سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / وقوع جنگ داخلی به دلیل افزایش خشونت‌های مسلحانه نگرانی این روزهای نیمی از جمعیت آمریکا

وقوع جنگ داخلی به دلیل افزایش خشونت‌های مسلحانه نگرانی این روزهای نیمی از جمعیت آمریکا

نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد نیمی از شهروندان این کشور انتظار دارند با افزایش خشونت مسلحانه، کشورشان وارد یک جنگ داخلی شود آن هم به زودی!

در آمریکا به گفته «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور این کشور تعداد اسلحه از تعداد شهروندان پیشی گرفته است. برآوردها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند. مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان آن را کشوری کاملاً استثنایی نشان می‌دهد. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگری در دنیا با فاصله زیاد بالاتر است؛ با آنکه آمریکا حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند را در خود جای داده است.

با توجه آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا، روزانه خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در سراسر این کشور رخ می‌دهد و تعدادی نیز در این حوادث کشته می‌شوند اما لابی سلاح به قدری در این کشور قدرتمند است که کنگره تاکنون اقدام ملموسی را برای محدود کردن حمل سلاح در آمریکا انجام نداده است. بر اساس اعلام آرشیو خشونت مسلحانه، در یک سال گذشته، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا بیش از ۱۹ هزار کشته و بیش از ۳۷ هزار مجروح به جای گذاشته است.  همچنین در ۵ سال گذشته بیش از ۹۵ هزار نفر در آمریکا جان خود را در تیراندازی‌ها از دست داده و ۱۸۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

جنگ داخلی

افزایش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا زنگ خطر بروز جنگ داخلی در این کشور را نیز به صدا درآورده است. به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی «ساینس» با اشاره به این وضعیت نوشته است: اکنون تحقیقات جدید تایید می‌کنند که از هر ۵ آمریکایی یک نفر بر این باور است که خشونتی که به دلایل سیاسی بروز می‌کند دست‌کم در برخی اوقات قابل توجیه است. بر اساس این گزارش نیمی از آمریکایی‌ها انتظار دارند کشورشان وارد جنگ داخلی شود و بسیاری از آنها می‌گویند حاضر هستند دموکراسی را با یک رهبر قدرتمند مبادله کنند.«راشل کلاینفلد»، کارشناس مقابله با خشونت سیاسی در بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی گفته است: «هدف از این تحقیق ایجاد شوک نبود. اما باید شوکه‌کننده باشد.«گارن وینتموت»، محقق قدیمی خشونت اسلحه در دانشگاه دیویس کالیفرنیا، این رویدادها را نشانه‌ای برای بروز ناآرامی مدنی در آمریکا دانسته و از بروز نوک کوه یخی که حکایت از بروز مشکلات بزرگ‌تری دارد سخن گفته است.او و همکارانش در نظرسنجی که در آن ۸ هزار و ۶۰۰ نفر از افراد بزرگسال مقیم درانگلیس و اسپانیا شرکت کردند نظرات آنها را درباره وضعیت دموکراسی در آمریکا، دیدگاه‌های نژادپرستان در این کشور، جامعه و گرایش‌های آنها به سمت خشونت سیاسی پرسیده است.نیمی از آنها انتظار دارند در چند سال آینده آمریکا وارد جنگ داخلی شود (البته زمان دقیق آن مشخص نشده است.وینتموت گفت این حقیقت که نیمی از کشور انتظار دارد جنگ داخلی رخ دهد، ترسناک است. انتظار می‌رود بسیاری در این جنگ احتمالی شرکت کنند.

ظهور فاشیسم

پایگاه آمریکایی «تروث‌آوت» نیز در مقاله‌ای به قلم «هنری جیروکس» نویسنده و استاد دانشگاه آمریکایی نوشته است: «شبحی که ایالات متحده را در بر گرفته نه تنها از وقوع فاشیسم قریب‌الوقوع،  بلکه از اضمحلال وجدان، اخلاق و عدالت حکایت دارند. آمریکا به طرز فزاینده‌ای به سمت لغزیدن به ورطه یک سیاست جدید فاشیستی منحرف شده است.»

به گزارش فارس نگارنده به چند شاخص به عنوان نشانگرهای اصلی بروز سیاست‌های فاشیستی در آمریکا اشاره کرده است. تلاش‌های اخیر سیاستمداران حزب‌جمهوری‌خواه برای جلوگیری از سقط جنین، اقدامات اعضای هر دو حزب سیاسی برای سوءاستفاده از ضعف‌های ساختاری انتخابات جهت «دزدیدن نتایج» انتخابات ۲۰۲۴، بروز شواهدی از شست و شوی مغزی دانش‌آموزان توسط گروه‌های راست‌افراطی، تلاش‌ها در کنگره برای سرکوب رأی، ممنوع کردن کتاب و تهدید صاحبان کتابخانه‌ها بابت نگهداری کتاب‌های سانسور شده برخی از مواردی هستند که در این مقاله به عنوان دلایل بروز فاشیسم اشاره شده است. نویسنده در ادامه با اشاره به این که گرایش به فاشیسم در آمریکا ریشه‌هایی بسیار تاریخی‌تر دارد نوشته است: «چرخش به سمت سیاست فاشیستی در آمریکا تاریخچه‌ای بسیار طولانی با ریشه‌هایی عمیق در نسل‌کشی علیه بومی‌های آمریکا، تازیانه زدن به بردگان، خشونت‌های جیم کرو، پاک‌سازی حافظه تاریخی، نسخه‌های به‌روزشده نژادپرستی با تکیه بر سفیدبرترپنداری، بروز دولت تنبیه‌گر، نابرابری‌های رقت‌انگیز، فساد سیاسی افسارگسیخته و شیوع فرهنگ ترس و ناایمنی دارد.»نقش ویژه حزب جمهوری‌خواه در ترویج فاشیسم دیگر مقوله‌ای است که نگارنده به آن پرداخته است. او تصریح کرده که حزب جمهوری‌خواه در تلاش است سفیدبرترپنداری را به امر نرمال و استبداد را به امر مشروع تبدیل کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفاوت ایران با آمریکا

پاورقی

رفتار آمریکا در قبال دانشجویان حقانیت موضع جمهوری اسلامی را نشان داد

رفتار خشونت‌آمیز آمریکا با«اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوری اسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریکا دانستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.