سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / مشاور امنیت ملی اشرف غنی از خیانت‌های آمریکا می‌گوید

مشاور امنیت ملی اشرف غنی از خیانت‌های آمریکا می‌گوید

مشاور سابق امنیت ملی افغانستان در دوران ریاست جمهوری اشرف غنی با انتقاد تند از عملکرد آمریکا در بحران افغانستان اعلام کرده آمریکا زیر پای افغان‌ها را خالی کرد… دولت اشرف غنی، صد در صد آمریکایی بود!
خیانت آمریکا به دولت اشرف غنی و رها کردن دولت صد در صد وابسته مقابل گروه طالبان واقعیتی است که طی چند ماه گذشته بارها از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و مقامات آمریکایی و همچنین مقامات دولت اشرف غنی به آن اذعان شده است. تحولات افغانستان و فرار آمریکایی‌ها از این کشور و سپردن آن به طالبانی که حالا به سلاح‌های آمریکایی نیز مجهز شده، بسیاری از کشورهای وابسته به آمریکا در سراسر دنیا را به این فکر‌انداخت که «آیا می‌شود به آمریکا اعتمادکرد؟»
در جدیدترین اذعان به این واقعیت تلخ و البته عبرت آموز «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی سابق افغانستان نیز گفت وگویی با برنامه «رو در رو با ملت» شبکه خبری «سی.بی.اس» گفته: «آنچه که در افغانستان رخ داد این بود که زیر پای افغان‌ها را خالی کردند. تصمیم برای گفت وگوی مستقیم و دخالت دادن طالبان و توافق با آنها بدون حضور دولت افغانستان اشتباه بود.»
به گزارش ایسنا مشاور امنیت ملی سابق افغانستان تصمیم دولت آمریکا در عدم دخیل کردن دولت افغانستان در گفت وگوها با طالبان را مسئول فروپاشی دولت دانست و افزود: ‌«بزرگترین اشتباه عدم درک این مسئله بود که آمریکا بدون توجه به اوضاع از افغانستان خارج شد.» این مقام سابق دولت غنی گزارش‌ها مبنی بر اینکه مقام‌های دولت پول‌هایی را با خود از افغانستان و در زمان ترک کشور خارج کردند، رد کرده و مدعی شد که بسیاری از مقام‌ها حین فرار به ازبکستان حتی زمان برای تعویض لباس‌های خود را نیز نداشتند. وی همچنین تایید کرد که یک هلی کوپتر برای خارج کردن این افراد و پرواز در ارتفاع پایین به منظور اجتناب از رهگیری توسط ‌آمریکا استفاده شد و افزود:« اعتماد به آمریکا از بین رفته بود. هیچ اعتمادی وجود نداشت»
فقر 97 درصدی
خبر دیگر از افغانستان اینکه«مارتین‌گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه هشدار داد که نسبت فقر در افغانستان به 97 درصد خواهد رسید.«دبورا لاینز» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان نیز خواستار تامین بودجه مورد نیاز برای جلوگیری از فروپاشی ساختار اقتصادی و اجتماعی افغانستان شد.وی افزود که بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان و همچنین جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این کشور، باعث می‌شود که میلیون‌ها افغانستانی با خطر گرسنگی مواجه شده و باعث ایجاد موج بزرگی از آوارگان افغانستانی خواهد شد.
با تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا حدود ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.بانک جهانی چند روز پیش اما اعلام کرد که کشورهای کمک‌کننده مالی صندوق باز‌سازی افغانستان توافق کرده‌اند تا ۲۸۰ میلیون دلار از پول‌های مسدودشده‌ افغانستان آزاد و به برنامه‌ جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) منتقل شود.

همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۷۰ میلیون دلار از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ بین‌المللی در مورد به‌ رسمیت‌ شناختن طالبان توقیف کرده است.بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از 5 میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به افغانستان داده است.

افزون بر این موارد، تقریبا ۷۵ درصد از بودجه‌ کارمندان غیرنظامی دولت و تمامی بودجه‌ دفاعی چهار میلیارد دلاری که قبل از این توسط آمریکا و متحدانش در ناتو پرداخت می‌شد، نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان قطع شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شهیداحمد پلارک / راز شهادت «شهید عطری» چه بود؟

شهید سید احمد پلارک از مزار این شهید بوی گلاب به مشام می‌رسد

اینجا افغانستان است از هر 3 نفر یک نفر غذایی برای خوردن ندارد

ناامنی حاد غذایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.