سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / «عبدالحمید قدیریان» سینماگرِ خادمِ قرآن شد

«عبدالحمید قدیریان» سینماگرِ خادمِ قرآن شد

نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی انجمن خادمان قرآن کریم گفت: «عبدالحمید قدیریان» در بیست و هشتمین آیین ملی تجلیل از خادمان قرآن به عنوان سینماگرِ خادمِ قرآن با حضور رئیس جمهور معرفی شد و نشانِ ملی دریافت کرد.

عباس صالح مدرسه‌ای  ، شنبه ۱۲ فروردین   گفت:خادم القرآن، عنوان رسمی در حوزه نشان های رسمی کشور است که بر اساس ضوابطی مشخص و طی سی سال گذشته از میان برگزیدگان و نخبگان حوزه های مختلف فعالیت های قرآنی انتخاب و معرفی می شوند.

وی با اشاره به عملکرد کارگروه هنرمندانِ سینمایی انجمن خادمان قرآن گفت: این کارگروه با هدفِ تکریم و تشویقِ نُخبگانِ قرآنی و استفاده از تجربیات آنان برای پیشبرد مقاصد عالیه قرآنی تشکیل شده است.

این کارگروه برای معرفی سینماگرانِ قرآنی در حوزه فیلم و سینما به منظور تجلیل در بیست و هشتمین آیین ملی تجلیل از خادمان قرآن و اعطای نشان عالی خادم القرآن فعالیت می کند و افزون بر شناسایی چهره های مشهور و مطرح، به دنبال کشف اساتید مهجور و نجیب در این حوزه است.

این خادم قرآنی ادامه داد: علاوه بر کارگردان های قرآنی، سایر تخصص های مهم و موثر نظیر فیلمبردار، فیلمنامه نویس، تهیه کننده، بازیگر، مستندساز، تدوین گر، طراح صحنه و مدیر هنری و صداگذار به عنوان سینماگران قرآنی انتخاب و معرفی می شوند.

وی با اشاره به این که در طی ۲۷ دوره انتخاب خادمان قرآن کریم در حوزۀ فیلم و سینما فقط ۱۳ نفر معرفی شدند، گفت: یک علت، سخت گیری در کارنامه و دقت در آثارِ هنرمند و سایر ملاک ها در نحوۀ بررسی و انتخاب است اما علت دیگر، محدودیت هایی است که اجازه افزایش تعداد نامزدها را نمی دهد وگرنه سال هاست چهره های مطرحی در حوزه تولید فیلم های قرآنی فعالیت دارند که جا دارد به عنوان سینماگرِ خادمِ قرآن انتخاب شوند و اگر مسئولان امر در تعداد این افراد تجدیدنظر کنند، کارگروه هنرمندانِ سینمایی آمادگی دارد تا در کمیته تخصصی، سینماگرانِ شاخص را معرفی کند.

«عبدالحمید قدیریان» سینماگرِ خادمِ قرآن شد

صالح مدرسه ای تاکید کرد: از آنجا که تاکنون در حوزه طراحی صحنه و مدیریت هنری انتخابی نداشتیم و با توجه به اهمیت و دقت در انتخاب هنرمندی که علاوه بر حضور در تولید فیلم های قرآنی، شخصیت موجه قرآنی داشته باشد، کارگروه هنرمندانِ سینمایی با همه ملاحظات و بررسی و شناخت دقیق، استاد عبدالحمید قدیریان را معرفی کرده است.

وی ادامه داد: استاد عبدالحمید قدیریان سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد و بنا به علاقه خود به نقاشی، در سال ۱۳۵۷ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. وی در سال ۱۳۸۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته نقاشی از دانشکده هنر دریافت کرد و در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب گواهی درجه یک هنری (دکتری) در رشته طراحی صحنه و لباس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

این فعال سینمایی با اشاره به سوابق هنری قدیریان گفت: او از سال ۱۳۶۰ به عنوان نقاش، فعالیت حرفه ای خود را در حوزه هنری آغاز و در سال ۱۳۶۵ فعالیت سینمایی خود را با فیلم سینمایی گذرگاه به کارگردانی شهریار بحرانی به عنوان گریمور شروع کرد. قدیریان در سال ۱۳۶۶ با فیلم سینمایی هراس در عرصه طراحی صحنه و لباس مشغول به کارشد که آثار متعددی را تا به امروز طراحی کرده است.

وی افزود: زندگی هنری او با آشنا شدن با ظرایف معارف قرآنی در فیلم مریم مقدس (سلام الله علیها) وارد فضای جدیدی شد، به طوری که سعی بر آن داشت تا با قرار گرفتن در جمعِ عوامل ساخت فیلم های دینی و قرآنی هرچه بیشتر با مفاهیم بلند قرآنی آشنا شود و از این طریق، در زمینه سازی آشناییِ طیف وسیعی از پاک طینتان، با معرفت های ناب قرآنی، تلاش کند. از این رو در فیلم هایی همچون ثارالله (علیه السلام)، ملک سلیمان نبی (علیه السلام) و محمد رسول الله (صل الله علیه واله وسلم) حضور پر رنگی داشت.

