سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / جان کری در کنگره امریکا

جان کری در کنگره امریکا

جان کری در کنگره امریکا مطرح کرد:
طى دو سال ونيم ؛آمریکا از برجام 1,098,000,000,000 دلار سود مستقیم برده است وایران 58,560,000,000 دلار ضرر کرده است.

جان کری که به کنگره امریکا برای توضیح در باره توافق 2015 فرا خوانده شده بود بعد از طرح مفصل مفادی از برجام که صنعت هسته ای ایران را به شدت محدود ومتوقف کرده است، گفت :
به سبب ثباتی که برجام برای خاورمیانه ایجاد کرد بطور متوسط قیمت نفت بین 80 الی 100 دلار در هر بشکه طی 2 سال ونیم کاهش یافت .
صنعت پالایشگاهی ایالات متحده درسالهای 2015 تا 2017 روزانه بیش از 6 میلیون بشکه نفت وارد کرده است و برای هر بشکه نفت بین 80 الی 100 دلار کمتر پرداخت کرده است و ایران در آن دوسال روزانه بین 1/5 میلیون الی 2 میلیون بشکه نفت فروخته است که در هر بشکه همین مقدار (80 الی 100 دلار) ضرر کرده است.
از 14جولای 2015 تا اکتبر 2017 برجام بیش از یک تریلیارد دلار به ما سود رسانده وحدود نیم تریلیارد به ایران ضرر مستقیم زده است.
ما توافق 2015 را جوری تنظیم کردیم که ایران هیچ عامل فشاری در اختیار نداشته باشد ، چنانکه دیدیم وقتی پریزیدنت ترامپ برجام را پاره کرد ایران هیچ کاری از دستش ساخته نبود لذا به امید وانتظار بازگشت امریکا به برجام دوسال دیگر هم صبر کرد تا جایی که نفت قیمتش منفی شد .
من سود ایالات متحده وضرر ایران طی این 7 سال را محاسبه نکرده ام ، فکر می کنم رقم سود نفتی برای ما عددی دو ترییلیاردی باشد و ضرر آن برای ایران کمتر از یک تریلیارد نیست و تبعات آن را هم شما همه در جریان هستید ، تورم بیش از 50درصدی در دولت قبلی ایران یکی از تبعات برجام بود.
اگر آقای ترامپ برجام را پاره نمی کرد میتوانم بگویم به یقین شما امروز دیگر با کشوری به نام ایران روبرو نبودید.
دولت جدید ایران به کمک دلارهای نفتی 120 دلاری توانست حاکمیت ایران را دوباره تثبیت کند و شورشهای ناشی از گرانی مهار شدند وايران تجزيه نشد.
اما اگر برجام بود این موقعیت برای ایران پدید نمی آمد واکنون کشوری با 3/5 درصد غنی سازی وفقیر با درآمد صفر نفتی بود. اما شما دوستان جمهوری خواه وبعضی دوستان امریکا [(اسرایی ل)] طاقت نیاوردید و تصمیم آقای ترامپ در خروج از برجام نتیجه درخواست وحمایت شما بود.
امروز ما با ایرانی به مراتب قوی تر از ایران متعهد در برجام روبرو هستیم و چاره ای نیست که هرطور شده ایران را دوباره به برجام برگردانیم هرچند دیگر آن فرصت استثنایی تشتت و تجزیه ایران را از دست داده ایم .

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

نماهنگ/ شریک جرم

مرگ بر آمریکا ،دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا

روزی روزگاری در آمریکا

پاورقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.