سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / حضور پرشور دهه‌ هشتادی‌ها و دهه‌ نودی‌ها در مسابقه «نور»/ تولیدات دانش‌آموزان، داوران را غافلگیر کرد

حضور پرشور دهه‌ هشتادی‌ها و دهه‌ نودی‌ها در مسابقه «نور»/ تولیدات دانش‌آموزان، داوران را غافلگیر کرد

آیین پایانی پنجمین دوره مسابقه دانش‌آموزی «نور»، گرامیداشت ابوریحان بیرونی همزمان با روز جهانی علم درخدمت صلح و توسعه در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار شد؛ در این مراسم از آثار برتر دانش آموزان تقدیر به عمل آمد.

آیین پایانی پنجمین دوره مسابقه دانش آموزی نور به همراه بخش علمی آموزشی هشتمین جشنواره فیلم دانش آموزی مدرسه در آیین گرامیداشت ابوریحان بیرونی همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با حضور دانش آموزان منتخب از سراسر کشور در سالن سوره حوزه هنری در حال برگزاری است.

در این دوره، چهار هزار و 576 دانش‌آموز از 19 کشور جهان با ارائه هزار و 862 اثر شرکت کردند. این دوره از مسابقه شامل ساخت فیلم‌های ۶۰ ثانیه‌ای در دو محور با موضوع عمومی “بینایی و خطاهای بینایی” و موضوع ویژه “ساخت مدل‌های واقعی برای مفاهیم ریاضی” بود. پس از اطلاعات رسانی گسترده در مدارس سراسر کشور و ارتباط با پژوهش سراهای دانش آموزی، ویدئوهای آموزشی تحت عنوان ایده های راهنما برای دانش آموزان تولید و در سایت مسابقه در دسترس همگان قرار گرفت تا ایده های عملیاتی برای تولید آثار ارائه شود. همچنین محتواهای سرگرم کننده ای متنوعی هم برای تولید آثار و ارتقای نگاه هنری و علمی تولید و روی صفحات مسابقه قرار گرفت.

پنجمین مسابقه دانش آموزی نور هم مانند دوره گذشته به صورت بین المللی و با نگاه جذب مشارکت دانش آموزان در سراسر جهان برگزار شد و به همین منظور تمامی محتواهای تولید شده به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی طراحی شد و در نهایت در تاریخ 25 مرداد ماه، این دوره از مسابقه با دریافت هزار و 862 آثر از 19 کشور جهان به کار خودش در مرحله دریافت آثار پایان داد. این آثار از کشورهای ایران، آفریقا جنوبی، چین، فرانسه، آمریکا، هند، تونس، افغانستان، مکزیک، کره، بنگلادش، روسیه، انگلیس، اوکراین، کانادا، پاکستان، برزیل، جمهوری چک و دریافت شد.

پس از دریافت آثار، داوران مسابقه با دقت به بررسی تمام آثار پرداختند و در نهایت 100 اثر برتر توسط داوران انتخاب شد و هدایایی به منتخبین معادل 200 میلیون تومان اهدا شد.

گروهی شرکت کردن در مسابقه، یکی از شرایط اصلی است

حازم فری‌پور، دبیر این جشنواره در آیین اختتامیه با اشاره به موضوع مسابقه یعنی  موضوع عمومی “بینایی و خطاهای بینایی” و موضوع ویژه “ساخت مدل‌های واقعی برای مفاهیم ریاضی”، گفت: آنچه ما از شرکت کنندگان خواستیم که رعایت کنند، این بود که حتما فیلم ها به صورت گروهی ساخته شود. یعنی آثاری که توسط یک نفر ساخته می شد در داوری نمی پذیرفتیم و این موضوع باید هرساله به عنوان شرایط شرکت در مسابقه اعلام شود. ما در این دوره چند اثر عالی داشتیم که چون کار گروهی نبود جزو برندگان اعلام نشد، در صورتیکه هم از نظر کیفی و هم از نظر محتوای علمی شایسته تقدیر بودند.

وی افزود: امسال دو موضوع عمومی و ویژه داشتیم که تولیدات دانش آموزان، واقعا داوران را غافلگیر کرد. اینکه دانش آموزان درباره موضوعی که در کتاب های درسی به آن اشاره نشده بود، توانستند فیلم هایی به این خوبی بسازند، واقعا شگفت آور است. اینکه بچه ها با دیدن فیلم ها و جستجوهای دیگر توانستند این آثار را تولید کنند، بسیار عالی است. فیلم های منتخب در سایت بنیاد مصطفی بارگذاری می شود. ما سالی 20 برنامه در تلویزیون می سازیم که این آثار را در آن نمایش می دهیم و امیدواریم امسال هم اینکار را انجام دهیم.

