سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / شورش‌های انتخاباتی در فرانسه / پلیس 2 معترض را کُشت

شورش‌های انتخاباتی در فرانسه / پلیس 2 معترض را کُشت

به دنبال اعلام نتایج انتخابات فرانسه و پیروزی «امانوئل ماکرون» در برابر «مارین لوپن»، هزاران نفر از معترضان به نتایج انتخابات به خیابان‌ها ریختند و با پلیس ضد شورش درگیر شدند. در جریان این درگیری‌ها پلیس با گلوله جنگی دو نفر را کشت و یک نفر را هم زخمی کرد.
«امانوئل ماکرون» روز یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) توانست با کسب آراء بیشتر در انتخابات فرانسه بار دیگر به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شود. اِی.اِف.پی 
(خبرگزاری فرانسه) میزان مشارکت را 72 درصد اعلام کرده که از این میزان ماکرون بیش از ۵۸ و رقیبش، «مارین لوپن» از حزب راست «اجتماع ملی» ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
به ماکرون رای دادند تا لوپن پیروز نشود
نتایج جالب یک نظرسنجی تلویزیونی در فرانسه درباره علت رای آوردن «امانوئل ماکرون» نشان می‌دهد که این امر به خاطر آرای سلبی مردم بوده و نه محبوبیت ماکرون. به گزارش تسنیم، این نظرسنجی که در میان رای‌دهندگان طرفدار احزاب چپ‌ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه انجام شده، نشان می‌دهد 91 درصد از این رای‌دهندگان چپ‌گرا برای ممانعت از رأی آوردن مارین لوپن، رقیب راست‌گرا به ماکرون رأی داده‌اند. این سطح از آرای سلبی به یک نامزد امری کم سابقه است و کارشناسان عنوان می‌کنند که حتی نمونه آن در انتخابات اخیر آمریکا برای انتخاب میان دونالد ترامپ و جو بایدن نیز اتفاق نیفتاده است.
اتفاق کم سابقه دیگر در این انتخابات، میزان بسیار بالای آراء سفید بود. 28 درصد رای دهندگان به هیچ یک از نامزدها رای نداده و برگه‌های آراء را سفید به صندوق‌ها‌انداخته‌اند؛ امری بی‌سابقه از سال 1969 تا کنون!
آشوب‌های خیابانی
همزمان با اعلام نتایج و موج پیام‌های تبریک به ماکرون از روسیه و چین تا آمریکا و کانادا و… برخی از ناراضی‌های از نتایج انتخابات در فرانسه به خیابان‌ها ریختند. همزمان با سخنرانی ماکرون در جمع هواداران خود در پاریس، صدها نفر از معترضان به پیروزی امانوئل ماکرون در برخی نقاط این کشور به خیابان‌ها ریختند. منابع خبری از حضور گسترده پلیس ضد شورش در اطراف معترضان و تنش بالا میان معترضان و پلیس خبر داده‌اند. پلیس با حمله به معترضان و شلیک گاز اشک آور در تلاش برای متفرق کردن آنها هستند و درگیری‌هایی نیز میان پلیس با معترضان و همچنین هواداران مارین لوپن گزارش شده است.
خبرگزاری آناتولی در خبری فوری از شلیک پلیس فرانسه به سمت یک خودرو در جریان اعتراض به نتیجه انتخابات در پاریس و کشته شدن دو نفر خبر داد. همچنین گفته می‌شود یک نفر دیگر از معترضان نیز مجروح شده است. اعتراضات در شهرهای پاریس، رن، مون پلیه و لیون نیز علیه امانوئل ماکرون برگزار شده است.گفتنی است، این اعتراضات در حالی برگزار شده که مخالفان سیاست‌های ماکرون در طول مبارزات انتخاباتی و در روز رای‌گیری دور اول انتخابات نیز در خیابان‌های شهرهای مختلف فرانسه به شرکت ماکرون در انتخابات اعتراض کرده بودند.
واکنش ماکرون
همزمان با این تنش‌ها ماکرون اولین سخنرانی پس از پیروزی خود را ایراد کرد. او سخنرانی خود را با سپاسگزاری از همه رای دهندگان آغاز کرد و افزود: «پس از گذراندن ۵ سال پر از فراز و نشیب، مردم فرانسه بار دیگر به من اعتماد کردند تا برای ۵ سال دیگر در این مقام فعالیت کنم.» به گزارش یورونیوز، او گفت: «پروژه ما ایجاد فرانسه‌ای مستقل‌تر از همیشه و ایجاد اروپایی قوی‌تر است. می‌دانم که بسیاری از افرادی که به من رای دادن نیز افرادی هستند که نه به دلیل موافقت با عقایدم بلکه با این هدف که راه رسیدن به قدرت را برای راست افراطی سد کنند، به من رای دادند. از آنها نیز سپاسگزارم و سعی می‌کنم در سال‌های پیش رو خواسته‌های آنها را برآورده کنم… پروژه‌ای که من در ۵ سال پیش‌رو در فرانسه اجرا می‌کنم، با این هدف اجرا می‌شود که درنهایت جامعه‌ای عادلانه‌تر و با برابری بیشتر میان زنان و مردان همچنین جامعه‌ای دوستدار محیط زیست داشته باشیم.»
گفتنی است، امانوئل ماکرون، پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، چهره‌ شناخته‌شده‌ای در جهان نبود اما به دلیل حضور در وزارت اقتصاد و صنعت فرانسه در دوره ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند و پس از پایه‌گذاری یک حزب سیاسی و موضع‌گیری در برابر احزاب چپ و راست فرانسه، به چهره‌ای سیاسی در این کشور تبدیل شد.
دوره نخست ریاست جمهوری امانوئل ماکرون با بحران‌های متعددی همراه بود: ماجرای بنالا (دستیار امنیتی و یکی از کارکنان دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه که به ضرب و شتم تظاهرکنندگان متهم شد)، جنبش موسوم به «جلیقه زردها»، بحران اجتماعی حول اصلاحات بازنشستگی، همه‌گیری ویروس کرونا و در نهایت جنگ اوکراین.
مهم‌ترین و عمده‌ترین وعده‌های انتخاباتی امانوئل ماکرون در این انتخابات چنین اعلام شده است: افزایش سن ورود به دوران بازنشستگی به سن ۶۵ سالگی؛ افزایش حقوق آموزگاران در قبال تمدید ماموریت آنان؛ افزایش کمک‌های تامین اجتماعی به افراد با درآمدهای پایین؛ افزایش کمک‌ هزینه‌های سبد خانوارها؛ افزایش سخت‌گیری برای دریافت اقامت فرانسه؛ کاهش مالیات بر ارث؛ ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید؛ (فرانسه دارای ۵۶ نیروگاه هسته‌ای است) و حذف عوارض تماشای تلویزیون دولتی.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرکوب معترضان حامی فلسطین در فرانسه

جنبش دانشجویی در سراسر جهان مصمم‌تر خواستار پایان جنگ در غزه هستند

زندان‌های فرانسه پر شد

مرگ بر فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.