سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / فرید زکریا: 44 درصد خودکشی با اسلحه جهان در آمریکا رخ می‌دهد

فرید زکریا: 44 درصد خودکشی با اسلحه جهان در آمریکا رخ می‌دهد

بنابر اعلام تحلیلگر مشهور آمریکایی وضعیت آشفته قوانین مربوط به حمل سلاح در آمریکا باعث شده این کشور با اینکه تنها 4 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، ‌44 درصد از آمار خودکشی‌ها با اسلحه در جهان را به خود اختصاص دهد.
سود کلان شرکت‌های تسلیحاتی و سهامداران عمدتا سیاستمدار این شرکت‌ها از حمل آزادانه سلاح‌های گرم و خطرناک،‌ درگیری مسلحانه در خیابان،‌ تیراندازی‌های ‌اشتباهی و خودکشی، تنها بخشی از چالش‌های اجتماعی آمریکاست که هم روز به روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود و هم باعث بروز نگرانی‌های گسترده در میان مرم آمریکا شده است.
همین چند روز پیش بود که خبر تلخی از شلیک مستقیم به یک دختر خردسال در فضای مجازی آمریکا دست به دست شد و موجی تازه از نگرانی به راه‌انداخت.
ضارب گفت تصور کرده که این دختر به قصد دزدی وارد خانه‌اش شده،‌ در صورتی که دخترک بیچاره مشغول بازی قایم‌باشک بود! این تنها بخشی از داستان خطرناک حمل سلاح در آمریکا است. چالش جدی دیگر آمریکا که در سایه حمل سلاح بروز کرده،‌ مربوط خودکشی و آمار شوکه‌کننده آن است.
این چالش، «فرید زکریا» مقاله‌نویس واشنگتن پست و مجری مشهور «سی‌ان‌ان» را وادار به نوشتن مقاله‌ای در این خصوص کرده که ضمن ‌اشاره به آمار خیره‌کننده خودکشی با سلاح گرم‌ نوشته: «از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۱۵ هزار آمریکایی بر اثر درگیری‌های مسلحانه جان خود را از دست داده‌اند. در سال ۲۰۲۱، ۴۸ هزار و ۸۳۰ فقره مرگ ناشی از اسلحه رخ داد که از این تعداد ۲۸ هزار و ۹۵۸ فقره آن قتل با اسلحه بوده است.
در این بازه زمانی در انگلیس و ولز ۳۱ نفر با اسلحه کشته شدند که با احتساب تفاوت جمعیت دو کشور، آمریکا در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۰۰ برابر انگلیس شاهد قتل با اسلحه بود.»
زکریا در ادامه از آمار ناراحت‌کننده خودکشی در این کشور می‌گوید و می‌نویسد:‌ «مقایسه خودکشی‌ها نیز به همان ‌اندازه ناراحت‌کننده است. در سال ۲۰۲۱، ۲۶ هزار و ۳۲۸ آمریکایی با استفاده از اسلحه خودکشی کردند». تحلیلگر آمریکایی سپس اذعان می‌کند که حدود نیمی از افرادی که در آمریکا خودکشی می‌کنند از اسلحه برای انجام این کار استفاده می‌کنند.
آمریکا گرچه ۴ درصد جمعیت جهان را دارد ولی حدود ۴۴ درصد از خودکشی با اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده است. دردناک‌تر اینکه، یافته‌ها نشان می‌دهد آن ایالت‌هایی که قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حمل سلاح وضع کرده‌اند،‌ کشتار و آمار جرم مسلحانه کمتر است.
به عبارت دیگر،‌ یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که آن دسته از ایالت‌های آمریکا که قوانین قوی کنترل اسلحه دارند، ایمن‌‌ترند.
مثلا، میزان مرگ و میر ناشی از اسلحه در ایالت نیویورک که برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین کنترل اسلحه را اجرا می‌کند، تنها کسری از میانگین ملی در این کشور است.
گفتنی است، روزانه بیش از ۲۰۰ نفر ‌در آمریکا با اسلحه مجروح می‌شوند و در این بین ۱۲۰ نفر هم کشته می‌شوند. علت اصلی مرگ و میر کودکان آمریکایی بنابر آنچه گفته شده، مرگ با اسلحه است.
دردسرهای بایدن
از آن سو خبر رسیده، زوال عقلی بایدن دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و برخی سیاستمداران در این کشور به دنبال استفاده از این مسئله علیه او در انتخابات 2024 آمریکا هستند. 61 نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به رهبری «رونی جکسون» عضو کنگره و پزشک سابق کاخ سفید با توجه به اعلام آمادگی جو بایدن برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴، از نگرانی خود درخصوص وضعیت بایدن گفتند و تاکید کردند که نگران وضعیت شناختی فعلی او و توانایی وی برای دور دوم ریاست‌جمهوری هستند.
این سیاستمداران آمریکایی این را هم گفتند که صرف‌نظر از جنسیت، سن و حزب سیاسی، همه رؤسای‌جمهور باید توانایی‌های ذهنی خود را ثبت و نشان دهند. پیش‌ از این هم، «کوین اوکانر» پزشک بایدن به بهانه‌های مختلف تاکید کرده که او برای انجام وظایف ریاست جمهوری آمادگی لازم ذهنی را ندارد. بایدن در طول دوران ریاست جمهوری خود بارها مرتکب اقداماتی شده که سلامت ذهنی او را شدیدا زیر سؤال برده است. از دست دادن با فردی خیالی تا فراموش کردن اسامی شاخص تنها بخشی از گاف‌های رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.
درز اطلاعات 237 هزار کارمند دولتی
بر اساس گزارش‌های منتشر شده،‌ اطلاعات شخصی 237 هزار نفر از کارکنان دولتی فعلی و سابق فدرال در بخش حمل‌ونقل آمریکا لو رفته است. اداره حمل‌ونقل در بیانیه‌ای مدعی شده که درز این اطلاعات هیچ تأثیری بر سیستم‌های امنیتی حمل‌ونقل نگذاشته است اما این بیانیه اعلام نکرده که چه‌کسی مسئول این کار است.
این در حالی است که اطلاعات مربوط به کارکنان فدرال و نهادهای مختلف آمریکا بارها هدف حمله هکرها قرار گرفته است. در سال‌های 2014 و 2015 نیز اطلاعات حساس بیش از 22 میلیون نفر از جمله اطلاعات بیش از 4 میلیون نفر از کارکنان فعلی و فدرال آمریکا فاش شد و عدم کارکرد مناسب سیستم‌های امنیتی این کشور را بار دیگر اثبات کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت ۶۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به نسل کشی در غزه

پلیس آمریکا صدها دانشجوی معترض به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه را بازداشت کرده

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.