سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / عالمی که بیشتر از هر کس دیگری شیفته امام زمان(عج) بود

عالمی که بیشتر از هر کس دیگری شیفته امام زمان(عج) بود

آیت‌الله محمدعلی ناصری، مدتی در بستر بیماری بود. وی در سن ۹۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفته و به ملکوت اعلی پیوست. مردم اصفهان که در این مدت همواره جویای حال این استاد اخلاق بودند، با انتشار خبر ارتحال ایشان لباس غم بر تن کردند.

: روز جمعه دفتر آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری خبر از درگذشت این عالم برجسته اخلاق و استاد حوزه علمیه اصفهان داد

  آیت‌الله محمدعلی ناصری، مدتی قبل در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده و در روز جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ دعوت حق را لبیک گفت.

شیخ محمدعلی ناصری از علمای وارسته استان اصفهان بوده که محبوبیت و مقبولیت خاصی میان مردم دارد. این استاد برجسته در طول عمر خود، در شهرهای اصفهان و دولت‌آباد به تربیت شاگردان و پاسخ‌گویی به نیازهای مردم در زمینه‌های مختلف پرداخته است.

آیت‌الله محمدعلی ناصری، زمان زیادی را برای خدمت به مردم می‌گذاشت؛ به‌طوریکه درب منزل ایشان همیشه به روی مردم باز بود. این استاد عالی‌رتبه در مسجد کمرزرین اصفهان به اقامه نماز می‌پرداخت و در ماه‌ رمضان دروس اخلاق ارائه می‌داد.

کلام آیت‌الله ناصری گیرایی خاصی داشت؛ به‌طوریکه صمیمیت کلام این استاد اخلاق، عمق جان را تسخیر می‌کرد. نمازهای این عارف عالی‌رتبه شهره و سراسر خلوص بوده و رفتار بی‌ریای ایشان الگویی برای تمامی ملت ایران و جامعه‌ی اسلامی است.

زندگی‌نامه شیخ محمدعلی ناصری

آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی ناصری دولت‌آبادی در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهر دولت‌آباد واقع در ۱۰ کیلومتری استان اصفهان در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

پدر این عالم برجسته، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج شیخ محمدباقر ناصری نام داشت که از عالمان برجسته آن دوران بود. حاج شیخ محمدباقر در محضر بزرگانی همچون علامه آخوند کاشی و جهانگیرخان قشقایی کسب علم نموده و مورد عنایت خاص فرهیختگانی همچون علامه مرحوم حاج آقا رحیم ارباب قرار داشت.

آیت‌الله محمدباقر ناصری پس از به‌دنیا آمدن فرزند خود، نام او را محمدعلی گذاشت و بعدها به نام محمد شهره شد.

محمدباقر ناصری به‌اشاره مرحوم علامه ارباب به نجف رفت تا از محضر فقهای بزرگ نجف همچون آیت‌الله آقا میرزا عبدالهادی شیرازی، آیت‌الله سید محمود شاهرودی و آیت‌الله آقا سید جمال‌الدین گلپایگانی کسب علم کند.

آیت‌الله محمدعلی ناصری تحصیل خود را از مکتب‌خانه‌ای در دولت‌آباد آغاز کرد. محمد بعد از گذشت یکی دو سال به حوزه علمیه‌ی اصفهان رفته و تحصیلات علوم ادبی رایج در آن حوزه را آموخت. وی در همین دوران نوجوانی به همراه پدر و خانواده به نجف اشرف کوچ کرد و تحصیل خود را در آن‌جا ادامه داد. 

وضعیت زندگی خانواده ناصری در نجف اشرف، چندان مساعد نبود؛ اما خاطرات مرحوم محمد ناصری از آن دوران، طعم تلخ فقر و نبود امکانات را به شیرینی تبدیل کرده و موجب تقویت روحیه‌ی علمی و معرفت‌جوی وی در همان دوران شده بود.

دو سال پس از حجرت خانواده آیت‌الله ناصری به نجف، مادر ایشان دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی ‌شتافت. پس از گذشت یک سال از این اتفاق، خانواده این عالم وارسته بدون شیخ محمدعلی به ایران بازمی‌گردند. آیت‌الله محمدباقر ناصری، پسر خود را به حسن دهاقانی که از بزرگان نجف بود، می‌سپارد.

شیخ محمد ناصری، در ۱۷ سالگی زندگی بدون خانواده را تجربه کرده و در نجف به دنبال کسب علم می‌رود. این دوران با رفتن وی به مدرسه صدر نجف آغاز می‌شود که سرآغاز فصل جدیدی از زندگی این عالم فرهیخته است. شیخ ناصری در این دوران علاوه بر شرکت در دروس علمی، با شماری از اهالی معانی این شهر مقدس همچون مرحوم حضرت حاج شیخ محمد کوفی نیز اشنا شد.

