سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / گوترش: خطر هوش مصنوعی کمتر از تهدید ناشی از جنگ هسته‌ای نیست

گوترش: خطر هوش مصنوعی کمتر از تهدید ناشی از جنگ هسته‌ای نیست

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار درباره خطرات استفاده از هوش مصنوعی گفت: «خطر هوش مصنوعی کمتر از تهدید ناشی از جنگ هسته‌ای نیست.»

چند ماهی است که کارشناسان برجسته دنیای فناوری و همچنین پیشگامان هوش مصنوعی درباره خطر خروج هوش مصنوعی از کنترل انسان هشدار می‌دهند. چندی پیش «جفری هینتون»، پیشگام هوش مصنوعی در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدی فوری‌تر از تغییرات آب و هوایی برای بشریت باشد. وی هشدار داده است که ممکن است ماشین‌ها به هوشی بالاتر از انسان دست یابند و کنترل سیاره زمین را در دست بگیرند. پیشتر در ماه ‌آوریل(فروردین) ایلان ماسک، مدیرعامل توئیتر نیز به هزاران نفر در امضای نامه‌ای سرگشاده پیوست که در آن خواستار توقف شش ماهه توسعه سیستم‌هایی قدرتمندتر از « جی پی تی -4 »شد که اخیراً راه‌اندازی شده است. در اتحادیه اروپا کمیته‌ای از قانون‌گذاران اروپایی به نامه مورد حمایت ماسک پاسخ دادند و از جو بایدن، خواستند تا با «اورسولا فون در لاین»، رئیس ‌کمیسیون اروپا، یک نشست جهانی درباره جهت‌گیری این آینده فناوری تشکیل دهد.
در جدیدترین مورد از این سیل هشدارها دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بر لزوم درخواست از متخصصان و دانشمندان جهان برای برداشتن گام‌های عملی به منظور مقابله با تهدیدات ناشی از هوش مصنوعی تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که هوش مصنوعی به تهدیدی برای جهان تبدیل شده است که خطر آن کمتر از تهدید ناشی از جنگ هسته‌ای نیست.گوترش همچنین بر لزوم درخواست از متخصصان و دانشمندان جهان برای انجام اقدامات عملی در راستای مقابله با تهدید ناشی از هوش مصنوعی تاکید کرد. وی درباره عدم رسیدگی به این موضوع در سطح لازم هشدار داد و افزود: ما باید این هشدارها را جدی بگیریم.
این اظهارات گوترش با اظهارات «اریک ‌اشمیت» مدیرعامل سابق شرکت آمریکایی «گوگل» همخوانی دارد که در آن گفته بود هوش مصنوعی یک «تهدید وجودی و ماهیتی» است. بسیاری از غول‌های فناوری با استفاده گسترده از فناوری هوش مصنوعی مخالف هستند که مهم‌ترین آنها ایلان ماسک مالک توئیتر و رئیس ‌شرکت تسلا است.
گفتنی است که در ماه‌های اخیر، ترس از برنامه «Chat GPT» مبتنی بر هوش مصنوعی در میان هشدارهایی که ممکن است منجر به سرقت گسترده مالکیت معنوی و انتشار اطلاعات نادرست شود، گسترش یافته است. به علاوه، خطر امکان استفاده از هوش مصنوعی برای دسترسی به داده‌های حساس و حذف عنصر انسانی در بسیاری از مشاغل وجود دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کشف ۲ میلیون ماده جدید با استفاده از هوش مصنوعی

۲.۲ میلیون ساختار کریستالی

تولید شبیه ساز احیای قلبی و ریوی به دست فناورانی ایرانی

هوش مصنوعی و فناوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.