سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / تبیین فضای تفکر انقلاب، برای آشنایی بهتر جوانان با ارزش‌ها و معیارهای انقلاب اسلامی

تبیین فضای تفکر انقلاب، برای آشنایی بهتر جوانان با ارزش‌ها و معیارهای انقلاب اسلامی

ضرورت تبیین فضای تفکری انقلاب برای جوانان
هنرمند انقلابی دکتر عبدالحمید قدیریان گفت: برای آشنایی بهتر جوانان با ارزش‌ها و معیارهای انقلاب اسلامی باید تبیین فضای تفکری و نورانیت اوایل انقلاب را مد نظر قرار داد و از ابزارهایی مانند شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های روز بهره برد.

دکتر عبدالحمید قدیریان، درباره اینکه در حوزه فرهنگی چه اقداماتی باید مدنظر قرار گیرد تا جوانان با ارزش‌ها و معیارهای انقلاب اسلامی به درستی آشنا شوند، اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در رابطه با انقلاب بر مبنای تفکر حضرت امام(ره) در جامعه روی آن کار نشده است، تبیین خاستگاه اصلی انقلاب است. شاید در کتاب‌ها و سخنان بسیاری از افراد این تبیین وجود داشته باشد اما در جامعه چنین تبیینی دیده نمیشود.

انقلاب برای ما حکم یک اتفاق دنیوی را نداشت
این نویسنده ادامه داد: به عبارتی باید گفت، تمام حال و هوای خوشی که در اوایل انقلاب وجود داشت و همچنان افرادی که آن زمان را درک کرده بودند و همچنان خاطرات شیرین آن دوران را نقل می‌کنند، به ویژه رزمندگان دفاع مقدس، همه این موارد به خاطر فضای تفکری و نورانی بود که در آن زمان احاد مردم در آن قرار داشتند. ولی متأسفانه اکنون به دلایل مختلف چنین فضای نورانی وجود ندارد.
این هنرمند انقلابی با بیان اینکه کاری که ما از نظر فرهنگی در این شرایط باید انجام دهیم، تبیین فضای تفکری و نورانیت اوایل انقلاب است، تصریح کرد: طبق فرمایشات امام(ره) دلیل برپایی انقلاب خواست و اراده خداوند بود در صورتی که ما در جامعه به گونهای تبیین میکنیم و سخن میگوییم که این انقلاب صرفا طبق معادلات دنیوی رخ داده است. چیزی که پشتوانه رزمندگان در دوران دفاع‌مقدس بود و سبب تولید آن همه ایثارها شد، باور و ایمان به این معرفت بود که امر الهی از مجرای امام زمان (عج) جاری شد واین انقلاب تحت توجه امام (عج) برپا شد.

رکود و سکون در مقوله‌ای فرهنگی؛ مشکل عمده فرهنگی
قدیریان در ادامه افزود: این نوع منظر الهی قابلیت آن را دارد تا در جامعه تولید حرکت کند، اگر چنین فضایی در جامعه ایجاد شود، و همه افراد را در بر بگیرد، چه در جمع باشند و چه در تنهایی، این احساس را می‌کنند که خداوند از مجرای حضرت حجت(عج) آنها را نظاره می‌کند و این امر که همه زیر نظر امام زمان(عج) هستند و کار می‌کنند باعث اشتیاق و موجب می‌شود که جامعه به حرکت در آید و عنصر حرکت در ذات جامعه نهادینه شود. ولی در حال حاضر مشکل عمده فرهنگی ما این است که جامعه به رکود و سکون کشیده شده است.این هنرمند فعال در حوزه تجسمی و سینما تاکید کرد: بر این اساس، باید در گام نخست در جامعه تفکری را ایجاد کرد که به سبب آن، حرکت تولید شود و کار کردن معنی بگیرد. در حال حاضر مشکل ما این است که برای تولید تفکر در بطن جامعه اقدام قابل قبولی دیده نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت فرهنگی باید برای احیای اتصال ارواح و صفات مردم با خداوند برنامه ریزی کنند و یا به عبارت دیگر برای احیای تفکر مهدویت همت کنند و فرهنگ آن را ایجاد کنند. نباید بگذارند تا بیش از این احساس به ما دست دهد که در یک شرایط نزول و افول فرهنگی گرفتار شده ایم، شرایطی که مقام معظم رهبری مدام از آن ابراز نگرانی می‌کنند، بنابراین باید در ابتدا تفکر مهدویتِ درست و مبتنی بر آیات قرآن شکل بگیرد، نه به صورت ظاهری و شعاری. نباید در جامعه مهجوریت حضرت حجت(عج) را احساس کنیم، باید این فرهنگ با روشی کاربردی که در قرآن توصیف شده ایجاد شود.

