سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / عملکرد درخشان وزارت نفت در عبور از زمستان سخت

عملکرد درخشان وزارت نفت در عبور از زمستان سخت

عبور موفق از فصل سرما سال ۱۴۰۰ که با افزایش صادرات نفتی در شرایط تحریمی و وصول طلب‌های انباشته شده خارجی ناشی از فروش نفت همراه بود سبب اثبات توانمندی سکانداران جدید وزارت شد.

 اذهان مردم هنوز خاموشی‌های زمستان گذشته و کمبود گاز و برق را بخاطر دارد. حتی حسن روحانی در نیمه تیرماه امسال و در هفته‌های پایانی کار خود با خونسردی اعلام کرده بود: «ما در تابستان مشکل آب و برق داریم و در زمستان مشکل گاز» این مسئله در کنار اخطار کارشناسان به دولت سیزدهم در خصوص آمادگی برای زمستانی سخت، نگرانی‌ها نسبت به وقوع اتفاقاتی مشابه در زمستان امسال را بیشتر کرده بود.
کسری 250میلیون متر مکعبی گاز، وضعیت نامطلوب ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و مشکلات رانندگان تانکرهای سوخت‌رسان که میراث زنگنه برای دولت سیزدهم بودند نیز ماموریت وزارت نفت برای تامین سوخت زمستانی را سخت‌تر میکرد. به همه این موارد شکسته شدن رکورد مصرف گاز، حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت و مواجهه با یکی از سردترین زمستان‌های سال‌های اخیر را نیز باید افزود.
اما مسئولین وزارت نفت برای اصلاح این وضعیت دست به کار شدند. سرعت عمل این وزارت خانه در تشکیل جلسه با مدیران گازی و پتروشیمی بلافاصله پس از گرفتن رای اعتماد وزیر نفت از مجلس، تحلیگران و کارشناسان حوزه انرژی را امیدوار به تحولی در این زمینه کرد. وزارت نفت با تلاش بسیار در مقطع کوتاهی با حل مشکلات رانندگان تانکرهای حامل سوخت، آنها را به شبکه حمل و نقل سوخت برگرداند. در بخش بالادست تولید گاز نیز با اقدامات عملیاتی فوری، رکورد تولید گاز از پارس جنوبی شکسته شد و کمپرسورهایی که از 3سال پیش باید تعمیر اساسی می‌شدند، ظرف مدت کوتاهی و یک سوم زمان معمول اورهال شده و به مدار تولید بازگشتند.
با این تلاش‌ها وضع به گونه‌ای شد که در سخت‌ترین شرایط زمستان ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها 1میلیارد لیتر بیشتر از سال گذشته شد. همچنین علیرغم سرمای هوا و رکوردشکنی مصارف خانگی، میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در فصل سرد 10درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت تا با کاهش مصرف سوخت مایع، آلودگی کمتری ایجاد شود. دیگر اقدام اوجی در راستای ایجاد عدالت و تعادل در مصرف گاز پرمصرف‌ها بود. با افزایش تعرفه گاز گروه‌های پرمصرف، این فرصت فراهم شد تا امکان مصرف گاز برای همه مردم فراهم شود. این اقدام در کنار فرهنگ‌سازی گسترده برای بهینه‌سازی مصرف سوخت باعث شد مصرف گاز نسبت به مدت مشابه، 25میلیون مترمکعب (معادل تولید یک فاز پارس جنوبی) کاهش یابد.
فعال‌ سازی دیپلماسی انرژی (که رکود زیان‌بار آن دوران زنگنه همواره به چشم می‌آمد) و مذاکرات فشرده و چندجانبه، سبب امضای قرارداد سوآپ گاز با ترکمنستان و ورود 5میلیون مترمکعب گاز از انتهای شبکه توزیع گاز در شمال شرق کشور به عنوان اولین محل افت فشار در زمان کمبود گاز شده و جلوی افت فشار در شبکه توزیع گرفته شد.
با این اقدام نه نتها گاز منازل قطع نشد، بلکه سوخت کافی نیز در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته و عملا تهدید خاموشی برق نیز برطرف گردید.
توقف 30روزه تولید برخی صنایع در سال گذشته که نتیجه قطع خوراک تولیدی و گاز مصرفی آنان بود و موجب خسارت به بخش صنعتی به خصوص فولاد، سیمان و پتروشیمی‌ شد از جمله مواردی بود که مورد توجه دولت سیزدهم قرار داشت. تامین سوخت مایع برای نیروگاه‌ها و صنایع عمده به قیمت بسیار نازل و معادل قیمت گاز به میزانی بیش از سالیان قبل سبب شد تا در هیچ‌کدام از بخش‌های صنعتی شاهد قطع روند تولید نباشیم.
عبور موفق از فصل سرما سال1400 که با افزایش صادرات نفتی در شرایط تحریمی و وصول طلب‌های انباشته شده خارجی ناشی از فروش نفت همراه بود سبب اثبات توانمندی سکانداران جدید وزارت شد. به نظر می‌رسد مدیریت این مساله در شرایط تحریم نوید آینده‌ای بهتر برای اقتصاد کشور و بطور ویژه حوزه انرژی را می‌دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دولت اهل کلنگ‌زنی نیست بلکه در پی خدمت به مردم است

دولت سعی کرده اولویت‌های خود را با اولویت‌های ذهنی مردم تطبیق دهد.

برخورد قاطع دولت رئیسی با یک فساد کلان که در دولت قبل پایه‌گذاری شده بود

فساد ۳ میلیارد دلاری واردات چای

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.