سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تظاهرات و اعتصاب علیه بحران اقتصادی و انرژی در آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند

تظاهرات و اعتصاب علیه بحران اقتصادی و انرژی در آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند

تشدید بحران انرژی زیر سایه جنگ اوکراین موجب شده هزاران شرکت در کشورهای اروپایی ورشکسته شده یا در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند. مردم و کارگران به ستوه آمده از تورم نیز در کشورهایی که بیشترین وابستگی را به انرژی روسیه دارند دست به اعتصاب و تظاهرات زده‌اند.

ادامه جنگ اوکراین، و تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده، بحران انرژی در اروپا را همچنان به مسئله اول این قاره و سرانش تبدیل کرده. بحرانی که به اعتقاد تحلیلگران، ساختار اقتصادی این قاره را حسابی شکننده کرده است. دیروز اما خبر رسید اروپا با هشتمین بسته تحریمی خود علیه روسیه موافقت کرده، تحریم‌هایی که هرکدام موافقان و مخالفان بسیاری در میان ۲۷ کشور عضو این اتحادیه دارد و به اعتقاد کارشناسان این امر شاکله و ساختار این نهاد اروپایی را نیز با خطر فروپاشی مواجه کرده است.

هفت بسته قبلی خللی در انگیزه روس‌ها برای ادامه جنگ ایجاد نکرد و بر عکس با افزایش درآمدهای روسیه ناشی از افزایش قیمت نفت و گاز صادراتی این کشور به نفع روسیه نیز تمام شد و این در حالی است که اروپا هنوز نتوانسته چالش زمستان بدون گاز را حل و فصل کند و کمیسیون اروپایی همچنان نگران وقوع خاموشی‌های گسترده و یا موردی در این اتحادیه در زمستان است و خود را برای شرایط اضطراری آماده می‌کند. بحران اقتصادی اروپا جدای از این که هزاران شرکت را در این قاره در معرض تعطیلی قرار داده مردم را در این کشورها به خیابان‌ها کشانده طوری که این روزها بسیاری از شهرهای بزرگ اروپایی شاهد تظاهرات و اعتصاب علیه وضعیت وخیم اقتصادی است و این در حالی است که آمریکا که پیش از این اعلام کرده بود اروپا را در این بحران تنها نمی‌گذارد!

ورشکستگی 40 درصد کلینیک‌ها در آلمان

همزمان با این که اروپا باید با بحران کمبود انرژی دست و پنجه

نرم کند گزارش‌ها حاکی است افزایش تورم و رکود اقتصادی ده‌ها هزار شرکت و فروشگاه را در کشورهای بزرگ اروپایی با خطر ورشکستگی و تعطیلی مواجه کرده است. هفته گذشته اتحادیه خرده‌فروشان آلمان هشدار داده بود که در پی انفجار قیمت حامل‌های انرژی در این کشور، بیش از 15 هزار کسب و کار با خطر ورشکستی مواجه هستند. دیروز اما نوبت انجمن بیمارستان‌های آلمان بود که درباره افزایش هزینه‌های مراکز درمانی به دلیل تشدید قیمت انرژی و خطر ورشکستگی کلینیک‌ها در صورت عدم حمایت‌های دولتی هشدار بدهد. تسنیم در این رابطه به نقل از روزنامه

«دی ولت» آلمان نوشته، قطعنامه پیشنهادی دولت فدرال آلمان برای کنفرانس آینده نخست‌وزیران ایالات به منظور کاهش بار ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی، کلینیک‌ها در آلمان را نگران کرده است، چرا که این نهادها در آن لحاظ نشده‌اند. با این حال جامعه بیمارستان‌های آلمان با توجه به هزینه‌های بالای انرژی اعلام کرده که کلینیک‌ها به کمک‌های فوری نیاز دارند و در غیر این صورت خطر ورشکستگی‌ها وجود دارد. بر اساس اطلاعات انجمن بیمارستان‌های آلمان‌، حدود 40 درصد از بیمارستان‌های آلمان در حال حاضر وضعیت اقتصادی خود را در معرض خطر می‌بینند و در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارند.

