سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / رئیس‌جمهور سابق برزیل محاکمه می‌شود جرم: ریخت و پاش مالی و تحریک مردم به آشوب

رئیس‌جمهور سابق برزیل محاکمه می‌شود جرم: ریخت و پاش مالی و تحریک مردم به آشوب

دادگاه عالی برزیل دستور آغاز تحقیقات از «ژائیر بولسونارو»، رئیس‌جمهور سابق این کشور را به اتهام ریخت و پاش‌های مالی و تشویق مردم به اغتشاش و حمله به کاخ ریاست جمهوری و کنگره صادر کرد. بولسونارو متهم است برای یک وعده شام، 21 هزار دلار یعنی چیزی حدود 840 میلیون تومان، هزینه کرده است.

بعد از گذشته یک هفته از یورش هواداران ترامپ برزیل به کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی این کشور که با بازداشت دست کم 1800 تن از آنها همراه بود دادگاه عالی برزیل دستور آغاز تحقیقات از «ژائیر بولسونارو» معروف به ترامپ برزیل را به اتهام تشویق مردم به حمله به کاخ ریاست جمهوری و کنگره در شهر« برازیلیا» صادر کرد. به گزارش تسنیم قاضی «الکساندر دومورس» که پیش‌تر نیز خواستار انجام تحقیقات فدرال در این باره شده بود، اظهار کرد

« افرادی که وحشیانه علیه دموکراسی برزیل حمله کرده و سعی کردند تا شرایطی استثنایی ایجاد کنند، باید پاسخگو باشند.»دادستانی کل برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد بولسونارو که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد، به اتهام احتمالی تحریک آگاهانه طرفدارانش برای حمله به کنگره و کاخ ریاست جمهوری برزیل و انجام اقدامی ضد دموکراتیک که هفته گذشته منجر به خشونت در برازیلیا شد، مورد تحقیق و بازپرسی قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش دادگاه عالی این کشور همچنین دستور دستگیری رئیس‌امنیت عمومی شهر برازیلیا را صادر کرد. «اندرسون تورس» در دوران زمامداری بولسونارو، به عنوان وزیر دادگستری خدمت می‌کرد. براساس این گزارش، در زمان وقوع حمله تورس در شهر حضور نداشته و پیش از آن به فلوریدا رفته بود. وی در پستی در توئیتر نوشت: وی از اورلاندوی آمریکا که به همراه خانواده اش برای تعطیلات به آنجا رفته بود، به برزیل باز می‌گردد و خود را تسلیم قانون خواهد کرد.دادگاه همچنین حکم دستگیری رئیس‌پلیس نظامی برزیل را که یکی از مقامات مسئول در حفاظت از ساختمان‌های دولتی اصلی در شهر برازیلیا پایتخت برزیل است، صادر کرد. براساس حکم دادگاه همچنین 17 حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و تیک تاک به منظور انجام تحقیقات در مورد حمله طرفداران ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور سابق این کشور به کاخ ریاست جمهوری و کنگره، مسدود می‌شود.

ولخرجی‌های بولسونارو

خبر دیگر از برزیل این که با شکست ژایر بولسونارو در انتخابات ۲۰۲۲ برزیل، دولت جدید این کشور از ولخرجی‌های این رئیس‌جمهوری سابق برزیل پرده برداشته است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری سابق برزیل مادامی که در قدرت بود اجازه انتشار اطلاعات مربوط به کارت اعتباری ریاست جمهوری را نمی‌داد، کارتی که توسط او و ۲۱ تن از اعضای تیمش استفاده می‌شد.اما حالا با روی کار آمدن «داسیلوا»، این پنهان‌کاری‌ها تمام شده است. بر اساس این گزارش بولسونارو بارها مدعی شده بود که حتی یک‌بار هم از این کارت اعتباری استفاده نکرده است. اما بررسی‌های تازه نشان می‌دهند که آنچه بولسونارو در دوران تعطیلات خود در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با این کارت خرج کرده معادل امروزی دست‌کم ۲۳۵ هزار دلار است! او فقط در یک پمپ بنزین ۱۴ هزار دلار کارت کشیده و در چندین شب اقامت در یک هتل مجلل ساحلی در نزدیکی سائوپائولو، ۲۸۶ هزار دلار خرج کرده است. این در حالی است این هتل فقط میزبان همراهان بولسونارو بوده و شخص او، در مجموعه‌ای نظامی اقامت داشته است.در میان مخارج این رئیس‌جمهوری سابق برزیل، غذاها از حیرت‌انگیزترین موارد هستند. تنها در یک مورد، او  در رستورانی در بوآویستا، بیش از ۲۱ هزار دلار خرج کرد.علاوه‌بر این بولسونارو حدود ۷۱ هزار دلار را در قنادی‌ها و ۱۶۰۰ دلار را در بستنی‌فروشی‌ها خرج کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دستگیری ده‌ها خبرنگار  قرقیزستانی به جرم فراخوان برای کودتا!

قرقیزستان و سازمان‌های امنیتی

محاکمه من مضحک بود، حکم دادگاه سوئد با انگیزه سیاسی صادر شده است

حمید نوری، شهروند ایرانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.