سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / آژیر حمله هوایی در مرز صربستان و کوزوو به صدا درآمد

آژیر حمله هوایی در مرز صربستان و کوزوو به صدا درآمد

در حالی که جنگ اوکراین در شرق اروپا همچنان ادامه دارد رسانه‌ها از شنیده شدن صدای آژیر حمله هوایی در مرز صربستان و کوزوو در جنوب اروپا خبر می‌دهند مسئله‌ای که واکنش و هشدار تند متقابل روسیه و ناتو را به دنبال داشته است.
159 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد این جنگ جدای از این که تاثیرات بسیار شدید اقتصادی و سیاسی در جهان به دنبال داشته به تشدید تنش‌ها و درگیری بین دو بلوک شرق و غرب نیز منجر شده است خبرها و گزارش‌های جدید نیز حاکی است جبهه جدیدی بین روسیه و غرب این بار در جنوب اروپا در حال شکل گیری است. در همین راستا برخی منابع خبری شبانگاه یکشنبه مدعی به صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی در مرز صربستان و کوزوو شدند.منابع خبری همچنین مدعی شدند که صدای تیراندازی در منطقه مرزی شنیده می‌شود. این منابع اعلام کردند که کوزوو به یک گروه مورد حمایت صرب‌ها در شمال کوزوو اعلان جنگ داده است. اعضای این گروه ظاهراً توسط رئیس‌جمهور صربستان حمایت می‌شوند.  روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز نوشت، آژیرهای حمله هوایی بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی  در «میتروویکا» در شمال کوزوو شنیده شد رسانه‌های محلی و اجتماعی نیز گزارش داده‌اند که آژیرهای حمله هوایی در مناطق شمالی و صرب‌نشین کوزوو به صدا درآمده است و مردم سنگر می‌بندند و صدای تیراندازی پراکنده در نزدیکی مرز با صربستان شنیده می‌شود.عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، سنگرهای موقتی را نشان می‌دهد که در جاده‌ها با استفاده از کامیون‌ها و وسایل نقلیه دیگر ایجاد شده‌اند. همچنین در شهر لپوساویچ، زنگ‌های کلیسا بدون وقفه به صدا درآمدند.«آلکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان روز یکشنبه گفت که صربستان هیچ وقت در وضعیت پیچیده و دشوارتر از امروز در رابطه با کوزوو قرار نگرفته است. رئیس‌جمهور صربستان همچنین گفته است که ارتش کوزوو می‌خواهد به شمال صربستان حمله کند. وزارت دفاع صربستان گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر اعزام نیروهای بلگراد به منطقه جدا شده را رد کرده و از ساکنان این کشور خواست که درباره درگیری‌های ادعایی بین نیروهای صرب و پلیس کوزوو اخبار دروغ منتشر نکنند.
بروز درگیری بین صربستان و کوزوو از آن جهت اهمیت دارد که صربستان‌،کوزوو را استان خودمختار خود می‌داند و روسیه، هند، چین و اکثر کشورهای جدا شده از شوروی از آن حمایت می‌کنند.در مقابل اروپا، آمریکا و ناتو از کوزوو حمایت می‌کنند. ادامه درگیری‌ها بین دو طرف ممکن است به بازشدن جبهه جنگ جدیدی در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان منجر شود.چندی قبل صربستان در نمایش قدرت انواع موشک‌های زمین به هوای جدید ساخت چین و سایر سخت‌افزارهای نظامی خود را که از روسیه و غرب خریداری کرده بود، به نمایش گذاشت.پیشتر نیز بین این دو کشور همسایه تنش رخ داده بود آخرین موج تنش‌ها از روز جمعه آغاز شد، زمانی که مقامات کوزوو اعلام کردند که از اول اوت(دوشنبه) اسناد صادر شده توسط صربستان نامعتبر خواهد بود و صاحبان آنها هنگام ورود به کوزوو گواهینامه‌های موقت دریافت خواهند کرد. در همان زمان، کوزوو قرار بود ثبت‌نام مجدد اجباری وسایل نقلیه با پلاک صربستان را آغاز کند که بر صرب‌ها در بخش شمالی کوزوو و چندین شهر دیگر تأثیر می‌گذارد.به دنبال این مسئله، صدها صرب تبار تظاهرات را آغاز و تردد در گذرگاه‌های مرزی را مسدود کردند.  ۱۴ سال پس از اعلام استقلال منطقه مسلمان نشین کوزوو از صربستان، اکنون حدود ۵۰ هزار صرب در شمال این کشور زندگی کرده و پلاک خودرو و اسناد صادره از جانب صربستان را استفاده کرده و نهادهای زیر نظر دولت کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند.