اهمیت شبکه‌های اجتماعی و فناوری
قدیریان با طرح این پرسش که چه کنیم تا به فضای فرهنگی اول انقلاب بازگردیم، اظهار کرد: خداوند به عنوان رَب العالمین، انقلاب را در فتنه های مختلف قرار داد و ما همه در آن فضا رشد کردیم، فضایی که ماتریالیستی نبود بلکه الهی بود. بنابراین باید تلاش کنیم آن فضا را دوباره ایجاد کنیم تا شاهد جهشی فرهنگی باشیم و از معیارهای آن دور نشویم.
وی درباره اینکه در حال حاضر فضای موجود با توجه به فعالیت گسترده ابزارهایی مانند؛ شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های روز تا چه اندازه می‌تواند ما را در دستیابی به مواردی که اشاره شد یاری کنند، نیز بیان کرد: به طور قطع این ابزارها می‌توانند روند دستیابی ما به موارد اشاره شده را سرعت بخشند.
وی تصریح کرد: با کمک این وسایل ارتباط جمعی می‌توانیم به سرعت با یکدیگر هم تفکر شویم. در حال حاضر بسیاری از کشورها از این امکانات، بیشترین بهره را می‌برند و در مواجه با مضوعات در قالب کمپین و یا هشتگ‌ها همه را هم فکر می‌کنند، ولی ما فکر تولید نمی‌کنیم، در شرایطی که شاهد هستیم دشمن به طور مستمر تولید فکر کرده و با استفاده از این ابزارها، موضوعات بی ارزش را به سود خود ارزشمند می‌کند. بر این اساس ما باید تولید فکر و محتوا داشته باشیم. پس در ابتدا و در گام نخست تولید فکر و بعد تولید محتوا باید مد نظر قرار گیرد.

نیاز به معرفت قرآنی داریم
این نویسنده و طراح صحنه خاطرنشان کرد: با تلاش فقها ما نسبت به دیگر ادیان کاملترین فقه را داریم، ولی هم تراز فقه، ما روی معارف قرآنی کمتر وقت گذاشته ایم. ما نیاز به معرفت قرآنی داریم که باید توسط علما تولید شود و نسبت به نیاز و هدف انقلاب رشد و پیشرفت کند. به عبارتی همانگونه که ما در فقه به چیزی نیاز نداریم و دستمان پُر است، در معرفت نیز باید به این حَد برسیم. اگر به نیاز انقلاب جواب مثبت داده شود، میتوانیم بر این مبنا موضوعات فرهنگی و تولیدات فرهنگی ایجاد کرد، ولی تا زمانی که این شرایط ایجاد نشود، شرایط ایده آل نمی‌شود.
این هنرمند انقلابی همچنین گفت: در این راستا احاد مردم و اهالی رسانه باید این حس نیاز را در قالب مطالبه‌گری منتقل کنند. باید در رابطه با تولید تفکر در جامعه، این مطالبه گری بیان شود و بارها تکرار شود تا اهل علم وادار به حرکت و کار شوند. مقام معظم رهبری همواره به این موضوع اشاره دارند؛ و از اهل علم توقع تولید تفکر دارند، اما هنوز این اتفاق به درستی نیفتاده و کار به جایی رسیده که ایشان مجبور به بیان آتش به اختیار در مقوله فرهنگی شدند، مقولهای که نیاز به افراد با تجربه و حکیم دارد. این امر نشان می‌دهد که در چه شرایطی قرار داریم.
وی اظهار کرد: بر این اساس اگر مطالبه‌گری در جامعه برای رفع این نیاز در مورد اهل علم زیاد شود و آنها در شرایطی قرار گیرند که پاسخگو باشند، شاهد تولید تفکر خواهیم بود، تا بتوان جامعه را حرکت داد، در غیر این ‌صورت دشمنان برای ما تفکر تولید خواهند کرد و جامعه را به سکون وا‌میدارند. قدیریان در خاتمه تصریح کرد: یکی از بزرگترین امتیازات شبکه‌های اجتماعی این است که می توان با تولید مطلب، آن را دربازه زمانی بسیار کوتاهی، طیف وسیعی از مردم جهان را به یک سمت و سو متمایل کرد. امکانات و ابزارهایی که ما باید از آنها برای آشنایی جوانان و احاد مردم با ارزش‎ها و معیارهای انقلاب اسلامی بهره ببریم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هنر به بلندای نور

ويدئو/ این گفت‌وگو به بهانه نمایشگاه آثار عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور هدی»

بیانیه گام دوم و رویکرد آرمان‌گرایانه رهبر انقلاب

عبدالحمید قدیریان در یادداشتی نوشت: رویکرد شاخص در بیانیه گام دوم انقلاب، رویکردی آخرالزمانی است تا بتوان گام و بلکه پله بعدی انقلاب را در فضای فرهنگِ به سوی ظهور طی کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.