سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / خبر تکان‌دهنده ان‌بی‌سی نیوز از انگلیسی‌های گرسنه‌ای که در خانه‌هایشان یخ می‌زنند

خبر تکان‌دهنده ان‌بی‌سی نیوز از انگلیسی‌های گرسنه‌ای که در خانه‌هایشان یخ می‌زنند

شبکه خبری «ان بی‌سی» در خبری تکان دهنده از زمستان سرد انگلیس نوشته افزایش هزینه‌ها موجب شده که بسیاری از مردم این کشور روزها گرسنه بمانند یا سرکه بخورند تا کمتر گرسنه شوند! و با این وضع در خانه‌هایشان یخ بزنند.
 امروز اول ژانویه مصادف با آغاز سال جدید میلادی 2023 در اروپا است. مردم قاره سبزی که حالا دیگر به دلیل شروع زمستان لباس سفید به تن کرده بیش از 10 ماه است که به دلیل جنگ اوکراین تحت تاثیر فشار سنگین اقتصادی قرار دارند. بحران انرژی در اروپا طی این مدت به افزایش چند صد درصدی هزینه‌های قبوض برق و گاز و بعضا مواد غذایی منجر شده است. تبدیل بحران انرژی به بحران اقتصادی و افزایش تورم میلیون‌ها نفر را در کشورهای اروپایی گرفتار انتخاب بین «پرداخت قبوض یا تهیه غذا و دارو» کرده است. امسال از جشن‌های آغاز سال نو و هدیه کریسمس نیز خبری نبود. در این بین و بر اساس گزارش‌ها وضعیت انگلیس از بقیه کشورهای این قاره وخیم‌تر است.
گزارش رسانه‌های همین کشور نشان می‌دهد که میلیون‌ها انگلیسی قادر نیستند خانه‌های خود را در زمستان گرم نگه دارند و در همین زمینه «ائتلاف پایان فقر سوخت» اعلام کرده که «زمستان امسال انتظار داریم که 7 میلیون خانوار انگلیسی خود را در فقر سوخت ببینند.» شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در تشریح شرایط حاکم بر انگلیس نوشته بود: «شهروندان انگلیسی دیگر در طول روز از وسایل گرمایشی استفاده نمی‌کنند و به‌جای روشن کردن رادیاتور اتاق، پتو می‌خرند و هر کاری می‌کنند تا مصرف انرژی خود را محدود کرده و با بالا رفتن هزینه‌هایشان از نظر مالی دچار مشکل نشوند… قبض‌های دردناک زمستانی شروع به رسیدن کرده‌اند و میلیون‌ها خانواده در شرایط ناامنی شدید قرار گرفته و مجبورند بین گرم کردن، غذا خوردن یا پوشاک یکی را انتخاب کنند.» حالا شبکه خبری «ان بی‌سی» آمریکا توئیت تکان دهنده‌ای زده که بیش از هر چیز عمق فاجعه بحران انرژی در انگلیس را نشان می‌دهد: «افزایش هزینه‌ها در بریتانیا سبب‌شده بسیاری از مردم تا چند روز بدون غذا بمانند و در خانه‌های‌شان یخ بزنند؛ با مردی صحبت کردیم که برای کاهش اشتهای خود و جلوگیری از گرسنگی، به نوشیدن سرکه متوسل شده است.» همزمان نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی خود به‌مناسبت سال نو میلادی درباره در پیشِ‌رو بودن سالی سخت همراه با چالش‌های فراوان هشدار داد. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «هامبورگر ابند بلات» آلمان، ریشی سوناک گفت: «من وانمود نمی‌کنم که همه مشکلات ما در سال جدید از بین خواهد رفت… بله، سال 2023 برای ما چالش‌هایی به‌همراه خواهد داشت، اما دولتی که من رهبری می‌کنم اولویت‌های شما را در اولویت قرار می‌دهد.»
سود 100 درصدی آمریکا از جنگ اوکراین
در حالی که جنگ اوکراین به بحران گسترده اقتصادی و بحران انرژی برای کشورهای اروپایی منجر شده اما سودهای سرشاری را نیز نصیب شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا کرده است. «فارین پالیسی» در همین زمینه گزارش داده فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای ناتو در سال ۲۰۲۲ به لحاظ تعداد و ارزش تقریباً 2 برابر شده است.
فارس هم به نقل از این مجله آمریکایی نوشته: «در حالی که درگیری در اوکراین ذخایر تسلیحاتی اروپا را خالی کرده، تاجران اصلی سلاح آمریکا همگی شاهد افزایش سرسام آور قیمت سهام خود هستند.» این رسانه آمریکایی به نقل از تحلیلی با استناد به ارقام پنتاگون اعلام کرد دولت آمریکا ۱۴ فروش عمده تسلیحات به اعضای ناتو را در سال ۲۰۲۱ تایید کرد که مجموع آن حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار می‌شود. تا پایان سال ۲۰۲۲ واشنگتن ۲۴ مورد فروش تسلیحات به ارزش تقریبی ۲۸ میلیارد دلار را تایید کرده بود.  به نوشته راشا تودی، گرچه برخی از این قراردادها سال‌ها قبل مذاکره شده بود، عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعضای ناتو را به تلاش برای افزایش هزینه‌های نظامی خود و جایگزینی خودروها، تسلیحات و مهمات اهدایی به ارتش اوکراین واداشته است.
