سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کاوشگر زیرمداری «سامان» با مأموریت جابه‌جایی ماهواره‌ها به فضا پرتاب شد

کاوشگر زیرمداری «سامان» با مأموریت جابه‌جایی ماهواره‌ها به فضا پرتاب شد

نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابه‌جایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده می‌شود و فناوری آن تنها در اختیار چند کشور است با کاوشگر زیرمداری سامان با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت.

با تلاش متخصصین سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع  و همکاری پژوهشگاه فضایی ایران‌، نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابه‌جایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده می‌شود، با کاوشگر زیرمداری سامان با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت. براساس این گزارش، عملکرد زیرسیستم‌های نمونه مهندسی بلوک انتقال‌ مداری «سامان» در شرایط نزدیک به شرایط فضایی آزمایش شد و داده‌برداری کامل از عملکرد بلوک مذکور انجام و عملکرد آن در شرایط عملیاتی در ارتفاع بالا به اثبات رسید.

برابر این بیانیه، به همت متخصصین علوم فضایی کشور، در طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری سامان که برای افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از فناوری‌های پیشرفته‌ای استفاده شده است که تنها در انحصار تعداد معدودی از کشورها است و با این پرتاب یک مرحله مهم از توسعه بلوک مذکور تکمیل شد تا در آینده شاهد بهره‌گیری عملیاتی از این فناوری پیشرفته در پرتاب‌های فضایی کشور باشیم.

کار کاوشگر سامان چیست؟

با تلاش متخصصین سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع و همکاری پژوهشگاه فضایی ایران، نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابه‌جایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده می‌شود، با کاوشگر زیرمداری سامان با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت.

سیداحمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع در این‌باره گفت: یکی از فعالیت‌های تحقیقاتی معمول در حوزه فضایی انجام پرتاب‌های کاوشی و زیرمداری با هدف تست زیرسیستم‌های فضایی در شرایط خلأ و فضا است.

وی افزود: در این پرتاب زیرسیستم‌های بلوک انتقال مداری سامان را به ارتفاع بالای 100 کیلومتر رسانده و عملکرد زیرسیستم‌های بلوک انتقال مداری سامان را در شرایط خلأ تست شده و با تله‌متری داده‌های آن بررسی و به ایستگاه‌های زمینی مخابره می‌شود.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع بیان داشت: بلوک انتقال مداری سامان، بلوکی است که ان‌شاءالله در آینده در پرتاب‌های فضایی و تزریق ماهواره با هدف ارتقای ارتفاع مداری ماهواره‌هایی که در مدار قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. یعنی ماهواره‌ها به‌وسیله ماهواره‌بر و بلوک انتقال مداری در مدار تزریق شده و پس از تثبیت، بلوک انتقال مداری قرار است ارتفاع مداری ماهواره را ارتقاء بدهد.

وی ادامه داد: قبل از پرتاب اصلی و نهایی ماهواره‌های گران قیمت، یکی از مراحل تکاملش این است که عملکرد آن در یک فرآیند زیرمداری تست شده تا دانشمندان فعال در این حوزه نسبت به صحت عملکرد بلوک مطمئن شوند.

حسینی در پایان تصریح کرد: در این پرتاب به‌دنبال این هستیم تا عملکرد زیرسیستم‌های بلوک را در شرایط خلأ داشته باشیم.

همچنین حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی کشور در این باره گفت: این بلوک یک گام بسیار مهم برای رسیدن به مدارهای بالا و انتقال ماهواره‌ها و کنترل مداری ماهواره‌ها محسوب می‌شود.

طبق گفته کارشناسان انحصار این فناوری تنها در اختیار چند کشور معدود قرار دارد که با این آزمایش موفقیت‌آمیز کشورمان یک گام مهم دیگر را به لطف خداوند به سمت تکمیل بلوک مربوطه به‌صورت کاربردی و عملیاتی برداشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رکورد تازه در صنعت فضایی ایران؛ ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانوماهواره به فضا پرتاب شد

ماهواره «مهدا» به‌همراه دو نانو ماهواره به مدار 450 درجه پرتاب، متخصصان فضایی با ماهواره‌بر بومی سه ماهواره داخلی

طی دوسال و نیم گذشته معادل ده سال قبل پرتاب فضایی رقم خورده است

دهمین پرتاب فضایی موفق در دولت سیزدهم رقم خورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.