آثار ارسالی حیرت آور بودند

وی باتشکر از مدیر پژوهشکده تبریز گفت: همه هزار و 826 اثری که دریافت کردیم حیرت انگیز بودند. کارهای بچه های تبریز واقعا حیرت آور بود. از 100 فیلم برگزیده، 5 فیلم مربوط به دانش آموزان تبریز است. من واقعا خوشحالم که این دانش آموزان را در کشور داریم.

مدیر پژوهشکده تبریز در این مراسم گفت که ما در دوره سوم مسابقه نور با سه طرح شرکت کردیم که هر سه طرح برنده شدند و پس از آن با قدرت در همه دوره ها شرکت کردیم و بسیار خوشحالیم که اینجاییم.

فری‌پور گفت: ما پیش تر هم داشتیم کارهای فاخری داشتیم که خواستیم موزه ای درست کنیم تا مورد بازدید همه قرار بگیرد. امیدواریم اکنون موزه ای در تبریز بسازیم که این آثار برتر در آنجا نمایش داده شود تا دیگر دانش آموزان از آن بازدید کنند. به نظر من باید نظام دادن جوایز را تغییر دهیم.

کارهای ارسالی از کردستان بسیار عالی بود و من حیرت کردم. باید طوری جایزه بدهیم که هرکسی که هر سهمی کوچکی در ساخت آثار دارد، از او تقدیر شود. ما امسال هزار و 826 داشتیم که بعضی از آنها غیر مرتبط بودند که به علم ربط داشتند اما نمی شد آنها را داوری کرد.

پاکستان برجسته ترین آثار بین الملل را ارائه کرد

برجسته ترین اثر از کشورهای مختلف مربوط به دانش آموزان پاکستان بود. آثار کشورهای دیگه ضعیف بود که شاید این موضوع به ما ربط داشته باشد که نتوانستیم به درستی جشنواره و موضوع را تبلیغ کنیم. در داروی بیشترین چیزی که روی آن تاکید می شود، راستگویی است. یعنی کار ابتکاری صرف نمی خواهیم و کار اگر تقلیدی باشد اشکالی ندارد. به دانش آموزان گفتیم کار را باید خودتان بسازید و نشان بدهید خودتان هستید و گروهی کار کنید. معیارهای داوری در جشنواره ایمنی، دقت علمی، ارائه درست از موضوع و ارائه مستندات بود. ارائه مستندات یعنی همه چیز نمایش داده شود و کمک های پشت صحنه پنهان نشود.  جذاب بودن، کیفیت فیلم ساخته شده، کیفیت علمی و قابل فهم بودن و قابل استفاده بودن توسط سایر دانش آموزان نیز از دیگر معیارها بودند.

وی در پایان صحبت هایش درباره جوایز مسابقه گفت: جوایز ازین دوره به بعد هدایای علمی است. یعنی ابزارهایی که بتوان با آنها آزمایش های علمی انجام داد. پیش دبستانی گروه الف، بچه های سه سال اول ابتدایی گروه ب، سه سال دوم ابتدایی گروه ج، اول متوسطه گروه د و دوم متوسطه گروه ه. دانش آموزان در گروه ه، دو مجموعه آزمایش های علمی هدیه می گیرند، در چهار گروه دیگر سه ماه دوره آموزشی داریم که برای آنها با ابزارهای علمی و ویدئوهای آموزشی که به آنها داده می شود، می توانند آزمایش های مختلف انجام دهند. جوایز دیگری هم برای خانواده ها در نظر گرفتیم که برای آنها پست می کنیم.

دانش آموزان جوایز را از دست عضو هیات مدیره بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، سفیر پاکستان و فری‌پور، دبیر جشنواره دریافت کردند. در بخش اول جوایز از هر استان یک تیم برگزیده اعلام شد.

در ادامه میان‌برنامه ای جالب به‌صورت تردستی‌ اجرا شد که با به‌کارگیری ترفندهای علمی و با توضیح نکات آموزشی لحظه‌های پرنشاطی را برای دانش‌آموزان به همراه داشت.

گفتنی است که مسابقه دانش‌آموزی نور، اولین فعالیت در حوزه دانش‌آموزی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) است و با هدف امیدبخشی، هویت‌سازی و ترویج علم در میان نوجوانان هر ساله و با گرامیداشت نام یکی از چهره‌های برجسته علم و فناوری جهان اسلام در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود. در چهار دوره گذشته بیش از 15 هزار دانش آموز از 11 کشور ایران، مراکش، الجزایر، مالزی، هند، ترکیه، عراق، تانزانیا، تونس، پاکستان و افغانستان در این رویداد شرکت داشته اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اساتید بسیجی در همه زمینه‌ها پیشران باشند

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

نماهنگ خادم حرم برای دهه کرامت منتشر شد

نماهنگ «خادم حرم» با صدای حامد علیزاده و با سروده‌ای از قاسم صرافان  ساخته شده است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.