سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / خروش مردم جهان اسلام در پی هتک حرمت به قرآن

خروش مردم جهان اسلام در پی هتک حرمت به قرآن

در پی اقدام موهن دولت سوئد و هتک حرمت به قرآن کریم، سراسر جهان اسلام نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با حضور در خیابان‌ها انزجار و نفرت خود را فریاد زدند.

: اوایل همین هفته بود که سیاستمدار راست افراطی سوئد با اقدامی بی‌شرمانه با توهین به ساحت مقدسات مسلمانان جهان کتاب قرآن را به آتش کشید که با واکنش‌ شدید دولت‌ها و خروش مردم سراسر جهان اسلام روبه‌رو شد.

  چند روز پیش «راسموس پالودان» که به‌عنوان یک اسلام ستیز سوئدی شناخته می‌شود، از طرف دولت استکهلم اجازه پیدا کرد تا در مقابل سفارت ترکیه در پایتخت سوئد، به کتاب مقدس مسلمانان اهانت کرده و آن را به آتش بکشد.

در پی این اقدام موهن و بی‌شرمانه، سراسر جهان اسلام نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و این عمل را محکوم کردند. البته ناگفته نماند که سوئد جزو کشورهایی بوده که مکررا هتک حرمت به قرآن کریم را تکرار کرده و ابایی از توهین به مقدسات مسلمانان ندارد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در پی این اقدام دولت سوئد واکنش نشان داده و آن را صریحا محکوم کرد. کنعانی گفت: «متاسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط‌گرا و تندرو در مسیر نفرت پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و علیرغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.»

واکنش‌ها نسبت به این اقدام تنها به جمهوری اسلامی محدود نشد و از دولت‌های مختلف در جهان اسلام تا نهادهای مختلف و مردمی نسبت به هتک حرمت دولت سوئد واکنش نشان داده و دست به اعتراض زدند.   

مردم مسلمان سراسر جهان نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده و با حضور در خیابان‌ها دست به اعتراض زده و خشم و انزجار خود را نسبت به این اقدام موهن و اسلام‌ستیزانه فریاد زدند.

ترکیه نخستین کشوری بود که به اقدام اسلام‌ستیزانه‌ی دولت سوئد واکنش نشان داد. در پی این موضوع وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حمله گستاخانه به کتاب مقدس ما، قرآن، در سوئد را علی‌رغم هشدار‌های مکرر قبلی‌مان به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. اجازه دادن به این اقدام ضداسلامی که مسلمانان را هدف قرار می‌دهد و به ارزش‌های مقدس ما توهین می‌کند، تحت عنوان «آزادی بیان» کاملا غیرقابل قبول است.»

جمعی از مردم استانبول ترکیه نیز در اعتراض به اقدام موهن سوئد، مقابل کنسولگری این کشور در استانبول تجمع کرده و پرچم سوئد را به آتش کشیدند. گزارشات حاکی از آن بود که به‌دنبال این تجمع، تعدادی از شهروندان استانبول قصد حمله به کنسولگری سوئد در این شهر را داشتند که توسط نیرو‌های امنیتی ترکیه متوقف شدند.

همچنین در شهر باتمان در شرق ترکیه نیز شمار زیادی از مردم ترکیه، اهانت سوئد به مقدسات اسلامی را به شدت محکوم نمودند. مردم ترکیه با خواندن آیاتی از قرآن کریم، شعارهایی در محکومیت این اقدام شنیع سردادند:

الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «ما سوزاندن قرآن کریم توسط راستگرایان افراطی در سوئد را محکوم می‌کنیم و خواستار پایان دادن به هتک حرمت مقدسات مسلمانان هستیم.»

همچنین الازهر تأکید کرد: «سوزاندن قرآن کریم در سوئد بیانگر همدستی مقامات در تلاش برای توهین به مقدسات اسلامی و تحریک مسلمانان است.»

حزب‌الله لبنان نیز روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای به شدت آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در استکهلم را محکوم و اعلام کرد: «این اقدام جنایتکارانه شنیع علیه دین اسلام و نمادهای مقدس آن در چارچوب سلسله اهانت‌های ننگین به رسول خدا (ص) و علمای مسلمان و نمادها و مقدسات آنها انجام شد.»

همچنین دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به شدت این اقدام را محکوم و اعلام کرد: «آنچه در سوئد در چارچوب اقدامات خصمانه علیه مقدسات اسلامی اتفاق افتاد، نشان‌دهنده انحطاط اخلاقی و سیاسی حاکمیت‌های غربی است.»

مردم یمن نیز در شهرهای صعده و الحدیده با برگزاری تظاهرات گسترده، رخداد اخیر در سوئد را به شدت محکوم کرده و نقش آفرینی محور آمریکایی- صهیونیستی در این اقدام را مورد اشاره قرار دادند:

در جاکارتا پایتخت اندونزی شمار زیادی از مردم با برگزاری تظاهرات گسترده اهانت به مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کردند:

در شهر رفح در جنوب نوار غزه نیز شمار زیادی از فلسطینی‌ها با برگزاری تجمعی به آتش کشیدن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرده واین اقدام را رخدادی تحریک آمیز علیه احساسات مسلمانان و آزادی بیان دانستند:

همچنین جمع زیادی از مردم عراق با تجمع در برابر سفارت سوئد در بغداد (پایتخت عراق) اقدام موهن این کشور در صدور مجوز برای به آتش کشیدن قرآن را به شدت محکوم کردند:

«توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد، شنبه در پیامی در توئیتر به انتقاد کشورهای متعدد درباره اهانت به قرآن کریم در استکهلم واکنش نشان داده و نوشت: «اقدامات تحریک‌آمیز اسلام هراسانه وحشتناک است. سوئد از آزادی بیان گسترده‌ای برخوردار بوده اما این موضوع بدان معنا نیست که دولت سوئد یا خود من، از نظرات بیان شده حمایت می‌کنیم.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درمحضر قرآن _ پرهام فروتن حافظ کل قرآن

ويدئو/ پرهام فروتن از حافظان کل قرآن کریم

حافظ کل قرآن _کوثر عاصم آبادی

دختر ۱۱ ساله اهل قم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.