هشدار متقابل روسیه و ناتو
به دنبال وقوع تنش در بخش صرب نشین کوزوو و شنیده شدن صدای تیراندازی و آژیر هوایی، وزارت خارجه روسیه به آن واکنش نشان داد.براساس گزارش خبرگزاری تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کوزوو آمریکا و اتحادیه اروپا خواست از اقدامات تحریک‌آمیز علیه صرب‌ها خودداری کنند و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند. وی ضمن هشدار به کوزوو گفت: ما از کوزوو و حامیان غربی آن می‌خواهیم که رفتارهای تحریک‌آمیز را متوقف کنند و به حقوق صربها احترام بگذارند.  ائتلاف نظامی ناتو نیز متقابلاً در بیانیه‌ای اعلام کرد، اگر ثبات در منطقه بالکان به خطر بیفتد، نیروهای تحت رهبری ناتو آماده‌اند تا در شمال کوزوو مداخله کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، ناتو در بیانیه خود اعلام کرد: تنش‌ در شهرهای‌های شمالی کوزوو بالا گرفته و نیروی بین‌المللی حافظ صلح تحت رهبری ناتو در کوزوو موسوم به «نیروی کوزوو» با دقت اوضاع و شرایط را تحت کنترل دارند.  نیروی کوزوو موسوم به «کی‌فور» در سال ۱۹۹۹ میلادی براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل و در واکنش به بحران شبه جزیره بالکان تشکیل شد. در بیانیه ناتو تاکید شد: نیروی کوزوو با دقت اوضاع را تحت نظر دارد و در صورتی که ثبات در این منطقه به خطر بیفتد آماده است تا در کوزوو وارد عمل شود. نیروی کوزوو در وضعیت آماده‌باش قرار دارد و فرمانده این نیرو با تمامی طرفین اصلی خود از جمله نمایندگان سازمان‌های امنیتی کوزوو و وزارت دفاع صربستان در تماس است.   در ادامه این بیانیه آمده است: اقدامات تجاوزکارانه متعددی در ظهر و عصر یکشنبه انجام شد که توسط بلگراد تحریک و تدارک دیده شده است.
عقب‌نشینی غرب در مقابل روسیه
خبر دیگر درباره تبعات جنگ اوکراین این که روزنامه فایننشال تایمز نوشت: تلاش‌ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه از سوی غرب با افزایش تورم و تهدیدهای ناشی از کمبود منابع انرژی کاهش پیدا کرده است؛ تصمیمی که به نظر می‌رسد از عقب‌نشینی غرب در سختگیری بر روسیه در شرایط فشارهای ناشی از بحران انرژی حکایت دارد.
به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از تاخیر در اجرای طرح اروپا برای محروم کردن مسکو از بازار بیمه دریایی خبر داد و نوشت: دولت‌های اروپایی تلاش‌ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه را با به تاخیر‌انداختن طرحی که مسکو را از بازار مهم بیمه دریایی «لویدز» لندن محروم می‌کند، کاهش داده‌اند.
براساس این گزارش، دولت‌های اروپایی همزمان با نگرانی‌ها از افزایش بهای نفت خام و کمبودها در عرضه انرژی در جهان، مجوز انتقال برخی محموله‌های بین‌المللی را صادر کرده‌اند.اتحادیه اروپا دو ماه پیش ممنوعیت جهانی ارائه بیمه دریایی برای کشتی‌های حامل نفت روسیه را اعلام کرد و انتظار داشت دولت انگلیس نیز در اقدامی هماهنگ به آن کمک کند.با این حال، انگلیس هنوز محدودیت‌های مشابهی را اعمال نکرده است. مشارکت انگلیس برای اثربخشی چنین ممنوعیتی بسیار مهم است زیرا لندن در مرکز صنعت بیمه دریایی قرار دارد. سخنگوی کمیسیون اروپا نیز به فایننشال تایمز گفت: شرکت‌های اروپایی دیگر برای خرید یا حمل‌ونقل نفت خام یا فرآورده‌های نفتی به کشورهای ثالث، «اگر این معاملات به شدت ضروری باشد»، از پرداخت پول به شرکت‌هایی مانند روس نفت منع نخواهند شد.اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات برای «جلوگیری از هرگونه پیامد منفی بالقوه برای امنیت غذایی و انرژی در سراسر جهان» اتخاذ شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کودتای نافرجام رنگی در صربستان

صرب ها

تمرینات تیم ملی کشتی آزاد با نوای یا حیدر

تصاویری از تمرینات اعضای تیم ملی کشتی آزاد کشورمان پیش از آغاز مسابقات جهانی در صربستان را مشاهده می‌کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.