سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / به مناسبت عیدغدیر _ تمسک به ولایت امیر المؤمنین . بخش اول

به مناسبت عیدغدیر _ تمسک به ولایت امیر المؤمنین . بخش اول

بیانات به مناسبت  عید غدیر ؛
صحیفه امام خمینی ره؛ جلد ۱۸ صفحه ۱۵۳

« ..ما در این روز، این روز مبارک که از اعیاد بزرگ اسلام است و به حسب نفوس ما بالاترین عید است و نکته ‏اش هم این است که این ادامه نبوت است، ادامه آن معنویت رسول اللَّه است، ادامه آن حکومت الهی است، از این جهت از همه اعیاد بالاتر است.

و ما در این روز سعید یکی از چیزهایی که وارد شده است، این است که بگوییم، بخوانیم:
‏الْحَمْدُ للَّه الّذی‏ جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوَلایَة امیر الْمُؤمِنینَ وَ اهْلِ بَیْتِهِ. تمسک به ولایت امیرالمؤمنین ع چی هست؟

یعنی ما همین این را بخوانیم و رد بشویم؟

آن هم تمسک به ولایت امیر المؤمنین در روزی که ولایت به همان معنای واقعی خودش بوده است، نه تمسک به محبت امیرالمؤمنین، تمسک به محبت اصلًا معنا هم ندارد ، تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینکه گرچه ما و بشر نمی‏ تواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، نمی‏ توانیم ماها و هیچ کس، قدرت نداریم که پیاده کنیم، لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم. تمسک به مقام ولایت معنایش این است که،- یکی از معانی‏ اش این است که- ما ظِلّ آن مقام ولایت باشیم. مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیر المؤمنین و این است که آن عدالتی که امیر المؤمنین اجرا می‏ کرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند. به مجرد اینکه ما بگوییم ما متمسک هستیم به امیر المؤمنین، این کافی_نیست، این تمسک نیست اصلش. وقتی که حکومت الگو قرار داد امیر المؤمنین سلام اللَّه علیه  را در اجراء حکومتش، در اجراء چیزهایی که باید اجرا بکند، اگر او را الگو قرار داد، این تمسک کرده است به ولایت امیر المؤمنین. چنانچه او الگو نباشد، یا اینکه تخلفات حاصل بشود از آن الگوی بزرگ، هزار مرتبه هم روزی بگوید «خدا ما را از متمسکین قرار داده است»، جز یک کذبی چیزی نیست…»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جواب مردم به معمایی سبز

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

روایت فضائلی از ویژگی‌های صیاد دل ها

صیاد دل ها امیر سپهبد شهیدعلی صیاد شیرازی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.