سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / انفجار تروریستی در نماز جمعه شیعیان پیشاور 45 شهید و 80 زخمی بر جای گذاشت

انفجار تروریستی در نماز جمعه شیعیان پیشاور 45 شهید و 80 زخمی بر جای گذاشت

براثر وقوع یک انفجار انتحاری مهیب در مراسم نماز جمعه شیعیان در مسجد پیشاور پاکستان، دست‌کم 45 نماز گزار شیعه به شهادت رسیده و ۸۰ نفر هم زخمی شدند.

پاکستان کشوری است که عمرِ آن به یک قرن هم نمی‎‌رسد و حدود 75 سالی است که از هند مستقل شده است. این کشور مسلمان نشین بیش از 220 میلیون جمعیت دارد و تخمین زده می‌شود که 20 درصد از این جمعیت را شیعیان تشکیل داده باشند، اما متأسفانه سال‌هاست که شیعیان مظلوم آن اوضاعِ به سامانی در این کشور نوپا ندارند. مقامات پاکستان دیروز اعلام کردند براثر انفجار انتحاری در مراسم نماز جمعه شیعیان در مسجد پیشاور حداقل 45 نفر شهید و 65 نفر دیگر دیگر زخمی شدند. «اعجاز احسان»، رئیس‌پلیس پیشاور ضمن تایید وقوع این انفجار گفته یک پلیس نیز در این حادثه کشته شده است؛ مقامات اداره بهداشت این ولایت نیز اعلام کرده‌اند که تاکنون (و تا لحظه تنظیم این گزارش) 45 جسد از این حادثه به این بیمارستان منتقل شده‌اند؛ برخی از منابع غیررسمی پیش‌بینی کرده‌اند شمار شهدا افزایش یابد. همچنین «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان طی پیامی ضمن محکوم کردن این حمله دستور فوری داده تا به مجروحان این حادثه رسیدگی شود. رئیس‌پلیس پیشاور درباره جزئیات این حادثه گفته 2 مهاجم به دنبال درگیری با پلیس، مواد منجره خود را در مسجد منفجر کردند. به گزارش فارس، شاهدان عینی هم می‌گویند که این انفجار مهیب نزدیک به محراب به وقوع پیوسته است. تاکنون کسی یا گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده نگرفته است. گفتنی است، کشتار شیعیان از سوی گروه‌های افراطی از مهم‌ترین تهدیدات متوجه جامعه شیعی پاکستان است. افراطیون و گروه‌های تکفیری از سال ۱۹۸۵م به این سو، به صورت سازمان‌یافته و فعال، مبارزه با شیعیان را آغاز کرده‌اند که بزرگ‌ترین تهدید، خطر و تهدید تروریسم فرقه‌ای توسط «سپاه صحابه» و… هدایت می‌گردد. در دهه‌های اخیر افزون بر ترور شخصیت‌های شیعه، حملات زیادی به مراکز مذهبی و تجمعات شیعیان و نیز مناطق شیعه‌نشین در پاکستان صورت گرفته است. گسترش فرقه «دیوبندی» و رواج تبلیغات وهابیت در پاکستان به ایجاد گروه‌های تندرو مذهبی (تحت عنوان گروه‌های جهادی [کذا!]) یاری رسانده است. همچنین پس از استقلال پاکستان، چند عامل مهم در ترویج‌اندیشه وهابی در پاکستان مؤثر افتاد، که شاید یکی از مهم‌ترین آنها روابط گسترده با آل‌سعود بود. احزاب و گروه‌های زیادی در پاکستان وجود دارند که تحت تاثیر آموزه‌های وهابیت هستند و آل‌سعود نیز کمک‌های مالی زیادی به این احزاب می‌کند. حزب جماعت اسلامی، جمعیت اهل حدیث، جمعیت علمای اسلام، حرکت المجاهدین کشمیر، حزب جماعت اسلامی کشمیر و سپاه صحابه از جمله این گروه‌ها هستند.
انفجار در مسجدی در افغانستان
خبر دیگر آنکه مقامات محلی در ولایت پکتیا افغانستان اعلام کردند که پس از نماز جمعه امروز، وقوع انفجار در مقابل مسجدی در شهرستان «پتان» این ولایت ۲ نفر کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. تاکنون گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

رئیسی: این دو سفر در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت

بازگشت رئیس جمهور از پاکستان و سریلانکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.