سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / هدفگذاری ایران برای تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری با همسایگان

هدفگذاری ایران برای تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری با همسایگان

رئیس ‌مجلس کشورمان در دیدار تجار و بازرگانان ایرانی در ازبکستان گفت: با هدفگذاری تبادلات تجاری 200 میلیارد دلاری با کشورهای همسایه می‌توانیم از میزان حداقل رقم 2 میلیارد دلار را برای کشور ازبکستان در نظر بگیریم تا بتوانیم به سمت مثبت کردن تراز تجاری حرکت کنیم.

محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی که در راس هیئتی از نمایندگان به ازبکستان سفر کرده است‌، پس از حضور در مجلس قانونگذاری این کشور، با نورالدین جان اسماعیل اوف همتای ازبکستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف در این دیدار ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی کشور ازبکستان گفت: راهبرد اصلی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با همسایگان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مسلمان است. ما در جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی برای ازبکستان در مقطع کنونی قائل هستیم چرا که ازبکستان به لحاظ سوابق تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد بوده و همکاری‌های ایران و ازبکستان می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فرصتی بزرگ در حوزه ترانزیت به ویژه برای دسترسی کشور ازبکستان به آب‌های آزاد یعنی خلیج‌فارس و دریای عمان باشد.
قالیباف با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که خلاف تمامی قوانین جهانی است، گفت: با وجود تحریم‌ها، ایران در زمینه‌های خدمات مهندسی، سایبری، بهداشتی، علمی و دانش‌بنیان یکی از کشورهای پیشگام بوده که می‌تواند در این حوزه‌ها کشور پیشران باشد. در برخی از این حوزه‌ها ایران در بین 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و به این واسطه می‌توانیم روابط خود را بین دو کشور گسترش دهیم. ایران همچنین در حوزه نفت، گاز، معادن و ماشین‌آلات نیز ظرفیت‌های بالایی داشته که در این مسیر علاوه‌بر بخش خصوصی گروه‌های دوستی پارلمانی نیز می‌توانند نقش مهمی را در ارتقای همکاری‌ها ایفا کنند.
قالیباف تصریح کرد: همکاری‌های تجاری و اقتصادی نیز نیازمند توسعه و ساماندهی بوده به طوری که لازم است برای تسهیل و توسعه روابط بین دو کشور موضوع ویزای تجار، رانندگان و گردشگران حل و فصل شود و در بحث تعرفه‌های تجاری نیز اقدامات لازم باید پیگیری شود.
دیدار قالیباف با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی
رئیس‌ مجلس کشورمان همچنین در نشستی با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی مقیم ازبکستان با تأکید بر اینکه سیاست قطعی مجلس و دولت افزایش تبادلات با کشورهای منطقه و همسایگان است، گفت: مطالعات نشان می‌دهد در بسیاری از حوزه‌ها مزیت‌های بیشتری نسبت به کشورهای رقیب در بازار کشورهای همسایه داریم. براساس مطالعاتی که صورت گرفته، ما می‌توانیم رقم 216 میلیارد دلار در سال ظرفیت تجاری جهت تبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه داشته باشیم.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید بپذیریم بخش خصوصی پیشران این حوزه بوده و می‌تواند در تحقق این اهداف به خوبی عمل کند. در سفری که به مسکو نیز داشتیم، طی دیداری که با بازرگانان ایرانی روسیه برگزار شد، مسائل و موضوعات را دنبال کردیم و در حال حاضر شاهدیم که اتفاقات خوبی در حوزه بانکی بین دو کشور رخ داده است.
قالیباف با یادآوری اینکه موضوع حمل‌ونقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، تصریح کرد: در بسیاری از امور ما اگر کار خود را انجام دهیم، بخش خصوصی می‌تواند به خوبی فعال شده و به عنوان ‌هاب منطقه‌ای قرار بگیریم. برای مثال اگر بتوانیم بانک‌های دولتی را در کشورهای منطقه فعال کنیم و مشکل تسهیل ارتباطات مالی حل و فصل شود، بخش خصوصی با فراخ بال بیشتری می‌تواند نسبت به تحقق اهداف اقتصادی اقدام کند.
وی حمل‌ونقل ترانزیتی از طریق کامیون‌های باری و حل مسئله ویزا و همچنین حل تعرفه ترجیحی را از جمله موضوعاتی دانست که از طریق کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در مجلس پیگیری خواهد شد تا این موضوع حل و فصل شود. ایران در حوزه خدمات مهندسی و دانش‌بنیان ظرفیت‌های بالایی دارد و با توجه به ظرفیت‌های ایران به لحاظ سرعت، دقت و کیفیت، می‌توانیم از سهم بیشتری در این حوزه‌ها در کشور ازبکستان برخوردار باشیم.
قالیباف تاکید کرد: با هدفگذاری تبادلات تجاری
200 میلیارد دلاری با کشورهای همسایه می‌توانیم از میزان حداقل رقم 2 میلیارد دلار را برای کشور ازبکستان در نظر بگیریم تا بتوانیم به سمت مثبت کردن تراز تجاری حرکت کنیم. اگر نتوانیم تراز تجاری را در کشورمان مثبت کنیم، با ناترازی مواجه خواهیم بود که این ناترازی اجازه نمی‌دهد چرخ تولید در کشور بچرخد.
در ابتدای این دیدار نمایندگان تجار و تولیدکنندگان ایرانی ازبکستان، نسبت به فرصت‌ها و ظرفیت‌های پیش روی برای افزایش تبادلات اقتصادی بین دو کشور نکاتی را بیان کردند.
از جمله نکات مطرح شده در این نشست از جانب رئیس ‌مرکز توسعه ایران و ازبکستان و نماینده اتاق مشترک ایران و ازبکستان و نمایندگان بخش خصوصی ایرانی در ازبکستان، ضرورت تقویت حضور بخش خصوصی در ازبکستان به دلیل اهمیت این کشور در حوزه کشورهای آسیای میانه به علت برخورداری از جمعیت بالا، ضرورت تقویت حمل‌ونقل ریلی برای استفاده از کریدور ترانزیتی، تسهیل شرایط برای اخذ ویزا، مشکل ارسال ارز حاصل از صادرات و واردات، استفاده از کشت فرا منطقه‌ای و افزایش پروازهای مستقیم بین دو کشور بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هر کجا پیشرفت کردیم، تفکر و حرکت انقلابی حاکم بوده است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

زهره الهیان برای دومین بار تحریم شد

نماینده مجلس شورای اسلامی شهر تهران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.