سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / رسوایی اینترنشنال سعودی درباره امضای تفاهمنامه چین و عربستان

رسوایی اینترنشنال سعودی درباره امضای تفاهمنامه چین و عربستان

شبکه اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی که همکاری ایران با چین را ضد منافع ملی و مردم می‌خواند، اکنون توسعه روابط چین با عربستان را یک فصل تازه و بزرگ‌ترین ابتکار جهان عرب می‌داند.
شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین که اخیرا برای سومین دوره متوالی رهبری این کشور را به دست گرفته است، روز چهارشنبه در سفری دو روزه به عربستان رفت تا با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. براساس برنامه اعلام شده برای سفر رئیس‌جمهوری چین، او در ۳ نشست مختلف در عربستان سعودی شرکت کرد. حضور شی‌ جین‌پینگ در «اجلاس سران کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و چین» و «اجلاس سران کشورهای عربی و چین» در کنار دیدار و گفت‌وگو با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی در سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی برنامه‌ریزی شده بود و به گفته مقامات سعودی تقویت روابط تجاری و امنیت منطقه از اولویت‌های این سفر بوده است. نکته قابل تامل اینکه سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان به دستاویزی جدید برای رسانه‌های معاند و ضدانقلاب و همچنین طیف مدعی اصلاحات که منتقد همکاری ایران و چین بودند تبدیل شده است.  این رسانه‌ها در روز‌های اخیر با انتشار گزارشی با عنوان رویگردانی چین از سرمایه‌گذاری در ایران درصدد هستند تا بار دیگر با بهره‌برداری از سیاست‌های نخ‌نما شده دوگانه به تخریب نظم حکمرانی کشور بپردازند؛ همان‌هایی که در زمان توافق همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین فریاد وااسفا برای فروش ایران به چین سر دادند، امروز از همکاری چین با سایر کشور‌ها تظاهر به نگرانی کرده و تیتر می‌زنند که چین ایران را رها کرده است.  البته جای تعجب ندارد این جماعت همان‌هایی هستند که در شرایط سه‌قفله شدن صادرات و در نهایت موفقیت ایران برای دور زدن تحریم‌ها، این دستاورد را ماحصل تخفیف می‌دانند.
در همین رابطه شبکه اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی که همکاری ایران با چین را ضد منافع ملی و مردم می‌خواند، اکنون توسعه روابط چین با عربستان را یک فصل تازه و بزرگ‌ترین ابتکار جهان عرب می‌داند. کارشناس این شبکه تلویزیونی درباره سفر سه‌روزه شی ‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین به عربستان گفت که خروج تدریجی آمریکا از منطقه، افول نفوذ انگلیس و فرانسه و جنگ اوکراین دلایل توسعه ارتباطات عربستان و چین است و او اینها را واقعیت‌های جدید منطقه دانست.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دستاوردهای اقتصادی سفر آیت‌الله رئیسی به چین‌/ امضای 3.5 میلیارد دلار قرارداد صنعتی

ایران و چین

منافع سند همکاری ۲۵ ساله با چین برای ایران/ ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در راه است

در حالی آیت الله رئیسی رئیس جمهور امروز در سفری سه روزه وارد پکن شده که اجرایی شدن سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران چین یکی از اهداف مهم سفر اعلام شده است، سندی که در صورت اجرایی شدن تا ۴۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری برای ایران درپی دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.