سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / مسؤولان دولت روحانی با خبرنگاران چه می‌کردند؟

مسؤولان دولت روحانی با خبرنگاران چه می‌کردند؟

انتشار فیلم برخورد نادرست سرپرست فرمانداری رفسنجان با یک خبرنگار در فضای مجازی با واکنش‌های زیادی مواجه شد. جالب اینکه در صف اول این واکنش‌ها خود مسوولان دولتی بودند که در نهایت هم با فاصله اندکی از انتشار این فیلم، وزیر کشور حکم برکناری این فرماندار را صادر کرد. با این حال همچنان خاطره برخوردهای نادرست برخی مسوولان سابق با خبرنگاران در افکار عمومی باقی مانده است

«تکرار کنی توی دهنت می‌زنم» این جمله‌ای بود که از زبان سرپرست فرمانداری رفسنجان خطاب به یکی از خبرنگاران مطرح شد و با واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی روبرو شد.

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی  وزارت ارشاد هم در واکنش به تهدید خبرنگار توسط فرماندار سیرجان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دهان خبرنگار می‌زنید؟ قرار بود مردم ولی‌نعمت مسوولان باشند، خبرنگار هم صدای مردم است. گوش و چشم مردم.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی نیز در توییتر خود نوشت: دوران بدزبانی با خبرنگاران گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.  

بلافاصله پس از انتشار این فیلم وزیر کشور نیز این فرماندار را برکنار کرد. این اقدام با استقبال کاربران مواجه شد. اما خاطره بدرفتاری برخی مسوولان دولت قبل با خبرنگاران همچنان در اذهان عمومی باقی مانده است.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به حرکت زننده وزیر راه و شهرسازی اسبق با یک خبرنگار زن واکنش نشان دادند که در آن عباس آخوندی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه “گفته شده ایرباس سوم که به ایران آماده است مرجوعی کشور کلمبیا است،آیا این موضوع صحت دارد؟” 

واکنش تندی نشان داد و به خبرنگار گفت: خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد!

آخوندی وزیر راه بعد از این سخنان میکروفن خبرنگار را گرفته و قصد پرت کردن آن را داشت و با لحن فریادگونه گفت: شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمیارید برید بابا!

ماجرای دیگری که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت حادثه تصادف خبرنگاران در ماه‌ها پایانی دولت تدبیر و امید بود. در آن ماجرا عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان محیط زیست در حادثه دردناک تصادف اتوبوس خبرنگاران نمک به زخم داغ دیدگان پاشید و علیرغم اینکه می‌توانست با پذیرش انتقادات، یک پیام تسلیت به داغ‌دیدگان و یک عذرخواهی ساده از مردم، با مسئله مواجه شود با سبک نشستن بدشکل روبه‌روی داغ‌دیدگان، عذرخواهی نکردن، تسلیت نگفتن و مزخرف خواندن انتقادات، اخلاق‌مداری و اصول اولیه مردم‌داری را زیر سوال برد.

در مورد دیگری، ۱۱ خرداد ۹۶ وزیر وقت بهداشت در دولت روحانی در واکنش به سوال خبرنگار روزنامه قدس با الفاظی ناشایست خطاب به وی گفت: شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌ کار کند.

رفتارهای دولت روحانی با منتقدان و خبرنگاران تا آنجا پیش رفت که اخلاق‌مداری و رعایت ادب به یکی از مطالبات جدی مردم در کنار تمام مطالبات ضروری اقتصادی بدل شد.

احترام به افکار عمومی و مواجهه منطقی با منتقدان موضوعی است که از بدیهات حکمرانی تلقی می‌شود و در نگاه اسلامی که مردم ولی نعمت مسوولان‌اند وظیفه دولتمردان ایران اسلامی به مراتب بیشتر است. با نگاهی که در دولت جدید وجود دارد امیدها برای توجه به این مهم افزایش پیدا کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حامیان FATF یک عذرخواهی بدهکارند

وزارت اقتصاد دولت روحانی

راه چاره قهر و زودرنجی کودکان در چیست؟

رفتارهای متفاوت بچه‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.