در آمریکا قدرت رقابت را از دست داده‌ایم

موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان نیز درباره تعطیلی بسیاری از شرکت‌های آلمانی در آینده نزدیک به دلیل هزینه‌های بالای انرژی هشدار داده است. «مارسل فراتزشر»، رئیس‌مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان، در این باره گفته: «تقریباً 45 درصد از تولید اقتصادی ما صادرات است. به دلیل قیمت بالای انرژی در آلمان، این شرکت‌ها مجبورند محصولات خود را گران‌تر از رقبای خود در آمریکا بفروشند. در عین حال، بسیاری از شرکت‌ها هنوز از ضررهای ناشی از بحران کرونا رنج می‌برند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها، به‌ویژه در بخش‌های انرژی بر، ممکن است نتوانند در این زمینه مقاومت کنند و در معرض خطر ورشکستگی قرار می‌گیرند.» به گفته وی روزهای سخت نه تنها برای شرکت‌ها، بلکه برای شهروندان آلمانی نیز فراخواهد رسید. به نوشته «ان تی وی» آلمان، بحران انرژی و نرخ بالای تورم در حال حاضر فضای عمومی آلمان را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس یک نظرسنجی که به سفارش «آر تی ال» و« ان تی وی» آلمان انجام شده اکثریت قریب به اتفاق 87 درصدی شهروندان احساس می‌کنند به‌ویژه تحت فشار قیمت‌های بالاتر برق، گاز یا نفت گرمایشی قرار دارند.

78 درصد شهروندان هم از قیمت‌های بالاتر برای خوارو‌بارهای روزمره رنج می‌برند. بر این اساس حدود دو سوم شهروندان آلمانی (68 درصد) اظهار داشته‌اند که افزایش قیمت بنزین و گازوئیل تأثیر منفی خاصی بر خانواده آنها دارد. نیمی از آلمانی‌ها (51 درصد) نیز اثرات «بسیار منفی» ناشی از زیان در سرمایه‌گذاری‌های مالی و کاهش دارایی‌های خود را مشاهده می‌کنند. 45 درصد افزایش هزینه برای خرید در خانوار را و 41 درصد افزایش قیمت خدمات، به عنوان مثال برای صنعتگران را به عنوان یک بار خاص برای خانواده خود می‌دانند.

آلمان صادرات گاز به فرانسه را متوقف می‌کند

روزنامه فایننشال تایمز نیز خبر داده که آلمان ممکن است برای جلوگیری از کمبود برق در فصل زمستان صادرات برق به فرانسه و دیگر کشورها را کاهش داده و یا حتی متوقف کند. به گزارش ایرنا، این روزنامه به نقل از «هنریک نیومن»، مدیر فنی یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای برق آلمان نوشته که شاید برلین وادار شود تا به عنوان آخرین راهکار برای جلوگیری از کمبود برق دست به توقف صادرات آن بزند.

شرق آلمان به هم ریخت

همزمان با بحران انرژی شهروندان بسیاری از ایالات شرقی آلمان در سالروز «وحدت آلمان» به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌های دولت فدرال، تورم و تحریم‌ها علیه روسیه اعتراض کردند. به گزارش تسنیم به نقل از نشریه «دی سایت» آلمان، در روز وحدت، اعتراض‌ها در بسیاری از شهرها برگزار شد که از جمله، تظاهرات علیه سیاست انرژی و تحریم‌ها علیه روسیه بود. بر اساس گزارش‌های اولیه پلیس، حدود 10 هزار نفر در «گرای تورینگن» به خیابان‌ها آمده‌اند. در «زاکسن» نیز آلمانی‌ها در بسیاری از نقاط تظاهرات کردند. در مرکز لایپزیگ، از جمله، تظاهراتی با شعار «برای صلح، آزادی و خودمختاری» با تعداد شرکت کنندگان حدودا چهار رقمی همان‌طور که پلیس اعلام کرد، برگزار شد.

هلندی‌ها خواستار سقوط نظام شدند

در هلند نیز معترضان به عملکرد دولت این کشور در رابطه با کنترل افزایش شدید قیمت انرژی و تداوم رکود اقتصادی، به سمت عکس «مارک روته» نخست‌وزیر این کشور تخم مرغ پرتاب کردند. به گزارش شبکه راشا تودی، صدها معترض هلندی در شهر «لاهه» و در تظاهرات ضد‌دولتی شرکت کردند تا اعتراض خود را به افزایش شدید بهای قبوض انرژی و ناتاوانی دولت در کنترل این موضوع و همچنین مقابله با رکود نشان دهند. معترضان پرچم‌ها و دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود خواستار تغییر نظام و سیستم حکومتی در هلند هستند. به گزارش فارس تظاهرات در هلند در شرایطی انجام شده که «مارک روته» نخست‌وزیر این کشور یکی از حامیان سرسخت تشدید تحریم‌ها علیه روسیه در ارتباط با بحران اوکراین است؛ تحریم‌هایی که مقام‌های مسکو ضمن محکوم کردن آن گفته‌اند، تاثیر آنها به خود کشورهای اروپایی برگشته است.

