سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / شکاف در صفوف طالبان ازبک‌ها شورش کردند

شکاف در صفوف طالبان ازبک‌ها شورش کردند

به دنبال بازداشت یکی از رهبران ازبک گروه طالبان، شورش ازبک‌ها در ولایت‌های شمالی به دردسر جدیدی برای طالبان تبدیل شده است.
زمانی که طالبان مرداد ماه گذشته با تصرف کابل دولت خود را تشکیل داد بسیاری از کارشناسان همان زمان اعلام کردند که اختلاف‌های داخلی به چالش جدی این گروه در آینده نزدیک تبدیل خواهد شد. در همین راستا روزنامه «وال استریت ژورنال» روز شنبه از وقوع یک شورش داخلی در این گروه خبر داده است. بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی شورش رخ داده در صفوف گروه طالبان از سوی گروه‌های «ازبک» ولایت «فاریاب» انجام شده، طوری که چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند. شماری از نیروهای طالبان نیز در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.
بر اساس این گزارش ازبک‌ها و تاجیک‌ها و دیگر اقلیت‌های نژادی در ولایت‌های شمالی با طالبان مخالفند و این پشتون‌ها هستند که در طالبان تسلط بالا را دارند با این وجود برخی اعضای قومیت‌های شمالی به طالبان پیوسته‌اند و نقش مهمی در کنترل بر کشور در سال گذشته ایفا کردند. وال استریت ژورنال به نقل از ساکنان محلی نوشته: دلیل درگیری در فاریاب بازداشت یکی از رهبران طالبان، به نام « مخدوم عالم» است که یک ازبک برجسته در داخل طالبان محسوب می‌شود.
هنوز به رغم اذعان طالبانی‌ها به بازداشت او این گروه بیانیه رسمی درباره اتهامات مطرح شده علیه «مخدوم عالم» منتشر نکرده است. ازبک‌های داخل طالبان بازداشت وی را نوعی تبعیض از جانب پشتون‌ها می‌خوانند. ساکنان محلی در شهر «میمنه» مرکز ولایت فاریاب در روز جمعه گفته بودند، خیابان‌های منتهی به دفاتر دولتی بسته شده و نیروهای ویژه طالبان کنترل دفتر فرماندار را به دست گرفته‌اند. طالبان می‌گوید «مخدوم عالم» پس از بازداشت آزاد نشده بلکه به کابل منتقل شده است اما نزدیکان مخدوم عالم می‌گویند او در کابل در خانه‌ «عبدالسلام حنفی» معاون نخست‌وزیر گروه طالبان نگهداری می‌شود.پیشتر نیروهای طالبان فرمانده تاجیک خود را در ولایت سرپل در شمال افغانستان نیز بازداشت کرده بودند.
خروج دلار ممنوع!
خبر دیگر از افغانستان اینکه بر اساس اعلام مقامات فرودگاه کابل، مسافران در هنگام خروج از افغانستان بیشتر از 5 هزار دلار نمی‌توانند به‌همراه خود داشته باشند. «عبدالهادی حمدان»، رئیس‌فرودگاه کابل در این باره گفته: براساس دستور دفتر نخست‌وزیر طالبان هیچ فرد یا خانواده‌ای حق خروج بیش از 5 هزار دلار را نخواهد داشت.به گفته حمدان، در چند روز گذشته افرادی که به صورت غیرمجاز قصد خروج دلار در پوشاک نوزاد را داشتند، از سوی نیروهای امنیتی فرودگاه بازداشت شدند: «افرادی که بیش از مقدار مصوب بخواهند به صورت غیرقانونی دلار یا طلا از افغانستان خارج کند، بازداشت و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.»پیش از این هر مسافر می‌توانست 10 هزار دلار هنگام خروج به‌همراه خود داشته باشد. به دلیل مسدود شدن دارایی‌های افغانستان در اروپا و آمریکا گروه طالبان به شدت با بحران مالی و کمبود منابع ارز خارجی رو به رو شده و بر اساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل، میلیون‌ها افغان نیز به همین دلیل، با بیماری، گرسنگی و مرگ دست به‌گریبانند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شهیداحمد پلارک / راز شهادت «شهید عطری» چه بود؟

شهید سید احمد پلارک از مزار این شهید بوی گلاب به مشام می‌رسد

اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

ناامنی حاد غذایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.