سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / آمریکا به توافقی با محدودیت‌های کمتر و امتیازات بیشتر برای ایران بازمی‌گردد

آمریکا به توافقی با محدودیت‌های کمتر و امتیازات بیشتر برای ایران بازمی‌گردد

/خواسته واشنگتن برای مذاکرات آتی و منطقه‌ای کاملا رد شده است/ تسلیم آمریکا در وین خیره‌کننده‌ است

مشاور گروه اقدام علیه ایران در دولت پیشین ایالات متحده گفت: دولت آمریکا به برجام باز نمی گردد بلکه برای توافقی کاملاً متفاوت مذاکره کرده است که بسیار بسیار بدتر از نسخه اصلی است.

گابریل نورونها، مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، توافق احتمالی وین را غیرقانونی و خطرناک برای امنیت ملی آمریکا دانست و اعلام کرد آمریکا، وعده لغو تحریم‌هایی را داده است که تحریمشان به برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی ندارد.
مشاور گروه اقدام علیه ایران در دولت پیشین ایالات متحده گفت:  «گزارش های خارج از وین حاکی از آن است که یک معامله ممکن است ظرف چند روز آینده انجام شود. این درحالی است که میخائیل اولیانوف، که مذاکرات وین را از طرف روسیه رهبری می کرد، گفته است که ایران بسیار بیشتر از آنچه انتظار داشت به دست آورد، خیلی بیشتر!»
وی مدعی شد لیست امتیازاتی که به ایران داده شده «طولانی، مفصل و نگران کننده» است و«این توافق نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به نفع ایالات متحده نخواهد بود.»
این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده قول داده است که تحریم‌ها را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را لغو کند. همچنین ایران محدودیت‌های کمتری نسبت به محدودیت‌های اعمال‌شده در برجام دریافت خواهد کرد و محدودیت‌های برنامه هسته‌ای‌اش شش سال زودتر از مفاد توافق قدیمی منقضی می‌شود و این تازه شروع ماجرا است.»
وی ادعا کرد: «دولت بایدن در حال آماده شدن برای پایان دادن به تحریم‌ها به دفتر مقام معظم رهبری است. این اقدام تقریباً تمامی 112 فرد و نهادی را که تحت این اختیار تحریم شده‌اند، لغو می‌کند، حتی اگر تحت سایر عناوین دیگر نیز تحریم شده باشند.»
وی با انتقاد از لغو تحریم هایی که با برچسب های دیگر بوده است توافق احتمالی را زیان بار خواند.
گابریل نورنها با نام بردن از برخی نهادهای اقتصادی ایران از جمله «بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش» عنوان کرد که آمریکا قرار است تحریم های این نهادهای مهم را بردارد.
مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا خبر داد که: «رابرت مالی در طول مذاکرات خواسته است تا حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان های تروریستی مشروط بر مذاکرات آتی منطقه‌ای شود اما مذاکره کنندگان ایرانی این مساله را نپذیرفته و خواستار این شدند که این امتیاز باید بدون قید و شرط باشد و هیچ گفتگوی آینده قابل قبول نخواهد بود.» وی بارها از روسیه به عنوان تسهیل گر و حامی ایران در مذاکرات یاد کرد.
او با انتقاد تند از روند مذاکرات وین این سوال را مطرح کرد که: «پس ما در ازای این همه امتیاز به ایران چه گرفته ایم؟ آیا رژیم در مورد فعالیت های هسته ای مخفی خود پاک شده است یا متعهد به توقف غنی سازی هسته ای شده است؟ آیا رژیم متعهد به توقف حمایت از تروریسم و گروگان گرفتن آمریکایی ها شده است؟ پاسخ کوتاه و در همه موارد منفی است.»
این مقام آمریکایی تصریح کرد: «بندهای غروب برجام به هیچ وجه تمدید نشده است. برخی از محدودیت‌های برجام، مانند تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران برای واردات یا صادرات سلاح‌های متعارف، قبلاً منقضی شده‌اند. تمام محدودیت های معنی دار طی 9 سال آینده منقضی خواهند شد. ایران در مورد فعالیت موشکی بالستیک، فعالیت تروریستی، حمایت از گروه های نیابتی، یا گروگان گیری از ایالات متحده و سایر کشورها هیچ امتیازی نخواهد داد. اما به هر حال مقدار زیادی پول خواهد گرفت.»
نورنها در ادامه با اتهام زنی به کشورمان در دستگیری جاسوس های آمریکایی و دوتابعیتی به این موضوع که بی ارتباط با آمریکاست اشاره کرد و مدعی شد : «دردسرسازترین انتقال وجوه، باج 7 میلیارد دلاری خواهد بود که ایالات متحده آماده پرداخت برای آزادی چهار آمریکایی از زندان ایران است. اکنون، اجازه دهید واضح بگویم: من بسیار خوشحال خواهم شد که این آمریکایی ها را در اسرع وقت سالم به خانه بازگردانم. پرداخت هزینه بایدن تنها به صنعت گروگان‌گیری ایران کمک می‌کند.»
این مقام دولت سابق آمریکا گفت: «هر روز بیشتر در مورد معامله وحشتناکی که از وین رخ می دهد، یاد می گیرم. میزان تسلیم شدن در آنجا خیره کننده است، به ویژه برای کسانی از ما که در سنگرهای فنی برای اعمال این تحریم ها و نظارت بر برنامه هسته ای ایران برای سال ها کار می کردیم. به همین دلیل است ما به شدت خواستار نظارت بیشتر از کنگره هستیم، حتی اگر مالی و دولت فرآیند مذاکره را طوری طراحی کردند که بدون هیچ گونه مشارکت کنگره انجام شود. مقامات دولت بایدن سعی کرده‌اند این موضوع را در داخل به نمایندگان وانمود کنند که آنها صرفاً به برجام اولیه بازمی‌گردند و بنابراین نیازی به ارائه این توافق به کنگره بر اساس قانون بازنگری توافق‌نامه هسته‌ای ایران در سال 2015که توسط رئیس‌جمهور به قانون تبدیل شد، ندارند. اما این درست نیست. دولت بایدن به برجام باز نمی گردد. برای توافقی کاملاً متفاوت مذاکره کرده است. و من می توانم به شما اطمینان دهم که بسیار بسیار بدتر از نسخه اصلی است.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چراغ سبزی که از واشنگتن داده شد؛نقش ایالات متحده در اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی چیست؟

رژیم صهیونیستی پس از کاهش تنش در غزه، تصاعد بحران وچراغ سبز آمریکا

چند نمونه از ترک‌فعل در دولت سابق که موجب نابسامانی اقتصادی شد

مذاکرات دولت نا امید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.