سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / پاریس در آتش و آشوب؛ جنگ و‌ گریز خیابانی پلیس با معترضان خشمگین

پاریس در آتش و آشوب؛ جنگ و‌ گریز خیابانی پلیس با معترضان خشمگین

در پی حمله به مرکز فرهنگی کُردها در پاریس که به مرگ 3 تن و مجروح شدن 6 تن دیگر منجر شد، مهاجران کُرد در فرانسه به خیابان‌ها ریختند و دست به اعتراض زدند که به درگیری با پلیس فرانسه منجر شد؛ خشونت‌ها بالا گرفت و کار به سوزاندن خودروها و… رسید.
با انقلاب صنعتی و ظهور امپراتوری دوم در فرانسه‌، پاریس بیشترین رشد را در تاریخ خود شاهد بود. در سال 1840 راه‌آهن پاریس به کار افتاد و در زمان ناپلئون سوم و شهرداری «بارون‌هاوسمن» خیابان‌های باریک این شهر تخریب و به خیابان‌‌های زیبا و عریضی تبدیل شدند که این تغییرات باعث شد پاریس را «مدرن» بنماند. تاکنون نیز این شهر به زیبایی‌هایش در اروپا شهره بوده است. اما همه این‌ها یک روی سکه است، پاریس که به شهر عشاق یا شهر مُد یا شهر کافه‌ها و… معروف است، گویا زمین مساعدی نیز برای خشونت و آشوب دارد.
پیرمردِ ۶۹ ساله‌ای که فرانسه او را نژادپرست خوانده، در روز جمعه به یک مرکز فرهنگی کُردها در مرکز پاریس حمله و اقدام به تیراندازی کرد که 3 تن را به کام مرگ کشاند و 6 تن دیگر را زخمی کرد. فرد ضارب که پیش از این هم سابقه حملات نژادپرستانه داشته، در این حمله مجروح و سپس دستگیر شد. وزیر کشور فرانسه در این باره گفته است که مظنون- که یک راننده قطار بازنشسته است- در این حمله آگاهانه به دنبال افراد خارجی می‌گشته، اما تصریح کرد که هنوز مشخص نیست که آیا او مشخصا به دنبال شلیک به افراد کُرد بوده است یا نه. این حمله در حالی روی داد که خیابان‌های پاریس در آستانه سال جدید میلادی، پر ازدحام است. شهردار منطقه ۱۰ پاریس اعلام کرد که این حمله در یک رستوران، آرایشگاه و یک مرکز فرهنگی کرد رخ داد.
ساعاتی پس از دستگیری ضارب، تعدادی از کُردهای پاریس در محل حادثه تجمع کردند و طبق گزارش پلیس، میز رستوران‌ها و سطل‌های زباله را به خیابان ریختند و پلیس پاریس نیز برای متفرق کردن جمعیت به استفاده از گاز اشک‌آور روی آورد و با معترضین درگیر شد. به گزارش ایسنا، معترضین همچنین شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند و با شعار «اردوغان تروریست» برای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه – که به دشمنی با برخی از گروه‌های کُرد شناخته می‌شود – آرزوی مرگ کردند.
در این میان شاید این پرسش مطرح شود که چرا خیابان‌های پاریس باید شاهد شعارهایی علیه رئیس‌جمهور ترکیه باشد؟ خیلی‌های دیگر نیز به دشمنی با برخی از گروه‌های کُرد شناخته می‌شوند، چرا میان همه آنها اردوغان هدف خشم معترضین در پاریس بوده؟ در سال ۲۰۱۳ جسد سه زن فعال کُرد- از جمله «سکینه جانسیز»، یکی از مؤسسان گروه تروریستیِ حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک)- در پاریس در حالی پیدا شد که با شلیک گلوله کشته شده بودند. یک شهروند ترکیه‌ای فرانسه به دست داشتن در این قتل‌ها متهم شد، اما برخی به ردپای سرویس امنیتی ترکیه نیز اشاره کردند؛ و این ریشه تاریخی شاید علت این باشد که ذهن معترضین در پاریس این‌گونه متوجه رئیس‌جمهور ترکیه شده است.
در پی این وقایع، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که پلیس این کشور از اماکن کُرد و ساختمان‌های دیپلماتیک ترکیه محافظت می‌کند. او همچنین از رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر فرانسه خواست تا به کردهای معترض اجازه برگزاری تظاهرات دهند. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه نیز این حمله را «نفرت‌انگیز» خواند و در توئیتر نوشت: «کردهای فرانسه در قلب پاریس هدف یک حمله شنیع قرار گرفته‌اند. روح ما با قربانیان این حادثه همراه است، با مجروحان و خانواده‌ها و عزیزانشان.»
بعد از ظهر دیروز نیز درگیری شدیدی میان معترضان به قتل کردهای مقیم فرانسه و نیروهای امنیتی این کشور در شهر پاریس صورت گرفت. در این دور تازه از درگیری‌ها، معترضان اقدام به آتش سوزی سطل زباله‌ها، بعضاً خودروها و سنگ‌پراکنی و تخریب اموال عمومی کردند. درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و معترضان دیروز ادامه داشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله به سایت اس ۳۰۰ اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

پایگاه شکاری شهید بابایی

تظاهرات ضدصهیونیستی و نژاد پرستی در پاریس

فرانسویان آزادیخواه و مسلمانان مقیم فرانسه علیه جنایات رژیم صهیونیستی شعار سردادند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.