سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / رتبه نخست ایران در تولید کاشی سرامیک تزئینی

رتبه نخست ایران در تولید کاشی سرامیک تزئینی

رتبه نخست ایران در تولید کاشی سرامیک تزئینی

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزیینی ایران گفت: در تولید کاشی سرامیک تزئینی با دو نوع روشِ تولید دارای رتبه نخست منطقه‌ای و بین المللی هستیم.

 آقای اصغر آهنی‌ها به مناسبت برگزاری بیست و سومین نمایشگاه کاشی و سرامیک با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر درباره برگزاری این نمایشگاه و وضعیت این صنعت در ایران و رتبه‌های تولید جهانی به سوالاتی پاسخ داد.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

سوال؛ بیست و سومین نمایشگاه کاشی، سرامیک و صنایع وابسته از امروز آغاز به کار خواهد کرد درباره جزئیات این نمایشگاه توضیح بفرمایید؟

کد ویدیو

آهنی ها: این نمایشگاه با هدف ارائه آخرین دستاورد‌های صنعت کاشی، سرامیک، کاشی- سرامیک تزئینی و صنایع وابسته با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی در فضایی به وسعت ۲۲ هزار متر مربع برگزار شده است.

وی ادامه داد: صنعت کاشی سرامیک، به عنوان صنعت پایه در کشور با توجه به مزیت نسبی، توانمندی تخصصی، وجود منابع و مواد اولیه پایه، قابلیت تبدیل به قطب صادراتی در کشور را داراست.

سوال : درباره ابعاد و حضور بین المللی نمایشگاه بفرمایید؟

 آهنی ها، این نوع صنایع عمدتا منطقه‌ای است و بازار بسیار بزرگی دارد به همین منظور از تجار منطقه‌ای و ۱۵ کشور برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است.

کد ویدیو

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزیینی افزود: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور بیش از ۷۰۰ میلیون متر مربع است که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مربع آن مصرف داخلی دارد و مابقی آن صادراتی است.

آهنی‌ها گفت: کاشی و سرامیک صنعتی است که بالقوه تا دو سوم توان تولید خودش را به صادرات اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیون متر مربع تولید داشتیم که بیش از ۱۸۲ میلیون متر مربع صادر شد و در زمینه کاشی سرامیک تزیینی با فعالیت حدود ۵۰ شرکت در کشور، دارای ظرفیت صادراتی بیش از ۵۰ درصد به کشور‌های منطقه ای، آسیای میانه و کشور‌های عربی هستیم.

Loaded: 0%

Progress: 0%
Remaining Time -0:55

کد ویدیو

سوال : هم اکنون از لحاظ تولید در چه رتبه منطقه‌ای و جهانی قرار داریم؟

 آهنی‌ها: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک ما هم اکنون حدود ۷۰۰ میلیون متر مربع است که با توجه به آمار تولید ۴۵۰ میلیون متر مربعی سال گذشته، رتبه پنجم تولیدکنندگان در سطح بین المللی را در اختیار داریم. چین با ۵ هزار و ۷۰۰ میلیون متر مربعی نخستین و بزرگترین تولید کننده کاشی و سرامیک است و رتبه بزرگترین مصرف کنندگان را داراست، برزیل با تولید ۸۷۰ میلیون متر مربع، هند ۷۵۰ میلیون متر مربع و اسپانیا ۴۲۰ میلیون متر مربع در رتبه بعد از ایران قرار دارند.

سوال : علت این فاصله بین ظرفیت تولید و میزان تولید چیست؟

 آهنی‌ها: چند دلیل و پاسخ به سوال شما وجود دارد یکی اینکه بعضی از واحد‌ها فعال نیستند و یا در صورت فعالیت به سطح قابل قبولی از تولید نرسیده اند و مشکل بعدی واحد‌های صنعتی بزرگی است که به دلیل وابسته یا دولتی بودن نتوانستند به ظرفیت مناسب تولید برسند.

Loaded: 0%

Progress: 0%
Remaining Time -1:25

کد ویدیو

وی ادامه داد: موضوع بعدی بحث عرضه و تقاضا و بسترسازی برای صادرات است در بحث صادرات روسیه را نگفتم، در چند سال گذشته مسیر صادرات بسیار خوبی را طی کرده ایم و جایگزین کشور‌های اروپایی شده ایم. باید برای ورود جدی به صادرات در صنعت کاشی و سرامیک باید کنسرسیوم‌های ترکیبی در این صنعت تشکیل شود تا بتوانیم به صورت حرفه‌ای در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی حاضر شویم.

سوال : چرا تا الان تشکیل نشده است؟

 آهنی ها: بستر‌های لازم تشکیل نشده است، در حال حاضر خیلی از شرکت‌ها به لحاظ حرفه‌ای فوق العاده بودند و توانستند نقش خودشان را خوب بازی کنند در واقع ما به صورت فردی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته حضور جدی داریم.

وی افزود: کاشی سرامیک تزئینی دارای ۲ بخش است که یک محصولات طلایی و کدینگی که کشور چین سرآمد این بخش در سطح بین المللی است و دیگری تزئینی خاص که سرآمد آن کشور‌های ایتالیا

و اسپانیا است

وی افزود: کشور ما طی ۱۰ سال گذشته در صنعت کاشی سرامیک تزیینی رشد فزاینده‌ای داشته است و در مرحله نخست توانستیم کشور چین را در زمینه محصولات طلایی و کدینگی پشت سر بگذاریم و خیلی از بازار‌های منطقه‌ای چین را بگیریم و هم اکنون حدود ۵۰ درصد تولیداتی ما در این بخش صادر می‌شود.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزیینی ایران گفت: برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی به شناسایی، معرفی و آشنایی صنعتگران و تجار با این تکنیک ها، محصولات و ارائه این نوآوری‌ها به تجار کشور‌های منطقه و ایجاد بستر صادراتی می‌شود.

آهنی‌ها افزود: این نمایشگاه با گذشت سه سال از پاندمی کرونا با عزم جدی سازمان توسعه تجارت و بخش خصوصی، انجمن‌ها و همکاری‌های کامل صنعتگران این حوزه به منظور ارتقای جایگاه این صنعت راه اندازی شد.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزیینی ایران گفت: از همه صنعتگران، طراحان، انبوه سازان و علاقه‌مندان به این هنر صنعت دعوت می‌کنم از امروز تا ۲ بهمن ماه با حضور در نمایشگاه بین المللی کاشی، سرامیک و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران از دستاورد‌های داخلی بازدید و از تجاربِ تجار، صنعتگران و فعالان اقتصادی در این صنعت بهره‌مند شوند.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.