سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تسخیر کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به دست معترضان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر: استعفا می‌کنیم

تسخیر کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به دست معترضان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر: استعفا می‌کنیم

در پی راهپیمایی‌های مکرر مخالفان و هجوم معترضان سریلانکایی به کاخ رئیس‌جمهور این کشور و تسخیر این اقامتگاه، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور اعلام کردند که از سمت خود استعفا خواهند کرد. این کشور به دلیل بحران شدید اقتصادی و نبود سوخت حتی برای آمبولانس‌ها و خدمات ضروری و همین‌طور بحران غذایی، رسما اعلام فروپاشی اقتصادی کرده بود.
وضعیت اقتصادی سریلانکا مدت‌هاست که به هم خورده و این کشور دچار یک بحران وحشتناک اقتصادی است که بدترین بحران در این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ عنوان شده است. کار به جایی رسیده که دولت این کشور حتی توان تأمین سوخت آمبولانس‌ها را نیز ندارد. این کشور بحران زده و ناتوانی سیاستمداران در حل معضلات و همچنین عقیده مردمی که دولت و فساد حکمرانان را یکی از عوامل این بحران می‌دانند، مردم معترض را چندین هفته‌ای است که به خیابان‌ها کشانده است. این اعتراضات به گونه‌ای بود که هر چه می‌گذشت بر شدت آن افزوده می‌شد. تا جایی که روز شنبه خبر رسید هجوم معترضان به اقامتگاه «گوتابایا راجاپاکسا» رئیس‌جمهور سریلانکا، وی را ناچار به‌گریختن به مکانی امن کرده است. مقامات نظامی سریلانکا اعلام کرده‌اند در پی حمله شمار بالایی از معترضان، مجبور شده‌اند راجاپاکسا را به مکانی امن منتقل کنند. معترضان از ساعاتی قبل در برابر اقامتگاه ریاست جمهوری دست به تجمع زده بودند و پس از هجوم آنها به این ساختمان، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک هوایی کردند.‌اندکی بعد رسانه‌ها اعلام کردند که معترضان سریلانکایی توانسته‌اند اقامتگاه ریاست جمهوری این کشور را تصاحب کنند. معترضان همچنین روز شنبه به خانه‌ «رانیل ویکرام سینگ»، نخست‌وزیر این کشور، نیز هجوم بردند و ساختمان نخست‌وزیری را به آتش کشیدند. پلیس سریلانکا در واپسین روزهای هفته پیش و آغاز این هفته به‌دلیل بالا گرفتن اعتراض‌ها در این کشور، در پایتخت و نواحی اطراف منع رفت و آمد اعلام کرده بود. پیش از اعلام منع آمد و شد نیز نیروهای پلیس از خودروی آب‌پاش و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی و کمبود شدید کالاهای اساسی در سریلانکا استفاده کرده بود. معترضان که معتقدند راجاپاکسا بابت بحران اقتصادی بی‌سابقه سریلانکا مقصر است تظاهرات خود را ادامه می‎دادند. آنها همچنین «رانیل ویکرام سینگ» را به عدم عمل به وعده‌ها و ناتوانی در خاتمه دادن به کمبود مواد خوراکی متهم کرده‌اند. در پی این وقایع نخست‌وزیر سریلانکا اعلام کرده است که پس از تشکیل دولت جدید، از سمت خود استعفا خواهد کرد. به گزارش ایرنا، این درحالی است که رئیس‌پارلمان این کشور نیز اعلام کرده است که رئیس‌جمهور سریلانکا روز چهارشنبه استعفا می‌دهد. گفتنی است، مدت‌هاست که فشار برای استعفای رانیل ویکرام سینگ و گوتابایا راجاپاکسا افزایش یافته است. البته معترضان در سریلانکا نیز اعلام کردند تا برکناری کامل نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری این کشور، ساختمان محل اقامت این دو مقام ارشد را در تصرف خود خواهند داشت.
پس از آن که نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری سریلانکا با فشار مردم این کشور تصمیم به استعفای خود را اعلام کردند، روز یکشنبه آرامش نسبی به خیابان‌های سریلانکا بازگشته است. همچنین پلیس سریلانکا  اعلام کرد که سه مظنون به آتش کشیدن خانه شخصی ویکرام‌سینگه را بازداشت کرده است. در همین حال ژنرال «شوندرا سیلوا»، فرمانده ارتش سریلانکا امروز گفت، در حال حاضر فرصتی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران فعلی وجود دارد و خواستار حمایت مردم برای حفظ صلح در این کشور جزیره‌ای شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

احداث سد و نیروگاه اومااویا با توان مهندسی ایران

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۹ با توان مهندسی ایرانی آغاز شد

گزارش مستند رئیس‌جمهور از دستاوردهای اقتصادی دولت

رئیس‌جمهور در بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور به مروری کوتاه بر کارنامه عملکرد دولت مردمی در برخی اقدامات انجام شده در طی 2.5 سال گذشته پرداخت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.