سرخط خبرها

نظر و انتظار

بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مواضع تحریف درمفاهیم مهدویت نوعی کوتاهی درتبیین واژه انتظار است.
از ابتدا دراندیشه های ما اینگونه جا انداخته اند که امام عصر عجل الله تعالی فرجه خودشان غایب شدند و هروقت صلاح باشه تشریف میاورند دراین صورت انتظار به این معنی میشود که مردم درمسیر این غیبت انگار هیچ دخالتی نداشته و همه تقصیرها بعهده مردمان صدراسلام انداخته شده و مقصر اصلی را که رفتار درقبال امام عالم میباشد را نادیده انگاشته اند.

مردم را بسوی غفلت از وظیفه اصلی خود درقبال زمینه سازی ظهور سوق داده اند .

این درحالیست که خداوند میفرماید و یحق الله الحق بکلماته و این احقاق حق زمانی ممکن ومیسر خواهد بود که زمینه این احقاق حق دربین مردم فراهم اید و مردم هستند که میبایست ظرفیتهای ایمانی و معرفتی خودشان را همراه ایمان وعمل صالح نسبت به ظهور ارتقا بخشیده تا با حصول این تغییرات مقدمات تحولات عظیم برپایی ظهور فراهم گردد زیرا وعده محتوم الهی است که میفرماید :
ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ يَکُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلي قَوْمٍ حَتّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَميعٌ عَليمٌ (53) انفال
اين، بخاطر آن است که خداوند، هيچ نعمتي را که به گروهي داده، تغيير نمي‏دهد؛ جز آنکه آنها خودشان را تغيير دهند؛ و خداوند، شنوا و داناست!

تغییر دربتن امیال وصفات ما انسانهای مومن ومسلمان لازمه پذیرش این تحول عظیم خواهد بود ومادامیکه درنفوس ما این تغییر رخ ندهد توقع از انتظار نمیتواند برای برپایی ونیل به این آرمان الهی برایمان کمک حال باشد .

نکته دیگر اینکه انتظار از واژه نظر به معنی دیدن است اما چه نوع دیدنی حسب اموزه های قرانی خداوند بین نظر و رای که هردو بمعنی دیدن هست تفاوت قائل است .
بعنوان مثال:

وَ لَقَدْ کُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ. آیه ۱۴۳ – سوره آل‌عمران

و شما مرگ (و شهادت در راه خدا) را، پيش از آنکه با آن روبه ‏رو شويد، آرزو مي‏ کرديد؛ سپس آن را با چشم خود ديديد، در حالي که به آن نگاه مي‏کرديد (و حاضر نبوديد به آن تن دردهيد! چقدر ميان گفتار و کردار شما فاصله است؟!)
قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسيرُوا فِي اْلأَرْضِ فَانْظُروا کَيْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبينَ .آیه ۱۳۷ – سوره آل‌عمران

پيش از شما، سنّت‏ هايي وجود داشت؛ (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشته ايي داشتند؛ که شما نيز، همانند آن را داريد.) پس در روي زمين، گردش کنيد و ببينيد سرانجام تکذيب‏کنندگان (آيات خدا) چگونه بود؟!

درایات قران برای دیدن دراین ایه هم از واژه رای و هم نظر استفاده شده واین حاکی از وجود تفاوتی بین این دو کلمه میباشد
چنانچه ملاحظه میشود در وازه رای دیدگاهی کلی مطرح است اما درواژه تنظرون ازریشه نظر درنوع دیدن نوعی توجه همراه با توقع بمنظور خاص مدنظر است گویا وقتی از واژه نظر درقران استفاده میشود هدف از بیان گوینده معطوف کردن مخاطب به سوی موضوعی خاص با تمام توان وتوجهی ویژه است بگونه ایکه از دیگر حواشی اطراف سوژه مدنظر فارغ گشته تمام توجه را معطوف موضوع مدنظر قرار داده شود .

حال با این مقدمه وقتی واژه انتظار مطرح میشود یعنی مردم میبایست تمام توجهشان را از دیگر صحنه ها وامور خالی و تمام قد خود وافکار اعمالشان را معطوف به امر فرج امام عصر عج قرار دهند به این ترتیب حالا متوجه میشویم چرا از رسول گرامی اسلام و دیگر معصومین تاکید براینکه افضل الاعمال انتظار فرج را بهتر میتوان درک کرد .
بنابراین انتظار فرج به مجموعه اعمال و رفتاری گفته میشود که حیات و افکار واعمال انسانها را با تمام توان معطوف امر فرج امام زمان عج مینماید .

حالا دراین منظر مسئولیت ما مردم درقبال ظهور چگونه تعریف م یشود ایا با همان منظر سابق میتوان منتظر ظهور بود ؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اصلاح تفکر مهدویت از نگاه شهید مطهری

ويدئو/ تلقی کودکانه از فلسفه مهدویت

در مورد مسئله‌ی مهدویّت و امام زمان (سلام الله علیه) حرف گفتنی بسیار است

با حضرت حرف بزنید، سلام کنید، زیارت کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.