آیت‌الله محمدعلی ناصری بخشی از علوم ادبی، الحاشیه علی تهذیب المنطق للتفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت‌الله مدرس افغانی آموخت.

وی ادامه شرح لمعه را در محضر آیت‌الله شیخ مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی، کفایه را در محضر آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین دهاقانی فراگرفت.

شیخ محمد ناصری همچنین، خارج مکاسب را در محضر آیت‌الله شیخ صدرا بادکوبه‌ای، آیات صلاة را در محضر آیت‌الله سید عبدالهادی شیرازی، خارج بیع و خیارات را در محضر امام خمینی(ره) آموخت. گذشته از این دروس، در جلساتی همچون بحث خارج کتاب‌الحج آیت‌الله سید محمود شاهرودی شرکت کرده و یک دوره کامل اصول‌الفقه را در محضر آیت‌الله‌العظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی فراگرفت.

وی علاوه بر استفاده از تعالیم مرحوم حضرت آقا سید هاشم حداد، به واسطه‌ی جلسات درس، با تعدادی از یاران وی همچون مرحوم علامه طباطبایی و حاج عبدالزهرا گرعاوی آشنا شد.

آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری گاهی به اصفهان می‌آمدند. وی در اصفهان دوستان و یاران زیادی داشت. آیت‌الله شیخ حسن صافی اصفهانی و عارف گمنام مولوی قندهاری از جمله یاران وی به حساب می‌آیند. دوستی میان شیخ حسن صافی اصفهانی و آیت‌الله ناصری از دوران اقامت در نجف اشرف شکل گرفته بود.

شیخ محمدعلی ناصری پس از فراگیری علوم دینی در نجف اشرف، به‌امر استادشان مرحوم آیت‌الله کشمیری به اصفهان بازگشت. وی در این شهر سکنی گزید و مجالس تدریس فقه، اصول و تفسیر برگزار کرد. این استاد برجسته مجالس درس خود را در حوزه علمیه ارائه داده و به تربیت نفوس مستعد و طالب معارف الهی پرداخت.

اقدامات عام‌المنفعه آیت‌الله ناصری

آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی، به هدایت و راهنمایی مردم نیز پرداخته است. وی همچنین در کارهای خیر نیز مشارکت جدی داشته و اقدامات بسیاری در این زمینه کرده است. از جمله اقدامات وی تلاش برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی بود.

ساخت مرکز درمانی حضرت ولی‌عصر(عج) و بخش دیالیز ۲۰ تختخوابی آن با اهدای شش هزار متر مربع زمین و دو هزار متر مربع ساختمان از اقدامات آیت‌الله ناصری به حساب می‌آید. احداث این مرکز درمانی در سال ۸۷ توسط این عالم فرهیخته آغاز شد و در سال ۹۱ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر یکی دیگر از اقدامات عام‌المنفعه آیت‌الله ناصری به‌شمار می‌رود. بخش دیالیز این بیمارستان با ۱۴ تخت در سال ۸۴ توسط این استاد برجسته کلنگ‌زنی شد و با کمک خیرین احداث و تجهیز گشت.

آیت‌الله ناصری در بخش اورژانس بیمارستان محمد رسول‌الله(ص) نیز نقش دارد. تأمین زمین و احداث اورژانس شبانه‌روزی دولت‌آباد توسط شیخ محمد ناصری صورت گرفته است و هم‌اکنون به مردم این شهرستان ارائه خدمت می‌کند.

اقدامات علمی آیت‌الله ناصری در اعتلای به دین

آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری در راه اعتلای به دین، اقدامات به‌سزایی کرده‌اند. حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج)، حوزه علمیه صاحب‌الزمان(عج)، حوزه علمیه نرجس خاتون(ع)، مرکز دیجیتال حضرت ولی‌عصر(عج) در دولت‌آباد، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی، موسسه دارالهدیقم و بنیاد علمی، فرهنگی هاد از مجموعه‌های علمی تحت اشراف این عالم ربانی بوده است.

آثار آیت‌الله ناصری در یک نگاه

از آثار آیت‌الله ناصری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کتاب «آب حیات» که شامل مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله ناصری درباره حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه است. این کتاب از ۸ گفتار تشکیل شده که عناوین آن عبارت است از: «نگاهی به سیمای حضرت ولی‌عصر(عج)»، «درباره غیبت»، «خصوصیات و مراتب حضرت حجت(ع)»، «حضرت ولی‌عصر در آئینه وحی»، «انتظار»، «شبهاتی پیرامون حضرت حجت(ع)»، «ظهور» و «تشرف».

