سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / چگونه در خانه هندوانه بکاریم؟

چگونه در خانه هندوانه بکاریم؟

با فرارسیدن فصل گرما هندوانه تبدیل به پرطرف‌دارترین میوه بین مردم می‌شود. کاشت و برداشت هندوانه می‌تواند لذت خوردن آن را چندین برابر کند. به‌ علاوه کاشت این میوه در خانه یا باغچه بدون استفاده از کودهای شیمیایی و به‌صورت ارگانیک، فواید آن را افزایش می‌دهد.

اولین نکته در کاشت هندوانه انتخاب محیطی با نور مناسب است.

این گیاه نیاز به نور فراوان و کود زیاد دارد تا بتواند به‌خوبی رشد کرده و میوه دهد. خاک سبک، زهکشی شده و غنی بهترین خاک برای پرورش هندوانه است. علاوه بر این آبیاری مداوم گیاه به صورتی که خاک آن همیشه مرطوب باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاشت انواع سبزی و صیفی در خانه یکی ازجالب ترین و جذاب ترین کارهای کشاورزی است. کاشت یک بذر یا یک اندام گیاهی و تماشای سر برآوردن جوانه از خاک، رویش و قدکشیدن آن لذت بخش است. همچنین چیدن یا برداشت محصول و خوردن محصول کار خود در اوج شادابی، تازگی و عطر، طعم و مزه بسیار دلچسب و لذیذی خواهد داشت. در این بخش از وب طریقه کاشت هندوانه در گلدان را به شما آموزش می دهیم.
وزن هندوانه بین 1.3 تا 32 کیلوگرم متغیر است و رنگ میوه آن به سه رنگ قرمز یا نارنجی یا زرد است.

کاشت هندوانه به روش نشاء و بذر امکان پذیر است، بنابراین باید در مورد اینکه می خواهید هندوانه را با نشاء یا بذر آن بکارید، تصمیم بگیرید. بذر هندوانه در دمای بیش از 21 درجه سانتیگراد، جوانه می زند. اگر در یک منطقه ی خنک زندگی می کنید، بهتر است چند هفته قبل از آخرین یخبندان، بذر هندوانه را در گلخانه نشاء بزنید. بنابراین با انجام این کار، می توانید در ابتدای فصل رویش، نشاهای هندوانه را به زمین منتقل کنید. در غیر این صورت می توانید مستقیما بذرهای هندوانه را پس از آخرین یخبندان، وقتی که هوا گرم است بکارید.
هم بذرها و هم نشاء هندوانه را می توانید در اوایل بهار بکارید.
در زیر ما دو حالت کاشت هندوانه در گلدان و کاشت هندوانه در زمین را برای شما به صورت مجزا بیان کرده ایم تا هر کدام را که نیاز داشتید استفاده کنید :

