سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / هنرمند قرآنی، تصویرگر آخرالزمانی

هنرمند قرآنی، تصویرگر آخرالزمانی

حجت‌الاسلام عليرضا برهاني عضو گروه آينده پژوهي قرآني: انديشمندان بايد صحنه هاي پيش رو را از قرآن به صورت دقيق بيان کنند و هنرمندان آن را براي جامعه به تصوير بکشانند.

حجت الاسلام برهانی: برای آمادگی و عدم غالفگیری در مواجهه با فتنه ها و صحنه های پیش‌رو باید اندیشمندان قرآنی ما «صحنه های پیش‌رو» را از «قرآن» به صورت دقیق تبیین نمایند تا هنرمندان ما آن را برای جامعه به تصویر بکشانند

حوزه هنری استان یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا برهانی در نشست تبیین و اندیشگانی «هنر مواجهه در صحنه‌های آینده» که با حضور اعضای دبیرخانه هنر مواجهه و جمعی از هنرمندان در حوزه هنری یزد برگزار شد با اشاره به وظیفه هنرمندان در مواجهه با صحنه‌‎های آینده بیان کرد: خداوند در قرآن کریم، تمام صحنه های آینده پیش روی بشر را کاملا تصویری بیان کرده است و صحنه ها را مانند یک دومینوی پشت سر هم، دُبُرچینی(تدبیر) کرده است که طبق آن واقع خواهد شد.

لذا نیاز داریم اندیشمندان قرآنی ما تصاویر آینده را دقیق از قرآن تبیین کنند و هنرمندان ما آن را در زیباترین فرم ها برای جامعه به تصویر بکشند تا جامعه ما با آینده پیش روی خود، بصورت قرآنی، تصویری و با ترتیب وقوع آنها آشنا شوند.
وی با بیان اینکه اگر هنرمند بخواهد یک نگاه واقعی و دقیق و تصویری از آینده داشته باشد باید با زبان تصویری قرآن آشنا شود افزود:

تبیین هایی که در قرآن از ماجراهای گذشته و آینده مطرح می‌شود مثال‌های واقعی و تصویری برای بشر است و خداوند اصرار دارد با زبان تصویر با بشر صحبت کند و مؤمنین را با صحنه های آینده و سیر وقوع آنها و برنامه ای که بر اساس آن این ماجراها واقع می شود آشنا و آماده کند.

این محقق حوزه مهدویت ادامه داد: هنر آئینی ما معمولا رویکردش معطوف به گذشته است و هنرمندان آئینی معمولا در گذشته سیر می‌کنند در حالی که هنرمند قرآنی باید رویکردش بسوی آینده باشد زیرا قرآن کریم هنگامی که حتی یک ماجرایی مثل ماجرای طوفان نوح (علیه السلام) را از گذشته تصویر می کند در حقیقت دارد با تببین ماجرایی از گذشته یک تصویر دقیق از آینده بیان می کند.

این پژوهشگر قرآنی افزود: کار هنرمندان قرآنی آن است که از علما و اندیشمندان قرآنی درخواست کنند تا مفاهیم و صحنه های آینده در قرآن را به صورت دقیق برای ایشان تبیین کنند تا هنرمندان آن مفاهیم و صحنه ها را به فرمِ تصویر تبدیل کنند.
برهانی در همین زمینه افزود: این روش در سینمای هالیوود در حال انجام است زیرا غرب می خواهد جامعه هدف خود را از سالها قبل با تصویر آینده پیش روی خود آن گونه ‌که خود می خواهد آشنا کند ولی متأسفانه این رویکرد در کشور ما ضعیف است و به دلیل همین نقیصه، ما در مواجهه با ماجراهای پیش رو، همیشه دچار گنگی هستیم و معمولا غافلگیر می شویم، که دلیل عمده آن فاصله بین جامعه اندیشمند و هنرمند ما است.

این کارشناس مذهبی افزود: رهبر معظم انقلاب، هنرمندان را از مصادیق آیه ۳۹ سوره احزاب: «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ …» می دانند. یعنی هنرمندان مبلغان رسالت خداوند و واسطه‌ای بین اندیشمندان و مردم هستند. هنرمند است که مفاهیم را از متخصصین قرآنی دریافت می کند و در قالب تصویر به مردم انتقال می‌دهد.

حجت‌الاسلام برهانی در ادامه نشست، با نگاه ساختارشناسانه به بازخوانی آیات سوره صف پرداخت، و تصویری که خداوند در سوره صف تبیین کرده است را منطبق ترین تصویر قرآنی بر ماجرای انقلاب اسلامی و آینده پیش روی آن دانست و بر این اساس، سیر وقوع صحنه‌هایی که مؤمنین در آینده انقلاب اسلامی با آن مواجه می‌شوند را برشمرد.

وی وظیفه هنرمندان در مواجهه با صحنه‌های آینده را، علاوه بر تقویت و ارتقاء ایمان، تصویرسازی صحنه های آینده بر اساس معارف قرآنی دانست.

در پایان این نشست هنرمندان نظرات و سوالات خود را در خصوص تصویر دقیق آینده پیش رو از قرآن را مطرح کردند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفسیر ساختاری سوره صف و جایگاه شناسی انقلاب اسلامی ایران برپایه آن

تبیین‌ قرآنی‌ از انقلاب اسلامی‌ ایران

سپاه در ۴۵سال گذشته

به‌مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.