۲-کتاب «امتداد نور» که شامل مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله ناصری درباره آیات تاویل شده به حضرت ولی‌عصر(عج) و آخرالزمان است. در این کتاب ۲۳ آیه از آیات قرآن به همراه شرح و شأن نزول آن‌ها ذیل عناوینی که گویای مفهوم این آیات باشد، بیان شده و در هر بخش کتاب، یکی از سخنرانی‌های این استاد وارسته تنظیم شده است.

۳- کتاب «رسم بندگی» یکی دیگر از کتاب‌های این استاد اخلاق است. این کتاب شرح فرازهایی از خطبه بلند حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در مورد حالات و خصوصیات اخلاقی متقین است.

۴- کتاب «سخن دوست» نیز یکی دیگر از آثار آیت‌الله ناصری بوده که شامل گزیده‌ای از سخنرانی‌های وی درباره قطب عالم امکان حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه است.

سفارشات آیت‌الله محمدعلی ناصری خطاب به مردم

آیت‌الله محمد ناصری، عالم جلیل‌القدر و چهره‌ی برجسته روحانیت، از ارادتمندان به آستان اهل‌البیت(ع) و از عاشقان امام زمان(عج) بوده که در سخنرانی‌های خود سفارشات بسیاری را به مردم کرده است.

شیخ محمدعلی ناصری در یکی از سخنرانی‌های خود به جدا نشدن مردم از مقام معظم رهبری تاکید داشت. وی درباره این موضوع گفته است: «خدا می‌داند بنده بین خود و خدای خودم این را احساس کردم که بگویم از مقام معظم رهبری جدا نشوید. اگر حرفی شنیدید، اعتنا نکنید، من این را از بعضی از بزرگان هم شنیدم و به شما هم نقل می‌کنم».

آیت‌الله ناصری در مراسم رونمایی از کتاب ادبستان کساء که شامل هفتاد نکته تربیتی از حدیث شریف کساء با محوریت خانواده است، ضمن تجلیل از نویسنده این کتاب گفت: «حدیث کساء روایتی بسیار معتبر و موثر محسوب می‌شود که برای برآورده شدن حوائج و رفع مشکلات، مداومت بر خواندن آن نافع است. ضمن اینکه ترویج نام و یاد حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) عملی ارزشمند به حساب می‌آید».

وی همچنین بیان کرد: «وظیفه‌ی اهل علم این است که تلاش کنند از طریق ارتباط با ولایت، مراتب توحید را طی کنند. برای این کار، به انقلاب درونی نیاز است؛ یعنی توبه از اعمال گذشته، انجام واجبات، ترک محرمات، خلوص در عمل و استغاثه به امام زمان(عج) در جمیع مشکلات».

این استاد اخلاق فرهیخته، در دیداری با حاج منصور ارضی، مردم را به توجه قلبی و روحی به محضر امام زمان(عج)  سفارش کرد و گفت: «امام زمان نماینده خداست در عالم وجود؛ عالمی که در آن هستیم یک ماه و یک خورشید دارد اما برخی از عوالم هستند که چهل ماه و چهل خورشید دارند، یک مملکت است اما چهل ماه و چهل خورشید دارد که آن‌ها هم زیر نظر امام زمان،(ع) هستند».

 

آیت‌الله ناصری در یکی از سخنرانی‌های خود به دیدارشان با آیت‌الله بهجت اشاره کرده و درباره ظهور امام زمان(عج) گفت: «آیت‌الله بهجت گفتند که دوستی دارم که ایشان تشرف داشته خدمت امام زمان و از حضرت در مورد ظهور ایشان پرسیده بود که ظهور شما برای عامه مسلمان‌ها چه وقت است؟ حضرت فرموده بودند نزدیک است، این دوست ما پرسیده بود که آقا جان من هم درک می‌کنم زمان ظهور شما را؟‍ حضرت فرمودند پیرمردتر از شما هم درک می‌کنند»‍!

آیت‌الله ناصری در سخنرانی دیگری خطاب به مرد سفارش کرد: «برای داشتن خلوص در عمل باید فکر کنیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا خلوص وارد قلب‌مان شود. انجام واجبات و ترک محرمات سهل است، این خلوص است که اهمیت زیادی دارد و با توسل به امام زمان(عج) می‌توان به آن دست یافت».

مراسم تشیع پیکر این عالم فرهیخته روز یکشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ برگزار شده و پیکر وی در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وقتی کلام امام را شنید دنیایش تغییر کرد

بسيجي عاشق كربلاست

سید حسن خمینی و مخالفت با نظرات امام ره

سیدحسن خمینی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.