سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار /  استرالیا افشاگر جنایات ارتش این کشور در افغانستان را به زندان انداخت

 استرالیا افشاگر جنایات ارتش این کشور در افغانستان را به زندان انداخت

 استرالیا یک مرد میانسال را که افشا‌کننده نقش این کشور در کشتار مردان و کودکان بی‌دفاع در افغانستان در سال ۲۰۱۷ بود، به 5 سال و 8 ماه زندان محکوم کرد.

استرالیا در ۲۰ سال گذشته در جریان اشغالگری نظامی به رهبری سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا، ۳۸هزار سرباز خود را به افغانستان فرستاده بود. نیروهای نظامی استرالیا سال ۲۰۱۳ افغانستان را ترک کردند اما از آن زمان مجموعه‌ای از گزارش‌ها در مورد جنایات هولناک نیروهای ویژه استرالیا به بیرون درز کرده است. یکی از این افشارگری‌ها به «دیوید ویلیام مک‌براید» وکیل سابق ارتش این کشور مربوط می‌شود.

 وی متهم به افشای اسناد محرمانه نقش نظامیان استرالیا در کشتار مردم بی‌گناه افغانستان شده و تحت همین اتهام نیز در استرالیا محاکمه شده است. روز سه‌شنبه خبرگزاری فرانسه از قول رسانه‌های استرالیا نوشت: «دیوید مک‌براید» که متهم به دسترسی به اطلاعات نظامی و افشای آنها است، به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم شده است.

به گزارش ایرنا شبکه ای‌بی‌سی یک‌سری اطلاعات را از «مک‌براید» دریافت کرده بود، مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در سال‌های حضور خود در افغانستان در کشتار مردان و کودکان غیرمسلح در این کشور آسیایی مشارکت داشتند.

اطلاعاتی که او در اختیار این شبکه گذاشت زیربنای مجموعه گزارش‌هایی بود که در سال ۲۰۱۷ به «پرونده‌های افغانستان» مشهور شد و دریچه‌ای بی‌سابقه را به نحوه عملکرد نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان باز کرد و از جمله حاوی اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دست آنها بود.

افشاگری‌های «پرونده‌های افغان» شبکه ای‌بی‌سی باعث شد تا پلیس به دفتر این شبکه یورش برده و همچنین از «دنیل اوکس» خبرنگار این رسانه و «سم کلارک» تهیه‌کننده‌اش به دلیل به دست آوردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده تحقیق کند.

در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان 99) یک تحقیق چندساله نشان داد که نیروهای ویژه استرالیا ۳۹ غیرنظامی و زندانی را در افغانستان کشتند. قضیه منجر به این شد که ۱۹ نفر به پلیس فدرال استرالیا ارجاع داده شوند، به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت شود و ارتش اصلاحات زیادی را انجام دهد. یکی از این گزارش‌ها هم شامل کشته‌شدن یک کودک 6ساله توسط نیروهای استرالیایی و کشتن یک زندانی برای خالی شدن فضا در یک بالگرد می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گسترش اعتراضات دانشجویی در استرالیا

تجمعات دانشجویی حمایت از فلسطین دردیگر دانشگاه‌های استرالیا

جنایات کومله به‌روایت تنها معلم بازمانده «برده‌سور»

تنها بازمانده زندان مخوف برده‌سور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.