سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تدابیر شدید امنیتی در اردن همزمان با فرمان پادشاه برای سرکوب قانون‌شکنان

تدابیر شدید امنیتی در اردن همزمان با فرمان پادشاه برای سرکوب قانون‌شکنان

به دنبال کشته و مجروح شدن تعدادی از نیروهای امنیتی اردن در جریان درگیری در تظاهرات علیه گرانی سوخت، در حالی که معترضان خواستار تشدید اعتراضات شده‌اند، تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف این کشور اتخاذ شده است. ‌همزمان پادشاه اردن گفته تا جنایتکار مجازات نشود آرام نمی‌گیریم.
پس از اعتراضات خونین روز پنجشنبه در شهرهای جنوبی اردن علیه گران شدن قیمت سوخت و کشته شدن معاون رئیس‌پلیس «معان» و همچنین مجروح شدن ۴۹ نیروی امنیتی، آرامش شکننده‌ای به مناطق جنوبی اردن بازگشته است. در همین حال، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که علی‌رغم آرامش شکننده در منطقه «الحسینیه» در استان معان، اعتصابات علیه گرانی سوخت روز جمعه نیز ادامه یافت و معترضان اردنی خواستار تشدید اعتراضات خود طی روزهای پیش‌رو شده‌اند. به دنبال فراخوان معترضان برای تشدید تظاهرات، «مازن عبدالله هلال الفرایه»، وزیر کشور اردن اعلام کرد که تدابیر امنیتی در مناطق مختلف این کشور تشدید خواهد شد. وی تأکید کرد: «اجازه نخواهیم داد کسی از اعتراضات و بیان مسالمت‌آمیز که ما آن را تایید می‌کنیم، سوءاستفاده کند.» وی افزود: «سوءاستفاده از اعتراضات و روی آوردن به خشونت و آسیب به اموال و امنیت کشور و ایجاد وضعیت ناامنی اقدام صحیحی نیست.» پلیس اردن نیز از بازداشت ۴۴ معترض در جریان درگیری با نیروهای امنیتی و پلیس خبر داده است.
آن طور که ایسنا نوشته، ناآرامی‌های اردن واکنش «عبدالله دوم»، پادشاه این کشور، را نیز به همراه داشته است. عبدالله دوم در این باره گفت: «با همه کسانی که در مقابل نیروهای حافظ امنیت شهروندان سلاح به دست می‌گیرند و به اماکن دولتی تجاوز می‌کنند با جدید برخورد خواهد شد.» وی گفت: «حملات و اقدامات خرابکارانه به امنیت میهن آسیب جدی وارد می‌کند و ما این اجازه را نمی‌دهیم… تا زمانی که جنایتکار مجازات جنایت شنیع خود را در پیشگاه عدالت نگیرد، آرام نخواهیم نشست. ما همچنین توهین یا تعرض به رهبران سرویس‌های امنیتی را که حافظ امنیت میهن و شهروندان هستند، نمی‌پذیریم.» وی درباره شرایط سخت اقتصادی که اردنی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نیز، افزود: «آن‌ها حق دارند نظر خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون بیان کنند.»
گفتنی است، روز پنج‌شنبه تظاهراتی علیه افزایش قیمت سوخت در منطقه الحسینیه و دیگر شهرهای جنوب اردن برگزار شد. اداره امنیت عمومی اردن عصر همان روز اعلام کرد که «عبد الرزاق عبد الحافظ الدلابیح»، معاون رئیس‌پلیس استان معان در جنوب این کشور طی تیراندازی در جریان تظاهرات در منطقه «الحسینیه» در استان معان کشته شد. اردن مدتی است اعتراضات گسترده را در چند استان در مخالفت با افزایش قیمت سوخت شاهد است. کامیون‌داران اردنی نیز از پنجم دسامبر (14 آذر) اعتصاب گسترده‌ای را در شبکه حمل‌ونقل این کشور اجرا کرده‌اند. بحران اعتصاب کامیون‌ داران و بخش حمل‌ونقل در حالی تشدید شده است که اعتصاب‌ها به اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها در پایتخت اردن نیز رسیده است و اقدامات دولت این کشور در آرام کردن بحران اعتصاب در استان‌های مختلف موفق نبوده است. حدود ۱۳ هزار کانتینر باری در بندر شهر ساحلی عقبه در جنوب اردن انباشته شده که این میزان ۸۰ درصد از ظرفیت ذخیره‌‌سازی بندر است و از آنجا که طبق اعلام رسمی ذخایر اقلام غذایی تنها برای ۹ ماه کافی است، خطر توقف زنجیره تامین، هزینه‌های بالا و کمبود عرضه در بازار محلی را در پی دارد.به گفته کارشناسان، حامل‌های انرژی حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌شود. قیمت گازوئیل پس از ۸ بار افزایش متوالی در سال ۲۰۲۲، ۴۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی‌است که قیمت‌ها در ابتدای سال به مدت چهار ماه ثابت بود و قیمت بنزین اکتان۹۰ نیز طی سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد افزایش داشت. اعتصاب کنندگان بر تقاضای خود مبنی بر کاهش قیمت حامل‌های انرژی اصرار دارند که با امتناع رسمی از کاهش نرخ یا اعطای یارانه سوخت مواجه شده است، چراکه این امر موجب افزایش کسری بودجه و افزایش بدهی می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ضربه تاریخی به آمریکا در خاک اردن با ده‌ها کشته و زخمی

پهپادی بزرگ پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن را هدف قرار داده است

رشد اقتصادی پس از یک دهه رکود/ دولت رئیسی چگونه توانست رکود اقتصاد ایران را به رشد تبدیل کند؟

رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.