کمیته بودجه آلمان ارائه کند.
تاکید ماکرون بر استقلال دفاعی اروپا
خبر دیگر این که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه از کشورهای اروپایی خواست به دنبال استقلال بیشتر در دفاع از حریم هوایی خود باشند و از اتکای بیش از حد به آمریکا خودداری کنند. به گزارش ایرنا از «استار تریبیون»، ماکرون در سخنرانی پایانی کنفرانسی در پاریس که در آن وزرای دفاع و دیگر نمایندگان ۲۰ کشور اروپایی حضور داشتند نظر خود در مورد ایده حفاظت از حریم هوایی اروپا توسط اروپایی‌ها را مطرح کرد. ماکرون در این کنفرانس گفت: ما باید بدانیم که تهدید چگونه است و باید بررسی شود که چه تجهیزاتی را می‌توانیم تولید و چه تجهیزاتی را باید خریداری کنیم. ماکرون از سازندگان تجهیزات دفاعی اروپایی خواست سیستم‌های نظامی مستقل بسازند و تولید آنها را در این قاره انجام دهند. سازمان‌دهندگان فرانسوی گفتند که این گفت‌و‌گوها شامل نبرد ضد پهپاد و دفاع موشکی بالستیک بود و خاطرنشان کردند که حمله تمام عیار مسکو به اوکراین اهمیت و کارآمدی چنین تجهیزاتی را نشان داده است. در این کنفرانس بازدارندگی سلاح‌های هسته‌ای نیز در دستور کار بود. در این نشست آلمان، انگلیس و سوئد و همچنین همسایگان اوکراین مانند لهستان، اسلواکی، مجارستان و رومانی و نمایندگان ناتو و اتحادیه اروپا حضور داشتند. فرانسه آشکارا از طرح آلمان برای بهبود قابلیت‌های دفاع هوایی اروپا انتقاد کرده است. پروژه موسوم به سپر آسمان اروپا که در پایان سال گذشته راه‌اندازی شده، از ۱۷ کشور اروپایی از جمله انگلیس تشکیل شده است اما فرانسه در آن حضور ندارد. این طرح قرار است در سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی ناتو ادغام شود. دولت فرانسه معتقد است که این پروژه حاکمیت اروپا را حفظ نمی‌کند، زیرا تجهیزات تا حد زیادی بر اساس صنایع آمریکا و رژیم اسرائیل خواهد بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 فرانسه و آلمان و لهستان ائتلافی جدید برای ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین تشکیل دادند

اتحاد آلمان، فرانسه و لهستان

 ناتو خود را آماده خروج آمریکا از این سازمان می‌کند

فرار ناتو از بایدن ناتو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.