سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / جنگ یمن جان ۸۰۰۰کودک را گرفت سازمان ملل از کودکان حمایت نمی‌کند

جنگ یمن جان ۸۰۰۰کودک را گرفت سازمان ملل از کودکان حمایت نمی‌کند

يك مقام يمني اعلام كرده است که بیش از 8 هزار کودک در هشت سال جنگ علیه اين كشور جان خود را از دست داده‌اند. پیش از این آمارهای بیشتری نیز از شمار کودکان شهید یمنی منتشر شده است.
جنگ در يمن اگرچه رو به پايان است، اما زخم‌هاي جنگ تا سال‌ها روي چهره اين كشور باقي خواهد ماند.
زخم‌هايي مانند آمار بالاي كودكان قرباني در اين جنگ و نام‌هاي كودكاني كه جان خود را در اين جنگ از دست دادند.
در همين ارتباط نيز،‌ «عارف العامری»، سخنگوی وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) روز دوشنبه در مصاحبه‌ای از هشت هزار کودک جان‌باخته در طول هشت سال جنگ خبر داد.
او به وبگاه المعلومه گفت که کودکان یمنی در شرایط بسیار سخت و دشوار جسمی و روحی به سر می‌برند، نبود بهداشت، قتل و کشتار، آوارگی، پناهندگی و نقض همه حقوق آنها در پی محاصره یمن، این شرایط را بر آنها تحمیل کرده است.
عارف العامری افزود: «سازمان ملل هیچ التزامی به حمایت از حقوق کودکان یمنی ندارد، بیش از هشت هزار کودک از آغاز تجاوز آمریکایی، سعودی و اماراتی بر یمن، کشته شده‌اند.»
همزمان «عبدالله السویدی» مشاور وزارت حمل‌ونقل یمن نیز به المعلومه گفت که در نتیجه حملات هشت سال گذشته ائتلاف سعودی بیش از شش میلیارد دلار به زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی یمن خسارت وارد شده است.
سازمان حقوقی «انتصاف» که در زمینه حقوق زنان و کودکان یمنی فعال است نیز در تاریخ نهم خرداد طی گزارشی از کشته و زخمی شده پنج هزار زن یمنی در طول هشت سال جنگ خبر داد.
به گفته انتصاف، به‌دنبال عدم دسترسی به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی به‌دلیل عوارض بارداری یا زایمان، هر دو ساعت، یک زن و شش کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهند.
این در حالی است که بیش از یک میلیون و پانصد هزار زن باردار یا شیرده یمنی، از سوءتغذیه رنج می‌برند.
همچنین به گزارش نهادهای حقوق بشری، روزانه بیش از ۸۰ نوزاد به‌خاطر استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی، جان خود را از دست می‌دهند.
این مسئله یکی از علل افزایش تعداد نوزادان نارس است.
به نحوی که سالانه، ۳۹% از نوزادان یمن نارس به دنیا می‌آیند؛ یعنی یک میلیون و ۱۲۰ هزار نوزاد.
با وجود آنكه بحران يمن به تدريج در حال فروكش كردن است، اما همچنان عملكرد سازمان ملل در اين بحران زير سؤال و انتقادات زيادي قرار دارد.
در واقع عملکرد سازمان ملل متحد از طریق ارکان فرعی و کارگزاری‌های تخصصی و نهادهای زیرمجموع دبیرخانه در کاهش بحران انسانی در یمن مورد پذيرش نهادهاي حقوق بشري نيست و شورای امنیت نيز نتوانست اقدام قابل‌توجهی را در زمینه حل اين بحران انجام دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقایسه سخنان کودک یمنی با مسئولین پیر و فرتوت لیبرال ما

هیهات من الذله

بیمارستان‌های یمن در آستانه خاموشی شمشیر آل‌سعود بر گلوی 1000 کودک

با جلوگیری عربستان از ارسال سوخت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.