آموزش نحوه کاشت هندوانه در گلدان | نوکاریز

به منظور کاشت هندوانه به وسایل زیر نیاز دارید:
1- بذر واریته مناسب هندوانه برای کاشت گلدانی (هندوانه هایی برای کاشت در گلدان مناسب هستند که بوته کوچکتری دارند و میوه های کوچکی تولید می کنند.)
2- گلدان بزرگ (سایز 5 گالنی یا بزرگتر)
3- خاک مناسب و کود
برای کاشت هندوانه در گلدان لازم است ابتدا بذر واریته مناسب را در گلدانی کوچک یا سینی نشاء حاوی ماسه و خاکبرگ بکارید. عمق کاشت دانه هندوانه در خاک باید 3 برابر طول دانه باشد.
بهتر است قبل از کاشت بذر، آنها را 12 تا 24 ساعت در  آب بخیسانید.
بعد از کاشت دانه به آرامی لایه نازکی خاک روی آن بریزید و با ملایمت فشار دهید، به طوریکه دانه ها صرفا در خاک فرو روند.
گیاه را به خوبی آبیاری کنید تا آب اضافی از ته گلدان خارج شود.
در این مدت بهتر است روی گلدان را با پلاستیک شفافی بپوشانید تا شرایط گلخانه ای برای جوانه زنی بذر فراهم شود.
هرزمان سطح خاک خشک شد سریعا آن را با آبپاش مرطوب کنید.
گلدان را در محیطی با دمای 26 تا 29 درجه سانتی گراد قرار دهید.
وقتی که جوانه ها ظاهر شدند، جوانه های کوچک و ضعیف را از خاک خارج کرده و جوانه های قوی تر را نگه دارید.
هنگامی که گیاه دارای 2 تا 3 برگ اصلی شد (برگ هایی که بعد از برگ های اولیه ظاهر می شوند)، آن ها را از هم جدا کنید و هر جوانه را به گلدان بزرگتر انتقال دهید.
برای کاشت هندوانه در گلدان، نیاز به یک گلدان بزرگ با اندازه 5 گالن یا بیشتر دارید تا فضای کافی برای رشد هندوانه در آن وجود داشته باشد.
توجه داشته باشید که گلدان دارای زهکش مناسب باشد. روی سوراخ های ته گلدان را با سنگ ریزه بپوشانید تا با خاک داخل گلدان مسدود نشود.
گلدان را با خاک مناسب پر کنید. مناسب ترین خاک برای کاشت هندوانه در گلدان خاک شنی رسی است که از نظر مواد آلی غنی باشد و حاصلخیزی بالایی داشته باشد.
بعد از کاشت هندوانه در گلدان بایستی مراقبت های لازم و شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد این گیاه را فراهم کنید.
شرایط محیطی مورد نیاز کاشت هندوانه در گلدان | نوکاریز
بهترین زمان برای کاشت هندوانه در گلدان، اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت است. شرایط محیطی مورد نیاز گیاه به شرح زیر میباشد:

محل نگهداری گیاه هندوانه :

مکانی را برای گلدان هندوانه خود انتخاب کنید که گیاهتان بتواند نور خورشید را به طور کامل دریافت کند. همچنین در مقابل باد سرد نباشد چراکه هندوانه به سرما بسیار حساس است.

نور مناسب برای کاشت :

هندوانه برای رشد به نور کافی و قوی نیاز دارد. گلدان را در مکانی آفتاب گیر در خانه قرار دهید.

دمای مناسب کاشت :

هندوانه نسبت به سرما بسیار حساس است. بذر این گیاه در دمای 20 تا 3۰ درجه سانتی گراد جوانه می زند. دمای 24 تا 26 درجه سانتیگراد بهترین دما برای پرورش این گیاه است.

آبیاری مناسب گیاه :

بوته هندوانه نیاز به آبیاری فراوان دارد تا میوه ای شیرین وآبدار تولید کند. بنابراین گیاه را روزانه آبیاری کنید.

کوددهی گیاه هندوانه :

هفته ای یک بار از کود مایع و یا ماهی یکبار از کود پودری برای تغذیه بوته هندوانه استفاده کنید.
با توجه به اینکه معمولا کاشت هندوانه در گلدان را افرادی انجام می دهند که فضای محدودی در خانه خود دارند، پس بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که بوته هندوانه به صورت تاک رشد می کند و بنابراین به داربست نیاز دارید.
لازم است بدانید، از کاشت هسته های هندوانه هایی که مصرف می کنید خودداری کنید. اکثر آن ها از نمونه های پیوندی هستند و محصولی که شما در ذهن دارید را به شما نخواهند داد.
آموزش کاشت هندوانه در زمین و به صورت تجاری :

انتخاب مکانی برای کاشت گیاه هندوانه :

گیاه هندوانه علاقه زیادی به نور آفتاب دارد و حداقل نیاز آفتاب برای این میوه حداقل 6 ساعت در روز می باشد. هندوانه در زمان رشد شاخه های بزرگی ایجاد می کند که همین عامل باعث می شود که برای رشد این میوه فضای زیادی نیاز باشد. بر اساس نوع هندوانه، این گیاه به فضایی در حدود  1.2 در 1.8 متر نیاز دارد.

