سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / جزئیات گفته نشده از زندان مخوف گوانتانامو به روایت عفو بین‌الملل

جزئیات گفته نشده از زندان مخوف گوانتانامو به روایت عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود از رفتار ریاکارانه آمریکایی‌ها و نقض فاحش قوانین انسان‌دوستانه از سوی آنها نوشته و تاکید کرده که واشنگتن بر خلاف ادعای خود، فعالیت زندان ابوغریب را متوقف نکرده است و دهها زندانی در این زندان مخوف نگهداری می‌شوند.

آمریکا سابقه چندان قابل تعریفی در زمینه حقوق بشر و مخصوص حقوق زندانیان ندارد. پیش از این و در جریان اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها، زندان ابوغریب شاهد جنایات متعدد نظامیان آمریکایی بود. از شکنجه‌های نامتعارف گرفته تا حبس انسان‌های بی‌گناه، حتی در برخی از موارد تصاویری مخابره شد که نشان می‌داد نظامیان متجاوز آمریکایی با سگ‌های وحشی اقدام به اعتراف‌گیری از زندانیان می‌کردند. اما زندان مرموز دیگری هم وجود دارد که حسابی سران کاخ سفید را بدنام کرده و انتقادات گسترده‌ای را متوجه آنان کرده است. حالا و به بهانه انتشار گزارش چند روز پیش عفو بین‌الملل درخصوص زندان گوانتانامو، نقض فاحش حقوق زندانیان از سوی واشنگتن مجددا سر زبان‌ها افتاده است.

بر اساس گزارش مذکور، مشخص شده که ۳۵ نفر از زندانیان این مرکز وحشت هنوز در شرایط سخت و طاقت‌فرسا و غیرانسانی به‌سر می‌برند. عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود از «جو بایدن» خواسته تا فورا زندان گوانتانامو را تعطیل کند و بدین ترتیب «لکه‌ ننگ ماندگار» نقض حقوق بشر در تاریخ آمریکا را برای همیشه پایان دهد. «اریکا گوارا روزاس» مدیر حوزه آمریکا در عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود تاکید کرد: «غم‌انگیز است که ۲۱ سال پس از بازگشایی یک بازداشتگاه در یک جزیره که به طور خاص برای فرار از حاکمیت قانون ایجاد شده‌، دولت آمریکا همچنان ۳۵ مرد را در گوانتانامو زندانی کرده‌است».

تحقیقات گسترده بین‌المللی مشخص کرده که طی سال‌های اخیر، زندانیان گوانتانامو به صورت مخفیانه و غیرقانونی و به دور از نظارت‌های بین‌المللی، تحت شدیدترین روش‌های شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند. باوجود تلاش گسترده آمریکا برای ممانعت از نشت اطلاعات و تصاویر این زندان مخوف در خلیج گوانتانامو، تعدادی از عکس‌های مخفی که تاکنون منتشر نشده بودند در فضای مجازی دست به دست شد. این عکس‌ها که از سوی روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در خردادماه امسال منتشر شد، نشان می‌داد که مردانی در غل و زنجیر و با چشم‌بند و گوش‌گیر آماده ورود به این زندان می‌شوند.

گفتنی است، پایگاه دریایی گوانتانامو با مساحت ۱۱۶ کیلومتر مربع در جنوب شرقی کوبا واقع شده و از اواخر قرن نوزدهم تحت سیطره آمریکا بوده‌ است. این پایگاه همواره و در طول تاریخ محل اختلاف و نزاع بین واشنگتن و‌هاوانا بوده است. کوبا در ادوار مختلف اصرار داشته که آمریکا سرزمینی را که به زور در سال ۱۸۹۸ تصرف کرده را پس بدهد. در واقع آمریکا با قلدری در کشوری که با آن هیچ رابطه دیپلماتیکی نداشته، همچنان پایگاه نظامی خود را حفظ و در بخشی از آن اقدام به تاسیس زندانی کرد.

همان‌طور که پیشتر هم اشاره شد، رفتار غیرانسانی آمریکا تنها مربوط به این مرکز نیست، پایگاه‌های آمریکا در عراق و افغانستان در دورانی که تحت اشغال آمریکا قرار داشتند، هم محل استقرار چندین بازداشتگاه آمریکایی بود و در آن انواع و اقسام آزارهای غیرانسانی، تحقیرآمیز و وحشیانه از جمله غرق مصنوعی و محرومیت از خواب به نمایش گذاشته می‌شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اقتصاد بر باد رفته دهه ۹۰ به روایت آمار/ رشد ۸۰۰ درصدی قیمت مسکن

از تورم ۶۰ درصدی دولت گذشته تا کشیدن ترمز سرمایه‌گذاری

روایت وحید شمسایی از شب عملیات وعده صادق

پاسخ ایران به اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.