صالح مدرسه ای اضافه کرد: با افولِ چشمگیر فضاسازیِ مثبت فرهنگی در سینما، حضورش در این رشته هنری کمی کمرنگ شد و تلاش کرد با مطالعه و نگارش و رو آوردن به نقاشی، از این رسانه قدرتمند برای تبیین و ارائه مفاهیم دینی که از منظر او جامعه به آن مفاهیم نیازمند است و راهی برای برون رفت از مشکلات فرهنگی می تواند باشد، روی آورد.

نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی انجمن خادمان قرآن کریم افزود: قدیریان در این عرصه با رویکردی پژوهشی، بارها و بارها به فرآیند تبدیل مفهوم به فرم پرداخت و سعی کرد این فرآیند، هرچه بیشتر، منطبق با توصیف های قرآنی و روایی، جلو برده شود. لذا بعضی از مفاهیم را حسب میزان فهم معرفتی و فرمی، از وجوه مختلف، تصویر نمود و به تبع برای یک مفهوم، تصاویری متفاوت، خلق کرد.

وی اضافه کرد: در این مسیر، اما آنچه موجب تحولی چشمگیر وی شد، آیه عظمای اربعین بود که گویی ارتقای چشمگیری در این فرآیند تصویرگری ایجاد کرد. سه مجموعه پژوهشی_تبیینی_تصویری در قالب سه نمایشگاهِ «آسمان حسین (علیه السلام)»، «همپای نور» و «نور هدی، نور ِ حسین (علیه السلام) است و بَس»، بخشی قابل عرضه از این مجموعه تلاش‌ها بوده است.

صالح مدرسه ای همچنین از تلاش های اعضای انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا معاف معاون قرآن و عترت و همکارانشان قدردانی کرد.

«عبدالحمید قدیریان» سینماگرِ خادمِ قرآن شد

 طبق فهرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سه دهه گذشته مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی، محمد داوودی، محمد علی باشه آهنگر، سید ناصر هاشم زاده، داوود میرباقری، امیرعباس قِلیچ لو و جمال شورجه سینماگرانِ پیشکسوتی هستند که تا کنون به عنوان سینماگرِ خادم قرآن معرفی شده اند.

عبدالحمید قدیریان در طول فعالیت های خود موفق به اخذ جوایز متعددی از جشنواره ها و مجامع مختلف به شرح زیر شده است:

۱۴۰۱ چهره برتر سال

۱۴۰۰هنر انقلاب اسلامی

۱۳۸۹- تندیس شایستگی بهترین طراحی صحنه از خانه سینما برای فیلم ملک سلیمان نبی (علیه السلام)

۱۳۸۹- تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس از خانه سینما برای فیلم ملک سلیمان نبی (علیه السلام)

۱۳۸۹- تندیس از طرف نخستین منظومه جشنواره های قرآنی آیات فجر

۱۳۸۶- لوح تقدیر و تندیس نمایشگاه دری به باغ بهشت (بنیاد شهید)

۱۳۸۵- لوح سپاس جهت شرکت در داوری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

۱۳۸۳- لوح تقدیر جهت شرکت در اولین جشنواره هنری قرآن

۱۳۸۱- تندیس حافظ و لوح تقدیر به عنوان بهترین طراحی صحنه و لباس در ششمین جشن سینمایی دنیای تصویر برای فیلم ارتفاع پست

۱۳۸۰- بزرگداشت، در بیستمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

۱۳۸۰- تندیس جشنواره سیما برای طراحی لباس فیلم مریم مقدس (س)

۱۳۷۹- تندیس سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار برای بهترین طراحی دکور و لباس برای فیلم مریم مقدس (س) در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

۱۳۷۴- نامزد بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم دایره سرخ در جشنواره بین المللی فیلم فجر

۱۳۷۴- لوح تقدیر برای تلاش در عرصه سینمای دفاع مقدس از طرف فرمانده کل سپاه پاسداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی

۱۳۶۷- سکه یادبود برای آثار نقاشی در هفته دفاع مقدس و لوح تقدیر برای تلاش در فیلم دایره سرخ از طرف بنیاد مستضعفان و جانبازان و لوح تقدیر برای شرکت در ساخت اولین فیلم سینمایی سپاه پاسداران (دکل) از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

لوح تقدیر برای تلاش و گسترش هنر دفاع مقدس برای خلق آثار هنری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر تجسمی جشنواره سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران

از سوابق این خادم برگزیده قرآنی می توان به مدیرهنری اختتامیه بیستمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، مدیرهنری ساخت موزه تهران شناسی، مدیراجرایی ساخت موزه کیش، مدیراجرایی افتتاحیه اولین المپیک زنان و شرکت در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی نقاشی برپایی شش نمایشگاه انفرادی نقاشی و مجسمه اشاره کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم

رئیس جمهور در جمع مردم غرب تهران در امام زاده حسن

یک نیروی به درد بخور و ارزنده کشف کردم.

اسمش مهدی زین الدین است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.