آماده سازی خاک و شخم زدن زمین برای کاشت هندوانه :

در ابتدای آماده سازی زمین با استفاده از دستگاه تیلر، کلوخ و توده های بزرگ را بشکنید و خورد کنید، سپس زمین را شخم بزنید. همچنین باید بقایای گیاهان و ریشه های داخل خاک را از بین ببرید.
بهترین نوع خاک برای کاشت گیاه هندوانه، خاک لومی و حاصلخیزی است که زهکشی خوبی داشته باشد. برای این که بفهمید خاک زمین شما از زهکشی مناسبی برخوردار است یا نه، پس از بارش باران شدید به خاک آن دقت کنید. اگر آب باران در خاک فرو نرفت و در گودال های کوچک باقی ماند، زهکشی این خاک برای کاشت هندوانه مناسب نیست.
میزان PH مناسب خاک برای گیاه هندوانه بین 6.0 تا 6.8 است و این میوه در این PH به خوبی می روید. بنابراین میزان PH خاک را اندازه بگیرید، تا بفهمید که برای گیاه هندوانه مناسب است یا نه. در صورتی که PH خاک برای کاشت مناسب نباشد می توانید از ترکیبات مناسب، برای متعادل کردن خاک برای کاشت استفاده کنید.

آموزش ایجاد تعدادی پشته برای کاشت هندوانه (جوی و پشته) :

در این مرحله باید با استفاده از تراکتور یا بیل بر روی زمین تعدادی پشته ایجاد کنید تا بذر هندوانه را در آن بکاریم. بسته به میزان فضایی که در اختیارتان است، شروع به ایجاد پشته ها با فاصله ی حداقل 60 سانتی متر تا 1.8 متر از یکدیگر کنید. با ایجاد پشته های مستقل، شرایط مناسب برای رشد ریشه های هندوانه میسر می شود (خاک سست و سبک برای ریشه زنی هندوانه ایجاد می شود). همچنین این کار باعث می شود اکسیژن به آسانی به آنها برسد و رطوبت اضافی خارج شود و از آسیب و پوسیدگی ریشه ها جلوگیری کند.

آموزش کاشت بذرهای هندوانه :

اکنون باید سطح بالای پشته ها را کمی گود کنید، سپس با استفاده از وسیله ای مانند چوب یا انگشت یا هر وسیله ای شبیه به آن، سه یا چهار حفره به عمق 2.5 سانتی متر ایجاد کنید. حالا در حفره های ایجاد شده، سه یا چهار عدد بذر هندوانه قرار دهید و بر روی آنها خاک بریزید. حالا به آرامی خاک را فشار دهید تا از تبخیر سریع رطوبت دور دانه ی هندوانه جلوگیری شود.

منتظر بمانید تا جوانه ها ظاهر شوند :

جوانه زنی دانه های هندوانه معمولا  پس از 6 تا 10 روز اتفاق می افتد. هر چند مدت زمان جوانه زنی به دمای خاک و عمق دانه های کاشته شده در خاک بستگی دارد. در زمان جوانه زدن ، خاک دور دانه ها را با فاصله ی کافی مرطوب نگه دارید، تا آب به ریشه های کوچک جوانه ها برسد.
وقتی که جوانه ها مقداری رشد کردند، دو عدد از جوانه های قوی تر را نگه داشته و بقیه آنها را تنک کنید تا برای رشد فضای کافی در اختیار داشته باشند.
حواستان به آبیاری جوانه ها باشد، از خشک شدن خاک جوانه های هندوانه جلوگیری کنید. شما باید حداقل روزی یکبار به گیاه هندوانه آب بدهید.

