سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / 136میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور مصرف شده است

136میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور مصرف شده است

معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور گفت: طی سال‌های گذشته حدود ۱۳۶ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک و پس‌انداز آب‌های زیرزمینی کشور مصرف شده و در فلات مرکزی با سرانه ۴۸۹ مترمکعب رو‌به‌رو هستیم.

 عبدالله فاضلی فارسانی در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان نیشابور افزود: رسیدن به هزار و ۳۰۰ مترمکعب سرانه یعنی قرار گرفتن در آستانه بحران و این بدان معنا است که در عمق بحران قرار داریم که عواقب فاجعه‌بار دارد و در ۹۰ درصد دشت‌های کشور شاهد فرونشست هستیم و با این اتفاق دیگر آبخوان‌ها قادر به جذب آب نخواهند بود و با از دست رفتن آب که سرمایه ما است زندگی‌ها از بین می‌رود.
وی ادامه داد: مدیریت آب بسیار پیچیده است و در انحصار وزارتخانه و دستگاه خاصی نیست و به مشارکت مردم بی‌توجهی شده و داوطلب شدن شهروندان و کشاورزان در طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی نشان‌دهنده این است که هنوز فرهنگ مشارکت در مردم وجود دارد اما در چند دهه گذشته فرهنگ‌ مشارکت مردم کم‌رنگ‌ بود.
معاون حفاظت، بهره‌برداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور گفت: با همکاری و اعتمادی که بین شرکت آب منطقه و خانه کشاورزان بوجود آمده امیدواریم افت مستمر منابع آب دشت نیشابور کاهش یابد.
وی افزود: برنامه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی ایران برنامه جامع و کامل است که مشابه آن در کالیفرنیای آمریکا چند سال پس از ما شروع شده و امروز در بسیاری از کشورها برای اجرای این طرح از مشارکت افراد ذینفع استفاده می‌شود.
فاضلی ادامه داد: سیلاب‌ها فرصت‌هایی هستند که باید با مدیریت آنها برای تقویت آبخوان دشت استفاده شود و رعایت و تغییر الگوی کشت باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا بدون لطمه به کشاورزان مصرف آب کاهش یابد.

ایتابلهسروشآپارات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.