سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صوت / قرآن کریم / سه ویژگی بارز عمه سادات،‌ حضرت زینب (سلام الله علیها)

سه ویژگی بارز عمه سادات،‌ حضرت زینب (سلام الله علیها)

زنان مسلمان ما باید بدانند عظمت حضرت زینب (سلام الله علیها) در چشم ملت‌های اسلامی به خاطر ارزش و ‌عظمت عقیله بنی‌هاشم، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او اینطور عظمت بخشید.

 پانزدهم ماه رجب مصادف است با وفات حضرت زینب (سلام الله علیها)،‌ بانویی که در لحظات مهم تاریخی، شاهد بزرگترین وقایع تاریخی بوده است.

بانویی که لقب عقیله بنی هاشم دارد و از دوران کودکی تا زمان وفات‌شان در خاندان رسالت دارای جایگاه بلندی بود ایشان تا شش سالگی در آغوش پیامبر مکرم اسلام(ص) بودند، بعد از ایشان در مکتب امام علی (ع) علوم آسمانی را فرا گرفت و بعد از ایشان نیز در کنار دو امام بزرگوار همنشین و مشاور بزرگ آن دو امام همام به شمار می‌رفت. در نهایت بعد از حادثه عاشورا، یار و غمخوار امام سجاد (ع) بود. در کنار آن در شهرهای کوفه و شام با سخنرانی علی‌گونه خود، پایه‌های سلطنت امویان را عنکبوت سست کرد.

از جمله ویژگی‌های بانو زینب کبری (سلام الله علیها) طهارت و تقوا، اهمیت دادن به ارزش‌های اصیل بیش از هر چیز دیگری در زندگی، توجه به علم و معرفت، انجام ‌فعالیت‌های سیاسی و امدادرسانی به انسان‌ها و کیفیت دادن به محیط خانه و خانواده است.

دختر و زن مسلمان، از درون خانواده تا درون اجتماع و تا مسایل علمی و سیاسی و ارزش‌های اخلاقی و نیز نشان منش‌های بزرگ انقلابی می‌تواند به ‌زندگی آن حضرت تأسی جوید.

سه نکته قابل تأمل برای ما و به خصوص دختران و زنان جامعه اسلامی و بشریت قابل بررسی است: حجاب، عبادت و صبر ایشان؛ چنانکه در تاریخ نقل شده است سه ویژگی بارز که حضرت زینب (سلام الله علیها) در زندگی خود کاملا آن را پیاده کرده بود و تا روزی که چشم از جهان فرو بست این سه ویژگی در جسم و روح ایشان عجین شده بود.

امام سجاد(علیه السلام) و فاطمه دختر امام حسین (علیهماالسلام) می‌گوید: «در شب عاشورا، عمّه‌ام پیوسته در محراب عبادت ایستاده بود، نماز و نیایش داشت و پیوسته اشک‌هایش سرازیر می‌شد.»

حضرت زینب(سلام الله علیها) الگوست؛ حضرت زینب(سلام الله علیها) زنی نبود که از علم و معرفت بی‌بهره باشد؛ بالاترین علم‌ها و برترین و صافی‌ترین معرفت‌ها در دست او بود.

عفت‌  ‌و حجاب او در کنار مقام علمی ایشان می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای برای غربی‌هایی باشد که به بهانه حمایت از زنان، حجاب و عفت و در نتیجه ‌دین و اسلام آن‌ها را می‌گیرند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رسول الله (صل الله علیه وآله وسلم) هنگام ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) چه فرمودند؟

ویژگی‌های برجسته‌ زینب کبری/ کمالات بانوی رسالت در کلام رهبر مؤید انقلاب

طوفانی که حضرت زینب(سلام الله علیها) در آستین داشت

شهدا از تو زنـدگی دارند 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.