مالچ پاشی سطح خاک اطراف گیاه هندوانه :

پس از اینکه ارتفاع گیاه هندوانه حدودا به 10 سانتی متر رسید،  بر روی پشته ها به مقدار مناسب، مالچ بپاشید.
تا جایی که می توانید، مالچ را نزدیکتر به گیاه هندوانه بریزید، تا از رشد علف های هرز در اطراف گیاه جلوگیری شود و خاک دور این گیاه زیاد گرم نشود.
می توانید پس از ایجاد پشته ها، بر روی آنها پلاستیک قرار دهید، و در محلی که حفره ها را ایجاد کرده اید و دانه های هندوانه را کاشته اید، برش ایجاد کنید.

کم کردن آبیاری بعد از پدیدار شدن شکوفه ها :

بعد از ظاهر شدن شکوفه های هندوانه، اگر خاک آنها خشک شده بود (تقریبا هر سه روز یکبار) به این گیاه آب بدهید. از غرقاب کردن گیاه هندوانه پرهیز کنید زیرا نیاز آبی این گیاه خیلی بالا نیست و به آب کمی نیاز دارد.
البته در روزهایی که هوا گرم است، حتی اگر خاک هندوانه مرطوب باشد، بهتر است برای جلوگیری از پژمرده شدن برگ های هندوانه به آن آب کافی بدهید. اگر این پژمردگی در بعد از ظهر یک روز گرم نیز مشاهده شد، به خوبی به گیاه هندوانه آب بدهید.
دقت داشته باشید که شاخ و برگ و میوه ی هندوانه را هنگام آبیاری، خشک نگه دارید. برای این منظور می توانید میوه ی هندوانه را بر روی یک چوب تمیز یا سنگ ریزه یا آجر یا دیگر چیزها قرار دهید.
یک هفته قبل از برداشت محصول هندوانه، آبیاری را کاهش دهید تا به این ترتیب شیرینی آن افزایش یابد. اما اگر این کار باعث پژمرده شدن شاخه های هندوانه می شود، از آن اجتناب کنید. هنگامی که دارید محصول هندوانه را برداشت می کنید، آب دادن به این گیاه را به حال اول برگردانید، تا بتوانید به خوبی برداشت دوم را انجام دهید.

علف های هرز اطراف هندوانه را به صورت منظم از بین ببرید :

علف های هرز دور پایه و شاخه های هندوانه را از بین ببرید. برای این کار می توانید یک لایه ی نازک از مالچ را به دور گیاه هنداونه بریزید. این کار باعث می شود که علف های هرز از بین بروند.

هندوانه ها را از نظر رسیده بودن یا کال بودن بررسی کنید :

در شرایط مناسب، هندوانه رسیده و شیرین می شود. برای رسیدن هندوانه، در آب و هوای گرم، به 4 ماه زمان نیاز است. اگر قبل از اینکه هندوانه، رسیده و کامل شود، آن را برداشت کنیم، باعث می شود هندوانه طعم مناسبی نداشته باشد.
برای اینکه بفهمید آیا هندوانه کامل و رسیده شده است یا نه، به آن ضربه بزنید. اگر هندوانه صدای گرفته ای از خود ساطع کرد، این هندوانه رسیده است. همچنین بخش زیرین هندوانه را بررسی کنید. اگر رنگ آن از سفید به زرد کم رنگ تغییر کرده است، آماده ی برداشت است.
نکته دیگری که می توان برای چک کردن رسیدن هندوانه یا کال بودن آن بررسی کنید این است که وقتی که هندوانه آماده ی برداشت می شود، ساقه ی نزدیک به هندوانه، خشک می شود.

نحوه چیدن هندوانه :

با استفاده از قیچی باغبانی، هندوانه ها را از ساقه ی نزدیک به آن بچینید. این هندوانه ها از زمان چیدن به مدت 10 روز سالم خواهند ماند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چگونه مثل آب خوردن در گلدان درخت «بادام» پرورش دهیم

کاشت درخت بادام در گلدان

کاشت ناخن تبعات منفی دارد

ويدئو/ دارو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.