سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / انتخابات پر‌حاشیه در فرانسه هیچ یک از نامزدها پیروز نشدند

انتخابات پر‌حاشیه در فرانسه هیچ یک از نامزدها پیروز نشدند

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یک شنبه در حالی که اروپا با نگرانی آن را دنبال می‌کرد و برخی شهرها ناآرام بود، در حالی برگزار شد که هیچ یک از نامزدها نتوانستند رای لازم برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری را به دست آورند و این انتخابات به دور دوم کشیده شد.
بر اساس گزارش‌ها ماکرون با 27.6درصد و مارین لوپن با 23.4 درصد به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند. به دنبال برگزاری دور اول، چندین نامزد از جمله «پالری پکرس»، نامزد حزب جمهوریخواهان، «ان هیدالگو»، نامزد حزب سوسیالیست و «یانیک ژادو»، نامزد سبزها از امانوئل ماکرون حمایت کردند.  «خوان لوک ملانشون» نامزد چپ‌ها نیز که با کسب 22درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارد از هوادارانش خواست که به لوپن رای ندهند .«اریک زمور» نامزد حزب راست افراطی و «نیکلاس دوپون» دو نامزد شکست خورده دیگر نیز از مارین لوپن حمایت کرده‌اند. زمور از هواداران خود خواسته تا برای جلوگیری از انتخاب دوباره ماکرون در دور دوم به مارین لوپن رای دهند. دور دوم انتخابات قرار است 24 آوریل (4 اردیبهشت) برگزار شود. ماکرون پس از راهیابی به دور دوم انتخابات در جمع طرفداران خود و در ادامه اظهارات اسلام هراسانه‌اش
گفت: «ما می‌خواهیم فرانسه بتواند در برابر اسلام گرایی تجزیه‌طلب بایستد. می‌خواهیم فرانسه بخشی از اروپای قوی باشد و به بشریت وفادار باشد.» وی همچنین تاکید کرد که دولت آینده وی به دنبال حمایت از افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از بخش کارگران است. ادعاهای ماکرون درحالی است که مخالفان سیاست‌های اقتصادی وی که به جلیقه زردها معروفند حتی در روز
یک‌شنبه یعنی زمان برگزاری انتخابات نیز دست از اعتراض نکشیدند و خیابان‌های پاریس را عرصه مخالفت خود با وی قرار‌دادند.  به گزارش فارس وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرده که مشارکت رای دهندگان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا ساعت 5 بعدازظهر روز یکشنبه به وقت محلی ۶۵ درصد بوده که کمتر از میزان ۶۹.۴۲ درصدی در رای‌گیری سال ۲۰۱۷ است.
زلزله سیاسی در اروپا
روزنامه «تاگس اشپیگل» آلمان طی مطلبی که در آن به انتخابات فرانسه پرداخته و نوشته شکست ماکرون منجر به یک زلزله سیاسی در اروپا خواهد شد و موتور فرانسوی-آلمانی در این اتحادیه را دچار اختلال خواهد کرد. به نوشته این روزنامه آلمانی سران اتحادیه اروپا نیز در مورد انتخابات فرانسه کم‌تر حرف می‌زنند. هیچ کس نمی‌خواهد به طور علنی از او نقل قولی منتشر شود و چیزی بگوید که ممکن است شانس «مارین لوپن» را برای برنده شدن بیشتر کند! نظر تقریباً متفق‌القول در راهروهای بروکسل این است که نشستن یک سیاستمدار افراطی دست راستی بر صندلی ریاست جمهوری فرانسه فاجعه‌ای مشابه برگزیت برای اتحادیه اروپا خواهد بود. روزنامه «تاگس اشپیگل» در مطلب دیگری نوشته: «سرنوشت اروپا در فرانسه رقم می‌خورد.»
اعتراضات خیابانی
اما همزمان با اعلام پیشتازی ماکرون و راهیابی وی با مارین لوپن به دور دوم انتخابات صدها نفر از مردم فرانسه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری کشور خود در شهر‌های «رن» و «لیون» تظاهرات کردند. به گزارش فارس، در پی اعلام نتیجه اولیه تظاهرات گسترده‌ای در شهر «رِن» فرانسه برگزار شد که در نهایت با شکستن شیشه‌های فروشگاه‌ها و به آتش‌ زدن خودروها به خشونت کشیده شد. رسانه‌های محلی فرانسه گزارش کردند که در شهر رن بیش از ۵۰۰ نفر یکشنبه شب به وقت محلی با تجمع در خیابان‌ها، به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری اعتراض کردند و شیشه‌های مغازه‌های اطراف را در هم شکستند. برآوردها از میزان خسارات وارده به شهر «رن» نشان می‌دهد در ساعت ۲۲:۰۰ یک‌شنبه شب به وقت محلی، تظاهرات‌کنندگان در سراسر شهر خیابان‌ها را با موانع و سطل‌های زباله مسدود کردند و در وسط خیابان‌ها آتش‌ روشن کردند و یک ایستگاه اتوبوس را مورد آسیب قرار ‌دادند. معترضان فریاد می‌زدند ماکرون-لوپن، در دور دوم رای نخواهم داد. این دو از جناح راست افراطی هستند. «ناتالی آپره» شهردار رن نیز رد پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، این تظاهرات خشونت‌بار را محکوم کرد و نوشت: «دموکراسی خشونت یا خرابکاری نیست و هرگز نخواهد بود.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

زندان‌های فرانسه پر شد

مرگ بر فرانسه

گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه

اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم غزه از دانشگاه‌های آمریکا به فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.