بر اساس این گزارش چهار پیمانکار بزرگ دفاعی آمریکا همگی سال را در حالی پایان می‌برند که سهامشان در بالاترین سطح یا نزدیک به آن قرار دارد. قیمت سهام «لاکهید مارتین» در حال حاضر نسبت به همین زمان در سال گذشته، ۳۷ درصد افزایش یافته است.«بوئینگ» که سهامش از آغاز همه‌گیری کرونا و توقف پروازها در سراسر جهان به شدت آسیب دیده بود، در پی درگیری در اوکراین تقویت شده و اکنون تقریباً در جایی که یک سال پیش بود، قرار گرفته است.« ریتون» در سال جاری شاهد افزایش ۱۷ درصدی قیمت سهام خود بوده و ارزش «جنرال داینامیکس» ۱۸ دصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای و اعتراف مقام‌های ارشد، در میانه تعجیل برای تسلیح اوکراین، ذخایر تسلیحاتی اروپا و آمریکا رو به اتمام است. علاوه‌بر تسلیحاتی که آمریکا به متحدانش فروخته، آمریکا از فوریه(اسفند 1400، بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین اختصاص داده و از ۲۱ دسامبر(30 آذر) تسلیحاتی به ارزش تقریبی ۲۱ میلیارد دلار به اوکراین منتقل شده است.
روسیه 22 سال پیش هشدار داده بود
خبر دیگر این که براساس اسنادی که به تازگی توسط انگلیس از حالت محرمانه خارج و توسط روزنامه تایمز منتشر شدند، رهبران ناتو از سال ۲۰۰۱ میلادی می‌دانستند که روسیه در مقابل توسعه این ائتلاف به طرف شرق «اقدامات لازم و متناسبی» را اتخاذ می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، روزنامه تایمز در گزارش خود نوشت، یک سال پس از ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، «ایگور سرگیف»‌، وزیر دفاع وقت روسیه به همتایان ناتوی خود گفت که توسعه مداوم این بلوک به طرف پیمان سابق ورشو یا کشورهای اروپایی بلوک شرق یک خطای سیاسی بزرگ است. سرگیف هشدار داده بود که مسکو برای پاسخ دادن به این توسعه‌طلبی «اقدامات لازم و متناسب» را اتخاذ می‌کند. بر اساس این گزارش بزرگ‌ترین گسترش ناتو تا به امروز سه سال بعد به دنبال الحاق بلغارستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، استونی، لتونی و لیتوانی به این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا صورت گرفت. این گزارش می‌افزاید:«پس از آنکه اوکراین تصمیم خود برای پیوستن به ناتو را که به اعتقاد مسکو یک تهدید امنیتی غیرقابل قبول بود، کنار نگذاشت و ناتو نیز تاکید کرد که «کیف» یک روز به عضویت این ائتلاف در خواهد آمد، روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند 1400)میلادی دستور حمله به اوکراین را صادر کرد.»
سربازان فراری اوکراینی که کشته شدند
از تحولات داخلی اوکراین نیز خبر می‌رسد که سرویس مرزی این کشور طی گزارش اعلام کرد از زمان اعلام حکومت نظامی، ۱۲ هزار نفر تلاش کرده‌اند به شکل غیرقانونی این کشور را ترک کنند و 15 نیز هنگام فرار کشته شده‌اند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری تاس، این آژانس مشخص نکرد که چند هزار نفر موفق به فرار غیرقانونی از اوکراین شده‌اند.طبق اعلام این نهاد، بیش از ۲۱۰۰ پرونده کیفری به دلیل جعل اسناد، حمل‌ونقل غیرقانونی افراد و فرار از خدمت سربازی آغاز شده است. اتهاماتی به ۹۵۰ نفر وارد شده و علیه بیش از ۳۵۰ نفر مسئولیت کیفری مطرح شده است. به گفته سرویس مرزی اوکراین، جسد ۱۲ فرد غرق شده در امتداد بخش‌های رودخانه‌ای مرز اوکراین و رومانی پیدا شد و سه جسد دیگر در کوه‌ها یافت شد.
حکومت نظامی در اوکراین از ۲۴ فوریه (آغاز حمله روسیه به اوکراین) برقرار بوده است. در ماه نوامبر(آذر)، حکومت نظامی و بسیج کامل بار دیگر به مدت ۹۰ روز تا ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) تمدید شد. پیش‌تر، «والری زالوژنی» فرمانده کل ارتش اوکراین خواستار مسئولیت قانونی سخت‌تر برای اقداماتی مثل فرار از خدمت، ترک یک واحد نظامی یا محل خدمت و نافرمانی از دستورات رزمی شد. به گفته وی، خلأهای فعلی در قوانین که فقط جریمه نقدی یا احکام وابسته به عفو مشروط را شامل می‌شود، ناعادلانه است و باعث از دست دادن پرسنل، قلمرو و غیرنظامیان در خط مقدم می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

فقط خودمان بودیم.

عبدالله گنجی آنچه مهم‌تر است اینکه در آن شب مدافعان مقابل ما، چهار قدرت اتمی دنیا، یعنی امریکا، فرانسه، انگلیس و اسرائیل بودند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.