سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / آیت‌الله شریعتمداری چگونه به دام سیا افتاد؟

آیت‌الله شریعتمداری چگونه به دام سیا افتاد؟

پس از کشف توطئه قطب‌زاده در بهار ۶١ و هماهنگی آیت‌الله شریعتمداری با آن؛ برخی اسناد ارتباط او با ایستگاه سیا در تهران، و اسناد کامل این ارتباط چند سال بعد در سال ۶۴ منتشر می‌شود.
 : انقلاب که پیروز شد، به جز امام که رهبر انقلاب بود؛ چند مرجع تقلید مهم در کشور وجود داشت که هرکدام مقلدینی داشتند: آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله مرعشی نجفی و آیت‌الله شریعتمداری.
آیت‌الله شریعتمداری پیش از انقلاب، در مجموع به عنوان یک مرجع نزدیک به رژیم شاه و حامی آن شناخته می‌شد.
مشی سیاسی‌اش تایید نظام سلطنتی و حمایت از شخص شاه با انتقاداتی در چارچوب بودو هیچ‌گاه موافق جنس مبارزه‌ی امام با رژیم شاه نبود.
بیت و حامیانش که رابطه خوبی با ساواک و دربار داشتند، با معرفی امام و مبارزین به عنوان چهره‌های تندرو، می‌کوشیدند او را مرجعی میانه‌رو معرفی کنند. هرچند در ماههای منتهی به پیروزی انقلاب، انتقادات آیت‌الله شریعتمداری نیز متاثر از جو انقلابی آن زمان کمی پرررنگ‌تر شد.  
 ؛ پس از پیروزی انقلاب، در حالی که امام به عنوان رهبر انقلاب و مرجع تقلید شناخته می‌شد، آیت‌الله شریعتمداری و حامیانش که اساسا با امام خمینی موافقتی نداشتند در تلاش بودند او را به عنوان مرجع آذری‌ ‌زبان‌ها که حامیان زیادی دارد و جمهوری اسلامیِ نوپا باید به نظراتش تمکین کند معرفی کنند.
بهار ۵٨ ایستگاه سیا در تهران، پالس‌هایی از تمایل آیت‌الله شریعتمداری به ارتباط با آمریکایی‌ها  دریافت می‌کند. بر این اساس، یکی از منابع اطلاعاتی خود که از قضا رابطه نزدیکی با آیت‌الله شریعتمداری دارد را مامور می‌کند تا به دیدار او برود.
این منبع که در اسناد سیا با اسم رمز SD VALID معرفی می‌شود در یکی از ملاقاتها صریحا به آیت‌الله شریعتمداری می‌گوید دوستان آمريكايى ابراز احترام نموده و گفته‌‏اند می‌دانند او در صحنه سياسى ايران می‌خواهد چه بکند و پیشنهاد می‌کنند فرد مورداعتمادی از طرف او برای مذاکره معرفی شود. آیت‌الله، فرزندش حسن را معرفی می‌کند و به این ترتیب او از طرف پدر در تماس مستقیم با ایستگاه سیا در تهران قرار می‌گیرد.
همزمان با لینک «SD VALID _حسن شریعتمداری»، تیمسار فرازیان مدیرکل اداره دوم ساواک که آذری و از منابع اطلاعاتی ایستگاه سیا در تهران با اسم رمز SD JANUS ۱۳ است نیز با شریعتمداری مرتبط می‌شود
. از این لینک است که آیت‌الله شریعتمداری اعلام می‌کند برای حزب خلق مسلمان (تشکیلات متبوعش)  نیاز به ۵ میلیون دلار پول دارد.
پس از کشف توطئه قطب‌زاده در بهار ۶١ و هماهنگی آیت‌الله شریعتمداری با آن؛ برخی اسناد ارتباط او با ایستگاه سیا در تهران، و اسناد کامل این ارتباط چند سال بعد در سال ۶۴ منتشر می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فراوانی کشف حجاب ۸ درصد است

افرادبا تلقی آزاد شدن حجاب است که این نوع از پوشش را انتخاب می‌کنند.

خاتمی: در انتخابات سال ۸۸ تقلبی صورت نگرفت

/ دفتر خاتمی چه چیزی را تکذیب می‌کند؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.