سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟ ( بخش سوم)

رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟ ( بخش سوم)

*به نام خداوند مهربان*

*رضاشاه با ما و ایران چه کرد؟*

*بخش سوم: کشتن افراد قدر و مخالفان توسط رضاشاه. او هر که را که دلش می خواست می کشت:*

– تزریق مرگ به مخالفان سیاسی:
در حکومت رضاشاه بیشتر مخالفان علاوه بر شکنجه با روش‌های خاصی کشته مثل تزریق آمپول هوا کشته می شدند که این یکی از روش‌های معمول رضاشاه در حذف مخافان بود.

*مخالفانی که به آنان آمپول هوا تزریق شد:*
– تزریق آمپول‌های هوا توسط پزشک احمدی کسانی که از نظر رضاشاه نباید زنده می ماندند به دستور رضاشاه با بهره گيري از تخصص پزشك احمدي در تزريق آمپول هوا در بيمارستان شهرباني يا محل ديگر كشته مي‌شدند. پزشک احمدی بعدها ادعا کرد که او قاتل نیست و رضا شاه و …… قاتل هستند چون به او دستور می دادند و او دستور آنها را اجرا می کرده است.

– کیخسرو شاهرخ، نماینده زردشت و یک تاجر معتبر و محترم، با آمپول هوا به قتل رسید.

– فرخی یزدی، از شاعران معروف آن دوره با آمپول هوا به قتل رسید. او که از مخالفان رضاشاه بود، دستگیر و پس از 4 سال زندانی شدن و در چهارمین سال زندان، فرخی شاعر معروف، رنجور و ناتوان روی تخت زندان دراز کشیده بود که ‌3 نفر، سرهنگ نیرومند، رییس زندان و پزشک احمدی، جلاد بی‌سواد، دهان فرخی را گرفته‌ و پزشک احمدی آمپول هوا را در رگ‌های شاعر جاری می کند و او را می کشند.

– سردار اسعد نیز به همین شیوه به قتل رسید.

– تیمورتاش وزیر دربار بعد از دستگیری به زندان قصر منتقل شد و در آنجا به دست احمدی و به وسیله آمپول هوا کشته شد.

– آرتور میلسپو یلسپو آمریکایی، به عنوان رئیس کل دارایی با اختیارات وسیعی امور مالی و اقتصادی کشور می گوید:
«وقتی من مجددا به ایران بازگشتم به من خبر دادند که رضاشاه هزاران نفر را زندانی و صدها نفر را به قتل رسانده که بعضی از آنان به دست خودش بوده است. به من گفتند که بسیاری از رجال و شخصیت‌ها در زندان مسموم یا با آمپول هوا کشته شده‌اند، به عنوان مثال می‌توان از فیروز، وزیر مالیه سابق، تیمورتاش که زمانی وزیر دربار مورد اعتمادش بود، سردار اسعد، یکی از رؤسای ایل بختیاری که زمانی وزارت جنگ را بر عهده داشت، نام برد.»

– سوء قصد به جان آیت الله مدرس:
در سال ۱۳۰۵ آیت الله مدرس از مخالفان سر سخت رضاشاه وی مورد سوءقصد قرار می دهند که موفق به کشتن مدرس نمی شوند. بعد مدرس را به خواف تبعید کرد و پس از ۷ سال به کاشمر منتقل شد و با دستور مستقیم رضاشاه که از سوی رکن‌الدین مختاری اجرای آن به ریاست شهربانی خراسان محول شد، نهایتاً محمود مستوفیان، حبیب‌الله خلج و محمدکاظم جهانسوزی با معاونت یکدیگر مدرس را ابتدا مسموم می کنند و چون زهر اثر نمی کند سپس او را خفه کرده به قتل می‌رسانند. آرامگاه وی در شهر کاشمر واقع است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سالمرگ رضاشاه؛ سرانجام دشمن عزاداری امام حسین چه شد؟

رضا پهلوی پوشیدن لباس مشکی، حرکت دسته‌های عزادار در ایام عاشورا و خواندن مرثیه اهل بیت در ختم‌ها را نیز ممنوع اعلام کرده بود. عزاداری پنهانی در خانه‌ها مساوی با اسارت صاحب‌خانه‌ در زندان رضاخانی بود. این دشمنی به عاقبت خفت باری برای رضاخان منجر شد.

نقشه انگلیس برای هیرمند در زمان رضاخان

مرگ بر رضا قلدر خائن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.