اعتصاب توتال 10روزه شد

در فرانسه هم پس از گذشت 10 روز از اعتصاب کارکنان شرکت «توتال انرژی» و جلوگیری از خروج سوخت از پالایشگاه‌ها، نیمی از جایگاه‌های سوخت این شرکت در پاریس خالی شده است. ایرنا دیروز در این رابطه به نقل از رویترز نوشت، «تیری دفرن» سخنگوی کنفدراسیون عمومی کار فرانسه در این زمینه گفته اعتصاب‌ کارکنان شرکت توتال، پالایش و تحویل محصولات نفتی را برای نهمین روز مختل کرده است و این رویه همانند روزهای گذشته ادامه خواهد داشت. همچنین تارنمای نشریه الکترونیکی اروپایی «لوکال»  فرانسه نیز در این باره نوشته: «بسیاری از جایگاه‌های سوخت «شرکت توتال انرژی» در سراسر فرانسه از کمبود بنزین و گازوئیل در پی اعتصاب کارگران این شرکت خبر می‌دهند… کارکنان توتال انرژی در یک مناقشه مداوم بر سر پرداخت دستمزد، پالایشگاه‌ها را به منظور جلوگیری از خروج سوخت محاصره کرده‌اند. به گزارش شبکه رادیویی «فرانس‌ بلو»‌، سوخت حدود نیمی از جایگاه‌های سوخت شرکت توتال انرژی در منطقه پاریس روز گذشته به اتمام رسید. خبرگزاری فرانسه سه شنبه هفته گذشته از اعتصاب سه روزه بیش از 70 درصد از کارکنان شرکت توتال‌ انرژی این کشور بر سر افزایش دستمزد خبر داده بود. در این میان شرکت توتال انرژی مشارکت

۷۰ درصدی کارکنان در اعتصاب را تایید نکرده‌اما مدعی شده بود که از پیش اقدامات پشتیبانی لازم را پیش‌بینی کرده است تا بتواند شبکه ایستگاه‌های خدمات و مشتریان خود را به طور عادی تامین کند.

بحران مسکن در انگلیس

در انگلیس هم جهش نرخ‌ بهره‌بین بانکی که ارتباط مستقیمی بااقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار در این کشور دارد، این کشور را با بحران مسکن و تشدید معضل بی‌خانمانی رو‌به‌رو کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده نرخ وام‌های مسکن در انگلیس به سرعت در حال افزایش است و آخرین آمارها نیز نشان می‌دهد نرخ پیشنهادی قراردادهای متعارف برای وام‌های دو ساله نزدیک به ۶ درصد رسیده که حدود ۶ برابر از میانگین سال گذشته بیشتر است. این افزایش بدین معناست که به طور مثال اقساط ماهانه یک واحد مسکونی ۲۰۰ هزار پوندی از ۸۰۰ پوند به ۱۳۰۰ پوند در ماه افزایش می‌یابد.

۴.۸ میلیون خانوار انگلیسی در مساکن اجاره‌ای زندگی می‌کنند که بیشتر صاحبان ملک دارای وام مسکن هستند. این درحالی است که شاخص بی‌خانمانی در انگلیس طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و گفته می‌شود فقط در عرض سه ماه گذشته ۱۱ درصد بالا رفته است.. از سوی دیگر در بحبوحه آشفتگی‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس، هزاران کارگر راه‌آهن در این کشور دست به اعتصاب زده‌اند. بر اساس گزارش آناتولی پس از آنکه گفت‌وگوها با دولت و شرکت‌های راه‌آهن متوقف شد، این اتحادیه‌ها خواستار اعتصاب شدند و هزاران کارگر راه‌آهن در انگلیس دست به اعتصاب زدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تظاهرات ضدصهیونیستی و نژاد پرستی در پاریس

فرانسویان آزادیخواه و مسلمانان مقیم فرانسه علیه جنایات رژیم صهیونیستی شعار سردادند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.