سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / مردم ایران در فقر، شاه و فرح در تدارک جشن سال نو میلادی برای کارتر +فیلم

مردم ایران در فقر، شاه و فرح در تدارک جشن سال نو میلادی برای کارتر +فیلم

در حالی که ۴۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند، در شب سال نو میلادی و در مراسم جشن کریسمس شاه با دعوت همسر کارتر به رقص، برنامه را آغاز کرد و به‌دنبال او کارتر هم شهبانو فرح را به رقص دعوت کرد.
ماجرای نگرانی شاه و فرح در جشن سال نو میلادی برای مردم ایران
گروه تاریخ جهان نيوز: بر اساس آمار بانک جهانی در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی، ۴۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند.

در همین سال در حالی که تعداد زیادی از مردم ایران در فقر و محرومیت زندگی می‌کردند. شاه و همسرش فرح مشغول تدارک جشن سال نو میلادی برای رئیس جمهور آمریکا در ایران بودند تا رئیس جمهور آمریکا تعطیلات کریسمس را در ایران بگذراند.

شاه و فرح در فرودگاه مهرآباد از کارتر و همسرش استقبال کردند. پس از انجام مراسم رسمی در فرودگاه، شاه ورود میهمانان برجسته را خوش‌آمد گفت و کارتر را دوستی عالی قدر و میهمانی عزیر خطاب کرد؛ در حالی‌که هنگام سفر شاه به آمریکا، کارتر و همسرش برای او چنین استقبالی نکردند.

این نخستین بار در تاریخ آمریکا بود که رئیس جمهور آن کشور شب سال نو را بیرون از آمریکا و کاخ سفید سپری می‌کرد. جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در دهم دی ماه سال ۱۳۵۶ در سفری ۱۷ ساعته به همراه ۴۰۰ نفر از همراهانش به کاخ نیاوران آمد تا شب سال نو را در کشور وفادار منطقه بگذراند.

در قسمتی از خاطرات ویلیام سالیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران درباره سفر یک‌روزه کارتر به ایران در شب اول ژانویه سال ۵۶ و جشنی که آن شب به مناسبت کریسمس ترتیب داده شده بود، آمده است: «پس از پایان شام رسمی، شهبانو از کارتر و همسرش دعوت کرد برای جشن آغاز سال نو تا نیمه‌شب در کاخ بمانند. ولیعهد یک دستگاه استریو در بالکونی که مشرف به سالن کتابخانه بود، گذاشته و آهنگ‌های رقص پخش می‌کرد. شاه با دعوت همسر کارتر به رقص، برنامه را آغاز کرد و به‌دنبال او کارتر هم شهبانو را به رقص دعوت کرد.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نتیجه‌ خوش‌خدمتی شاه به آمریکایی ها چه بود؟

رضاخان به لغو کاپیتولاسیون افتخار می‌کرد و پسرش به بازگرداندن آن

طنز/ کیه در می‌زنه؟!

میرم درو باز کنم ببینم کیه؟!

2 دیدگاه

  1. سلام-هرچه امروز داریم از برکت خون شهدا و رهبری حضرت امام خمینی(ره) هست-روز ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ جیمی کار‌تر رییس‌ جمهوری آمریکا طی دستوری قطع روابط سیاسی و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. این دستور که ۵ ماه پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام صادر شد، عکس‌ العمل جدید دولت آن کشور در برابر گروگان‌ گیری دیپلمات‌ های آمریکایی در ایران بود.

    کار‌تر در سخنان خود درباره قطع رابطه با ایران گفت: «مطالبات شاکیان آمریکایی و شرکت‌ ها، از اموال مسدود شده ایران در آمریکا برداشت خواهد شد و مسئولیت بحران با شورای انقلاب ایران است که خود را پشت سر دانشجویان پنهان می‌ کند. اگر گروگان‌ ها آزاد نشوند، تصمیمات شدید‌تری علیه ایران اتخاذ خواهد شد و آمریکا با هم‌ پیمانان خود اقدامات مقتضی به عمل خواهد آورد. هیچ ویزای جدید برای ایرانیان صادر نخواهد شد و کلیه ویزاهای صادر شده پس از بحران باطل می‌ باشد…»

    در پی این تصمیم، از یکسو دفتر امام خمینی(س) اعلام کرد «نظر امام در مورد گروگان‌ ها عوض نشده و مثل گذشته سفارت و گروگان‌ ها تا تشکیل مجلس شورای اسلامی و تعیین سرنوشت آن‌ ها توسط وکلای مردم در دست دانشجویان باقی خواهد ماند» و از جانب دیگر امام خمینی(س) خود بیانیه جداگانه‌ ای در این رابطه منتشر کردند.

    امام در این پیام با اشاره به انتشار خبر دستور کار‌تر برای پایان روابط سیاسی ایالات متحده با ایران گفته بود: «اگر کار‌تر در عمر خود یک کار خیر کرده باشد، همین قطع رابطه است.»

  2. مشکل خون پاک شهیدان نیست چون اونا کارشون رو کردن و به شماها واگذار کردن
    مشکل الان فساد و دزدی مسئولین است و عجیب تر از اون نفوذ بزرگ و قوی و بالامقام یهود بهایی انگلیسی و فر آنسوی ها در ایران است و البته در جاهایی که اصلا فکرش رو نمی تونید بکنید و الا در این چهل سال حتی با وجود تحریم ما میتونستیم از همه نظر جلو بیفتیم
    حالا اما اجناس همه چینی درب و داغون و گرون …همه اجناس قاطی شده درجه دو و سه هستن
    خوب وقتی مسئولین وضع مالی‌شان عالی چه نیازی دارن به فکر مردم باشن
    حیف خون شهید محمود کاوه حیف خون شهید هادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.